VAISINGUMAS KAIP ASMENS LYTIŠKUMO RAIŠKA
Kun. doc. dr. Andrius Narbekovas
Vaisingumas - asmens gėris
Krikščionybė žmogaus asmenį supranta kaip neatsiejamą kūno ir dvasinės
sielos vienovę. Žmogus nėra sutapatinamas tik su kūnu, kas būtų būdinga
grynai materialistinei sampratai, nei sutapatinamas su siela, kas
būdinga daugeliui Rytų religijų. Žmoguje susitinka du pradai: medžiaginis
(kūnas) ir dvasinis (siela), kurie yra vienas su kitu labai glaudžiai
susiję. Pagal Katalikų Bažnyčios Katekizmą "kūno ir sielos vienybė
yra tokia glaudi, kad sielą galima laikyti kūno "forma";vadinasi,
iš medžiagos sudarytas kūnas, veikiant dvasinei sielai tampa žmogiškas
ir gyvas kūnas; " tačiau pabrėžiama, kad "dvasia ir medžiaga žmoguje
nėra dvi sujungtos prigimtys, bet, būdamos suvienytos, sudaro vieną
prigimtį". Taigi kalbama apie žmogišką prigimtį, kuriai būdingas kūni?kumas
ir dvasi?kumas. ?mogus tiesiog yra kūniškas asmuo. Tiek kūnas, tiek
siela yra asmeniški, t. y. būdingi kiekvienam atskiram žmogui. Tam
tikram kūnui tinka tik tam tikra dvasinė siela, kuri yra to kūno gyvybės
principas. Dar daugiau, " dėl esminės vienybės su dvasine siela kūnas
negali būti traktuojamas tik kaip audinių, organų ir funkcijų derinys,
jis negali būti vertinamas lygiagrečiai su gyvūnų kūnu: jis yra sudedamoji
dalis asmens, kuris per jį reiškiasi ir veikia" . Žmogaus kūnas yra
neatsiejama integrali ?mogaus asmens dalis ir yra asmens gėris, o
ne tik gėris asmeniui. Žmonės, būdami kūniški asmenys, skiriasi vieni
nuo kitų savo lytiškumu. Būti žmogumi reiškia būti vyru arba moterimi,
reiškia būti lytine būtybe. Taigi jau paties Dievo valia žmogus egzistuoja
kaip vyras ir kaip moteris. Kiekvienas žmogus nuo pat savo atsiradimo
pradžios yra gavęs lytinį tapatumą, kurį privalo priimti kaip dovaną
ir ja džiaugtis. "Dievas sukūrė žmogų pagal savo paveikslą, pagal
savo paveikslą sukūrė jį; vyrą ir moterį sukūrė juos"(Pr 1, 27). Tą
pačią tiesą atskleidžia ir šiuolaikinis mokslas, įrodęs, kad jau nuo
pat prasidėjimo, nuo pat zigotos yra apspręsta lytis. Vyras ir moteris
nėra skirtingų rūšių atstovai, bet yra lygiaverčiai asmenys. Moteris
yra dovana vyrui ir vyras yra dovana moteriai, tokiu būdu jų tarpusavio
bendravimas praturtina vienas kitą ir yra abiejų džiaugsmo šaltinis.
