Į svetainės "Už gyvybę" pradžią Naujausias "Už gyvybę" numeris
1999 m., Nr. 2-3

MOKYTOJAMAS UŽ GYVYBĘ

Med. dr. Jolanta KUDZYTĖ
ŽINDYMAS GYVENIMO MOKYKLA

Nuo pat vaikystės mūsų pasaulėvokos formavimuisi turi įtakos kultūriniai, emociniai ir socialiniai veiksniai. Šeima, draugai, mokytojai veikia mūsų įsitikini- mus – kas yra priimtina ir kas ne. Norėdami formuoti teigiamą vaikų požiūrį į žindymą, turime nuo mažų dienų jiems išaiškinti, kuo naudingas mažylio žindymas ir kodėl mums reikia padėti maitinančiai mamai.

Tiek formalus, tiek neformalus vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų mokymas padeda įgyti teisingą informaciją apie žindymo svarbą. Ji turėtų būti įtraukta į mokymo programas tokių disciplinų kaip biologija, anatomija, mityba, namų ruoša. Išradingi mokytojai žinias apie žindymą gali pateikti net meno, socialinių mokslų, istorijos, rinkodaros, vadybos, ekologijos, matematikos ar net inžinerijos užsiėmimų metu. Mokyti žindymo taisyklių reikia tiek mergaites, tiek berniukus, nes ir vyrų, ir moterų požiūriai formuoja socialines bei etines normas.

Ugdydami analitinį mąstymą ir nukreipdami jį natūralaus maitinimo kryptimi, turime padėti vaikams, paaugliams ir suaugusiems išsiaiškinti įvairių maitinimo būdų privalumus ir trūkumus bei suformuoti savo nuomonę ir pasirinkti matinimo būdą. Besimokantieji turi būti supažindinti su motinos pieno pakaitalų reklamos “spaudimo” būdais ir jos įtaka motinoms apsisprendžiant nemaitinti krūtimi savo vaikų, jie privalo sužinoti, kaip moteriai suderinti karjerą ir žindymą, kaip žindančią moterį gali palaikyti visuomenė ir darbdaviai. Žinodami šiuos dalykus vaikai ateityje lengviau galės apsispręsti.

Naujausių tyrimų duomenys parodė, kad žindymas yra svarbus ne tik kūdikio sveikatai, patenkina visus mitybos poreikius, suteikia kūdikiui pasitikėjimo savimi ir saugumo jausmą, bet taip pat lemia optimalų jo smegenų vystymąsi, ir kartu susidaro sąlygos geriau mokytis. Dėl specialiųjų riebiųjų rūgščių, esančių motinos piene, paprastai būna vaiko aukštesnis intelektas bei geresnis regėjimas.

Žindomi kūdikiai rečiau serga ausų infekcinėmis ligomis – todėl jiems rečiau gresia kurtumas ir atsilikimas moksle.

Keleto tyrimų rezultatai parodė, kad žindyti vaikai mokėsi kur kas geriau net vidurinės mokyklos aukštesnėse klasėse nepriklausomai nuo jų socialinės padėties, tėvų rasės bei išsilavinimo.

Mokytojai turėtų žinoti, kad žindymas gali būti gero mokymosi priežastis, nes:

1) dėl ypatingos motinos pieno sudėties ir nuolatinio bendravimo su motina žindymas sudaro sąlygas optimaliai vystytis smegenims;

2) žindymas apsaugo kūdikį nuo ligų, kurios gali sukelti hipotrofiją, klausos sutrikimus bei psichomotorinį vystymosi atsilikimą;

3) žindymas garantuoja dažną bendravimą, kūdikis nuolat girdi kalbą ir yra visapusiškai ugdomas;

4) žindymas garantuoja geresnį regėjimo vystymąsi bei regėjimo aštrumą. Todėl žindyti vaikai greičiau išmoksta skaityti ir geriau mokosi.

Ką privalome pasakyti vaikams apie žindymą?

Kad žindymas būtų kultūros norma, turime paminėti svarbiausius teiginius apie jį:

• žindymas yra įprastas kūdikio valgymo būdas, ir motinos turi teisę žindyti bei kūdikiai turi būti žindomi neatsižvelgiant į pramonės interesus;

• žindyvės ir žindomi kūdikiai turi būti toleruojami visur. Kūdikiai turi teisę būti žindomi mokyklose, religiniuose pastatuose, restoranuose, visuomeniniame transporte, darbovietėse, besilankant pas draugus, ligoninėse, parduotuvėse;

• kūdikio nešiojimas visą laiką su savimi garantuoja jo saugumą ir stimuliuoja smegenų vystymąsi;

• pirmaisiais gyvenimo metais kūdikiui ypač reikia motinos, nesvarbu, ar ji turi dirbti, ar ne;

• tėčiai prižiūrėdami kūdikius gali atstoti motinas, išskyrus tai, kad jie negali žindyti. Tėvai gali kūdikius maudyti, migdyti, vartyti, nešioti, kalbinti;

• žindymas garantuoja augančio organizmo mitybos poreikius ir vėliau padeda pereiti prie suaugusių maisto;

• miegojimas kartu su kūdikiu yra įprastas vaiko priežiūros būdas, tai neskatina kūdikio priklausomybės atsiradimo;

• kūdikiui visiškai nereikia nei maitinimo iš buteliuko, nei čiulptuko. Tiek vieno, tiek kito įvaizdis yra kuriamas norint daugiau parduoti šių daiktų.