Dar daugiau, būti vyru ar moterimi nėra tik kažkas biologiško, nes
žmogaus kūnas nėra tik žmogaus instrumentas, bet yra sudėtinė asmens
dalis. Dėl to žmogaus lytiškumas yra svarbus žmogui ne tik giminės
pratęsimui, bet yra svarbus žmogui kaip asmeniui, yra neatsiejama
jo dalimi. Pati žmogiškojo buvimo esmė negali būti nusakoma atskirai
nuo jos egzistavimo abiem lytimis. Abiejų lyčių asmenų tarpusavio
ryšį įgalina kitoniškumas ir papildomumas, kuris nėra tiktai biologinis,
bet ir dvasinis. Lytiškumas yra tai, ko žmogus savavališkai nėra pajėgus
nusikratyti. Moteris yra asmuo savitu moters buvimo būdu, o vyras
yra asmuo savitu vyro buvimo būdu. Žmogaus lytiškumas yra suvokiamas
kaip neatsiejama asmens dalis. Visa tai ką mes jaučiame kaip kūniški
asmenys yra susiję su mūsų kūnais, atsiriboti nuo savo kūnų reiškia
atsiskirti nuo savęs pačių. Mūsų lytiškumas yra svarbus tam kuo mes
esame ir paveikia mūsų mintis , jausmus ir mūsų veiksmus. Žmogaus
orumas reikalauja, kad jis veiktų, turėdamas sąmoningą ir laisvą apsisprendimą,
kad jo veiksmai išplauktų iš vidinio asmenybės sprendimo, o ne iš
aklo vidaus impulso ar dėl išorinės prievartos.Tas orumas pasiekiamas,
kada žmogus sugeba išsivaduoti iš aistrų vergijos ir siekia laisvai
pasirinkto žmogaus kilnumą atitinkančio gėrio. Žmonės, būdami kūniški
lytiniai asmenys, sukurti pagal Dievo paveikslą ir panašumą, turi
ir mylėti vieni kitus besąlygiškai dovanodami save. Kadangi žmogus
yra įkūnyta dvasia, ir kūnas yra asmens išraiška, tai suprantama,
kad šitoje meilėje yra kūniški elementai. Dėl panašumo į Dievą, žmonių
meilė tap pat turi būti vaisinga. Taigi, vienas kitam savęs dovanojimas
apglėbia naujos gyvybės galimybę. Logiška teigti, kad jeigu žmogus
išsiskiria iš visų gyvūnų, tai ir jo atsiradimas turi būti skirtingas,
turi išsiskirti nuo paprasto dauginimosi. Žmogaus gyvybės perdavimas
visų pirma turi būti žmogiškas, nes tik žmogus yra protingas ir laisvas.
Tokiu būdu tik žmogus gali pažinti tiesą ir tik jis gali sąmoningai
išreikšti savo lytiškumą. Krik?čioni?koji etika tradici?kai ?mogaus
lyti?kum? supranta meilės ir gyvybės perdavimo prasme. Visada yra
pabrėžiamas nenutraukiamas egzistencinis ir psichologinis ryšys tarp
gyvybć perduodančios arba prokreacinės žmogaus lytiškumo dimensijos
ir meilć perduodančios arba asmenis jungiančios dimensijos. Jau Pradžios
knygoje kalbama apie vaisingumą ir asmenų bendrystę. Dievas, sutvėręs
vyrą ir moterį, palaimina juos ir liepia:" Būkite vaisingi ir dauginkitės,
pripildykite žemę ir valdykite ją! (
)"(Pr 1, 28). Matydamas, kad
"negera būti žmogui vienam", padarė jam tinkamą bendrininką( Pr 2,
18; 22-23). Būdami skirtingi dėl savo lyties ir kaip tik dėl to galintys
papildyti vienas kitą "jie tampa vienu kūnu"(Pr2,24). Tapimas vienu
kūnu yra neatsiejamas nuo naujos gyvybės perdavimo. Kitaip sakant
negali būti meilės be vaikų (dirbtinai užkertant kelią naujos gyvybės
atsiradimui) ir vaikų be meilės (kada įsikiša technologijos ir atstoja
santuokinį lytinį aktą). Reikia teisingai suprasti, kad " Vyras ir
moteris yra sukurti "vienas kitam" ne todėl, kad Dievas juos būtų
sukūręs " pusinius ", " nepilnus "; Jis juos sukūrė asmenų bendrystei,
kurioje jie vienas kitam gali pagelbėti, nes yra lygūs kaip asmenys
( " kaulas mano kaulų"
) ir papildo vienas kitą kaip vyras ir moteris."
Kiekvienas asmuo išreiškia savo lytiškumą per kitą asmenį. Tačiau
žmogus niekada negali būti priemone, būdamas asmuo jis visada yra
tikslas. Žmogus turi būti norimas dėl jo paties kaip asmens. Asmuo
negali būti nei išimtinai, nei pirmiausia vartojimo objektas todėl,
kad įrankio arba priemonės kito subjekto sumanytam tikslui pasiekti
vaidmuo prieštarauja pačiai žmogaus prigimčiai, o meilė yra kaip vienintelė
priešybė tam, kad asmuo būtų naudojamas kaip priemonė tikslui pasiekti
arba kaip kito žmogaus veiklos įrankis. Kada lytinis potraukis yra
realizuojamas per lytinį aktą, panaudojant kitą asmenį tik kaip priemonę
lytinio potraukio patenkinimui, tuomet yra pažeidžiamas ne tik to
asmens lytiškumas, bet pats asmuo. Prigimtinė žmogiško orumo teisė
saugo patį žmogų ir nustato teisingą santykį su kitais žmonėmis, o
vienintelis teisingas santykis tarp asmenų yra meilė ir iš jos išplaukianti
pagarba . Tokiu būdu, kaip matome, lytinis potraukis gali žmogų nuvesti
egoizmo ir net nusikaltimo keliu ir gali nuvesti šventumo keliu per
vienas kitam savęs dovanojimą. Santuoka transformuoja tai, kas gali
žmogų padaryti savanaudžiu ir savęs vergu, į didžiausią gėrį ir meilę.
Tik santuokoje, vieno vyro ir vienos moters ryšyje, yra įmanomas visiškas
abiejų asmenų lygiavertiškumas ir išnyksta pavojus būti panaudotam
kaip priemonė. Kai bibline kalba sakome " pa?ino" , mes turime galvoje
vyro ir moters "tapimą vienu kūnu", kada susijungia du asmenys, o
ne tik du kūnai. Susijungiant kūnams, galimas tik fizinis pajautimas,
todėl santuokinis lytinis aktas yra daugiau nei paprasti lytiniai
santykiai tarp vyro ir moters. Tik santuokinis aktas išlaiko pagarbą
santuokiniams gėriams kaip santuokinei ištikimybei ir vaikų gėriui.
Tik santuokinis aktas yra atviras santuokinei meilei ir naujai gyvybei.
Taigi santuokinis aktas pagal savo prigimtį yra apjungiantis abi žmogaus
lytiškumo dimensijas: meilę perduodančią arba asmenis jungiančią ir
gyvybę perduodančią arba prokreacinę. Iš tiesų tas ryšys , kuris sujungia
šias abi dimensijas ir yra pati santuoka. Sutuoktiniai savo laisvu
apsisprendimu prisiima visas pareigas ir atsakomybę dėl visų santuokos
gėrių. Todėl "tėvystės" sąvokoje telpa sąmoningas ir valingas pasirinkimo
procesas, kuris yra susijęs su visapusišku asmenų bendravimu. Iš esmės
santykis tarp asmenų santuokoje nėra tik vyro ir moters tarpusavio
santykis, bet savo prigimtimi yra asmenų susivienijimas kaip santykis
su prokreacija. Nauja žmogiška gyvybė gali būti tinkamai perduodama
tik santuokinio akto metu, kuris išreiškia santuokinę vyro ir monos
meilź. Savo kūnais ir per kūnus sutuoktiniai išbaigia savo santuoką
bei tampa tėvu ir motina. Gerbdamas jų " kūnų kalbą" ir jų prigimties
kilnumą, santuokinis aktas gerbia atvirumą gyvybės perdavimui; asmens
prokreacija yra vaisius ir rezultatas vedusiųjų meilės. Žmogiškųjų
gyvybių pradžia išplaukia iš gyvybės pradėjimo, sujungto ne vien biologine,
bet ir dvasine vienybe tėvų, susietų santuokos ryšiais. Iš tokio žmogaus,
kaip kūniško - lytinio asmens ir santuokos suvokimo išryškėja, kad
žmogus savavališkai negali priešpastatyti meilės ir vaisingumo, tarp
kurių egzsistuoja nenutraukiamas psichologinis ir egzistencinis ryšys.
Santuokinis vaisingumas negali būti atskirtas nuo meilės, nes tai
yra ta pati meilė viename iš savo prigimtinių matmenų. Katalikų Bažnyčios
mokymo doktrina skelbia, "kad tarp santuokiniu aktu reiškiamos sutuoktinių
vienovės ir tuo pačiu aktu reiškiamo žmonių dauginimosi yra Dievo
nustatytas nesuardomas ryšys, kurio žmogus savo nuožiūra negali pažeisti".
Vaisingumas dualistinėje antropologijoje
Deja, šiandien vyraujantis dualistinis požiūris į žmogų ir jo lytiškumą
bei iškreiptas laisvės bei pačios santuokos suvokimas pažeidžia šį
nenutraukiamą ryšį. Pagal dualistinį asmens suvokimą, žmogaus kūnas
yra tik gėris asmeniui, kaip instrumentas, o asmuo yra sutapatinamas
su sąmoningumu, gebėjimu bendrauti. Iš to seka, kad gyvybės perdavimas
yra tik biologinė žmogaus lytiškumo funkcija, o vyro ir moters skirtumai
yra tik anatominiai. Kiekvienas santuokinis lytinis aktas gali baigtis
naujos gyvybės pradėjimu, tačiau lytinis ryšys turi ir kitus tikslus,
ne vien tik gyvybės perdavimo, būtent meilės išreiškimą sutuoktiniui.
Todėl noras atskirti prokreacinę žmogaus lytiškumo dalį nuo kitų ne
biologinių tikslų visada buvo aktualus. Kontraceptinių priemonių sukūrimas
sudarė sąlygas atskirti prokreaciją, ir daugeliui tai pasirodė esąs
išlaisvinantis žmogų iš biologinės tironijos įvykis. Tai savo ruožtu
sąlygojo ir klaidingą požiūrį į lytiškumą bei pačią santuoką, nes
dėl prokreacijos ekskliudavimo ji pasidarė nebūtina, nebūtina tapo
ir tai, kad asmenys būtų priešingos lyties . Dėl tokio požiūrio į
lytiškumą vaisingumas, kuris susijęs su naujos gyvybės atsiradimu,
tapo trukdžiu bendravimui ir yra traktuojamas tarsi "liga", kurią
reikia "gydyti". Tai liudija paplitęs kontracepcijos, ypač hormoninės,
naudojimas. Dar daugiau, žmonės, įpratę naudotis priemonėmis, kliudančiomis
pastoti, praranda pagarbą vienas kitam ir, nepaisydami nei fizinės,
nei dvasinės jos pusiausvyros, laiko vieni kitus tik priemonėmis savo
geiduliams tenkinti, o ne gyvenimo draugais, kuriuos privalo gerbti
ir mylėti. Kontracepcija tarp sutuoktinių, nors šie ir išreiškia meilę
per santuokinį lytinį aktą, parodo jų egoistiškumą, nes yra ekskliuduojamas
visiškas savęs dovanojimas, paliekant tik gaunamą pasitenkinimą. Kai
sutuoktiniai, naudodamiesi antikonceptinėmis priemonėmis, paneigia
Kūrėjo moters ir vyro prigimčiai ir jų susijungimui suteiktą prasmę,
jie užima Dievo planų "teisėjo" poziciją ir pažemina žmogaus lytiškumą
bei "manipuliuoja juo, o kartu ir savo bei sutuoktinio asmeniu, paniekindami
"visiško" atsidavimo vertingumą. Todėl natūrali "kalba", kuri išreiškia
abipusį, visišką sutuoktinių atsidavimą, dėl antikoncepcinių priemonių
tampa prieštaringa "kalba" arba tokia, kuri nereiškia visiško atsidavimo
kitam ir yra ne kas kita kaip santuokinis "melas". Iš čia ne tik kyla
atsivėrimo gyvybei paniekinimas, bet ir darosi netikra santuokinė
meilė, kuri pašaukta visiškam asmeniškam atsidavimui. Kontraceptinis
elgesys santuokinį lytinį aktą padaro nepilna asmens išraiška. Kai
kūnas nebelaikomas asmenine tikrove, jis numenkinamas iki gryno materialumo
ir naudojamas atsižvelgiant tik į malonumo ir veiksmingumo kriterijus.
Dėl to ir lytiškumas yra nuasmeninamas ir išnaudojamas: uuot buvęs
meilės - savęs dovanojimo ir kito žmogaus priėmimo su visais kaip
asmenybės turtais - ženklu, vieta ir kalba, jis vis dažniau tampa
įrankiu instinktams patenkinti.Todėl iškraipoma ir klastojama pradinė
žmogaus lytiškumo svarba, pats asmuo. Visai kitoks yra požiūris į
žmogaus asmenį, jo lytiškumą bei santuoką tų, kurie naudojasi natūraliais
šeimos planavimo metodais. Šiuo atveju į žmogų yra žvelgiama kaip
į kūnišką lytinį asmenį, į vaisingumą kaip į vieną iš didžiausių asmens
gėrių, į santuoką kaip į visišką savęs dovanojimą. "Kūno kalba" suprantama
kaip ypatinga priemonė išreikšti vyriškumui ir moteriškumui tarpasmeniniame
bendravime, todėl mokslas apie natūralų šeimos planavimą siekia išmokyti
šią "kūno kalbą" teisingai skaityti ir deramu būdu ja naudotis. Sutuoktiniai,
pasinaudodami nevaisingumo laikotarpiais, gerbia nesuardomą santuokinį
ryšį, kuris turi vienyti ir duoti gyvybę, jie elgiasi kaip Dievo planų
"vykdytojai" ir "naudojasi" lytimi pagal pirmykštį "visišką" atsidavimą,
be manipuliacijų ir iškraipymų.
Vaisingumas ir atsakinga tėvystė - motinystė
Vyras ir moteris, kurie kaip sutuoktiniai vienijasi visiškai seksualiai
bendraudami, jau vien dėl to patenka į sferą tvarkos, kuri teisingai
turi būti vadinama prigimties tvarka, tačiau pastarosios negalima
tapatinti su "gamtos tvarka", nes tai pirmiausia yra egzistavimo ir
atsiradimo -prokreacijos tvarka. Dėl buvimo asmeniu natūralus tapimo
tėvu ar motina faktas visada turi gilesnę už "gamtinę", būtent asmeninę
prasmę. Todėl reikia pabrėžti, kad vyro ir moters santuokiniame bendravime
susitinka dvi tvarkos: prigimties tvarka, siekianti dauginimosi, ir
asmens tvarka, pasireiškianti asmenų meile ir siekianti kuo nuodugnesnio
jos įgyvendinimo. Šių dviejų tvarkų suderinimas sukelia nemažą įtampą,
bet žmogus, būdamas asmeniu, yra paties savęs šeimininkas ta prasme,
kad gali save kontroliuoti ir nėra bejėgis savo aistrų akivaizdoje.
Prigimtinio įstatymo laikymasis yra pasiekiamas tik per susivaldymą,
kuris yra esminis, palaikant pusiausvyrą tarp bendravimo, per kurį
sutuoktiniai siekia intymios vienybės, ir to, kaip jie priima atsakingą
tėvystę. Atsakinga tėvystė reiškiasi realiame gyvenime, todėl negali
likti tik gražia sąvoka ar nepasiekiamu dalyku. Ši sąvoka paliečia
visą šeimą iš esmės. Sutuoktiniai, vedami savo sąžinės, patys turi
nuspręsti kaip išreikšti savo vaisingumą. Bažnyčia, nežiūrint jai
rodomo priešiškumo, liudija pasauliui tiesą, palikdama pasitikėjimą
žmogumi ir nukreipdama jį į tai, kas ypatingai atspindi jo žmogiškumą,
būtent jo atsakomybę. Teisingi sprendimai bus tie, kurie sujungia
visus konkrečius faktorius į vieną visumą: socialinio teisingumo poreikį,
kartu gerbiant Dieviškus įstatymus, asmens orumą ir jo laisvę, šeimą
ir sutuoktinių atsakomybę. Santuokinė meilė tiesiog reikalauja, kad
sutuoktiniai gerai susipažintų su sąmoningos tėvystė - motinystės
pareigomis. Kaip teisingai turi būti suvokiama atsakinga tėvystė -
motinystė? Į tai atsako popiežius Paulius VI enciklikoje Humanae Vitae
. Kalbėdamas apie biologinius procesus, jis teigia, kad " sąmoninga
tėvystė - motinystė reikš, kad gimdytojams reikia pažinti biologinius
procesus bei savo funkcijas, susijusias su šitais procesais, ir jas
respektuoti, nes žmogaus protas gyvybės perteikimo galioje atranda
biologinius dėsnius, kurie priklauso žmogaus kaip asmens, sričiai".
Natūralūs šeimos planavimo metodų ( NŠP ) pagrindas ir glūdi pirmiausiai
pažinime savo vaisingumo, tuo tarpu kontracepcij? naudojantiems vaisingumo
pa?inimas nereikalingas. Kalbėdamas apie prigimties potraukius ir
aistras, popiežius Paulius VI teigia, jog " sąmoninga tėvystė - motinystė
reikš tai, kad šiuos potraukius reikia protu ir valia valdyti". Čia
atsispindi kita esminė natūralių šeimos planavimo metodų taikymo savybė,
nes Pasaulinė Sveikatos Organizacija pateikia tokį NŠP apibrėžimą:
" NŠP - tai nėštumo planavimo arba jo išvengimo metodai, grindžiami
vaisingų ir nevaisingų mėnesio ciklo fazių nustatymu". Šis apibrėžimas
apima du komponentus, anksčiau paminėtą vaisingumo nustatymą ir seksualinio
elgesio reguliavimą atsižvelgiant į šeimos planus. Naudojant kontracepciją,
elgesio kontrolė tampa nereikalinga. Tačiau akivaizdi tiesa yra ta,
kad žmogus visur prigimtį suvaldo tuo, kad prisitaiko. Negalima prigimties
nugalėti, prigimtį prievartaujant. Prigimtis suvaldoma, tik remiantis
nuodugniu jos tikslingumo ir joje viešpataujančio taisyklingumo pažinimu.
Žmogus suvaldo prigimtį tuo, kad kaskart geriau panaudoja joje slypinčias
galimybes. Iš čia pereinama į meilę. Jei seksualinis santykis remiasi
potraukiu, įtraukiant kitą asmenį, tai elgesys su tuo asmeniu jo moralinės
vertės atžvilgiu formuojasi netiesiogiai per potraukio reiškimosi
seksualiniame santykyje būdą. Popiežius Jonas Paulius II labai aiškiai
pastebi, kad "žmogus gali likti ištikimas asmeniui jam derama meilės
tvarka, jei yra ištikimas prigimčiai. Kai prigimtį prievartauja, taip
pat "prievartauja" asmenį, darydamas jį vartojimo, ne meilės objektu."
Skirtingai nuo kontraceptinio santuokinio akto, natūralaus ritmo pasirinkimas
- tai akceptacija asmens ciklo, tai yra moters, o ryšium su tuo, dialogo,
abipusės pagarbos, bendros atsakomybės, susivaldymo akceptacija. Prisiderinimas
prie ciklo ir dialogas - tai dvasinio, o vėliau ir fizinio santuokinio
bendrumo, taip pat ištikimos asmens meilės, kurios reikalauja santuoka,
pripažinimas. Naudojantis natūraliais šeimos planavimo metodais, lytiškumas
yra išsaugomas ir ugdomas teisingai ir visiškai žmogiškai, o nėra
"naudojamas" kaip "objektas", kuris, ardydamas asmeninę sielos ir
kūno vienybę, smogia į patį Dievo kūrinį, stipriausią prigimties ir
asmens ryšį. Šiandieninėje sekuliarizuotoje visuomenėje, kur vyrauja
malonumų kultas ir yra svetimas pasiaukojimas, yra palanki dirva kontracepcijos
plitimui. Mokslo ir technologijų pagalba žmogus siekia viešpatavimo,
bet tuo pačiu sumažėja savikontrolės vaidmuo. Paradoksalu tai, kad
siekdamas išsilaisvinimo, mogus darosi vis didesniu belaisviu. Atsakinga
tėvystė - motinystė yra susijusi ir su fizinėmis, ekonominėmis, psichologinėmis
bei socialinėmis sąlygomis, todėl popiežius Paulius VI teigia, kad
" sąmoningais tėvais laikysime tuos, kurie, protingai apsigalvoję
ir kilnumo skatinami, nusprendžia laukti daugiau vaikų arba dėl rimtų
priežasčių pasiryžta ribotą ar neribotą laiką vaikų negimdyti, bet
kartu ir laikytis dorinių įstatymų" ir pabrėžia, kad " tėvystę - motinystę
jungia intymus ryšys su vadinamąja objektyviąja Dievo nustatyta dorine
tvarka, kurios aiškintoja yra teisinga sąžinė" ir kad " tėvystė -
motinystė reikalauja, kad vyras ir žmona, nepažeisdami dalykų ir gėrybių
tvarkos, pripažintų savo pareigas Dievui, sau, šeimai ir visuomenei".
Kitaip sakant, sąmoninga tėvystė - motinystė talpina savyje laisvą
abipusį poros sprendimą dėl gimdymo dažnumo ir vaikų skaičiaus; sąžiningą
šeimos planavimo pagrindimą Dievo, savo pačių, vaikų ir šeimos bei
visuomenės akyse; susipažinimą su Bažnyčios mokymu apie nėštumą ribojančių
metodų moralinį leistinumą. Auk?čiau pateikti duomenys leid?ia atsakingai
teigti, jog antropologinis kontracepcijos ir natūralių šeimos planavimo
metodų taikymo santuokoje skirtumas yra gerokai didesnis ir gilesnis
nei paprastai manoma ir atspindi dvi tarp savęs nesutaikomas asmens
ir žmogaus lytiškumo koncepcijas bei skirtingą požiūrį į atsakingą
tėvystę - motinystę.