|
|
1999-2000
m. žiema, Nr. 4
|
|
HIPOKRATAS SU MUMIS
Alina ŠAULAUSKIENĖ
SU TIKĖJIMU, VILTIMI IR MEILE Į TREČIĄJĮ TŪKSTANTMETĮ
Kiekvienas mūsų, kuriems buvo lemta gyventi dviejų amžių sandūroje, ruošdamiesi
švęsti 2000-uosius po Kristaus gimimo Jubiliejinius krikščionybės metus,
susikaupia, apmąsto praeitį ir į ateitį žvelgia su tikėjimu, viltimi ir
meile. Pasaulinės gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacija
buvo įsteigta 1991 m. sausio 29 d. Taigi garbingąjį jubiliejų mes 92-oji
pasaulinės gydytojų federacijos organizacija švęsime beveik baigdami
devintuosius veiklos metus. Tad turime praeitį, dabarties džiaugsmus su
rūpesčiais ir ateities viziją.
Žvelgdami į praėjusius metus turėtume atsakyti į svarbiausią klausimą
ar vykdėme pagrindinę Pasaulinės gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę
užduotį: ar gražinome, įgyvendinome ir ar saugome Hipokrato priesaikos
tradicijas?
1997 m. Lietuvos gydytojų asociacijos iniciatyva buvo atnaujinta Hipokrato
priesaika, pasirašyta 42 Lietuvos profesorių, habilituotų medicinos daktarų.
Šią priesaiką Lietuvoje davė per 1200 Lietuvos gydytojų, kurie, baigę
medicinos studijas okupacijos metais, nebuvo prisiekę. Jau dvi Kauno medicinos
universiteto absolventų laidos priėmė šią garbingą Hipokrato priesaiką.
Jos tekstas surašytas laikantis svarbiausių senosios Hipokrato priesaikos
principų.
Štai pirmasis: Visas mano gyvenimas tebūnie skirtas tarnauti žmonijai.
Saugosiu žmogaus gyvybę ir jos neliečiamumą nuo pat pradėjimo iki natūralios
mirties. Gerbsiu jos orumą. Koks tai įstabus, šventas ir drąsus pasižadėjimas!
Tai kartu ir sunkus įsipareigojimas. Juk šiandieną gyvename valstybėje,
kurioje veikia legalaus aborto pagal moters norą įstatymas. Gyvename pasaulyje,
kuriame įteisinama saldžioji mirtis eutanazija ir vykdomi žiaurūs
bandymai su žmonių embrionais. Užsieniečiai, paskaitę mūsų lietuviškąjį
Hipokrato priesaikos tekstą, buvo sužavėti jo prasmingumu ir dvasiniu
grožiu. Juk mūsų atnaujintoji Hipokrato priesaika pirmoji Europoje.
Nebuvo lengvi josios pirmieji žingsniai. Oponentai lyg susitarę turėjo
vienintelį argumentą: Kam man reikalinga priesaika, jei aš pats dirbau
ar dirbsiu sąžiningai visą gyvenimą? Hipokratas medicinos tėvas, gyvenęs
IV a. prieš Kristų, neleido savo mokiniams, baigusiems medicinos studijas,
dirbti gydytojo darbą be moralinės priesaikos. O štai žengiančiam į trečiąjį
tūkstantmetį gydytojui nebereikia jokių garbingų priesaikų viešai išreikštų
žodžiais įsipareigojimų savo garbingų mokytojų akivaizdoje. Lygiai taip
kaip dar daugeliui mūsų amžiaus katalikais save vadinantiems nereikia
bažnyčios, atgailos, dvasinio tobulėjimo ir atsinaujinimo. Mūsų modernus
žmogus mano esąs visagalis ir visažinis. Kodėl? Atsakymas yra. Viso pasaulio
ir mūsų Europos kultūroje atsirado daug piktžolių užmirštos arba iškreiptai
suvokiamos tikrosios žodžių prasmės. Čia tiktų paminėti dvi. Protingumas
iškeistas į žinojimą, todėl ir gydytojų daug visažinių. Gailestingumą
pakeitė solidarumas su galia, todėl ir gydytojai pasijuto esą visagaliai.
Tokie nebus gailestingaisiais samariečiais, ligonių ir sveikųjų sveikatos
priežiūros tarnais. Atsisakyti visažinio ir visagalio gydytojo įvaizdžio
nėra lengva. Tai tartum nulipti nuo garbės pjedestalo.
Antroji mūsų asociacijos užduotis gyvybės kultūros skleidimas kasdienėje
gydytojo praktikoje ir visuomenėje.
Lietuvos medicina dabar patiria reformų laikotarpio sunkumus. Dauguma
naujųjų įsakų, nuorodų ir nuostatų persunktos senųjų dvasios, nes dažniausiai
tik atnaujinamos senosios. Pakeisti gydytojų mąstymą ir darbo stilių,
formuotus per 45 okupacijos metus, nelengva. Lietuvos mokyklose, teismuose,
policijoje, įmonėse, įstaigose, net kalėjimuose ir kariuomenėje dar tiek
daug sovietinio palikimo. Ne išimtis ir medicina. Gydytojui dar sunku
ir neįprasta kiekvienam savo pacientui pasisveikinant paduoti ranką, o
pacientui net į galvą neateina pasibelsti į duris įeinant į gydytojo kabinetą...
Dar daugelis mūsų profesijos brolių ir sesių į pacientą žvelgia tik kaip
į sergantį kūną. Svetimas ir nesuprantamas arba savaip vertinamas žmogaus
orumas. Medicinos mokslas sparčiai žengia per amžių slenkstį, o moralės
principai ir žmogaus teisės klupčiodami atsilieka ir kartais net išnyksta
praeities šešėliuose.
Svarbiausios gyvybės apsaugos problemos: Lietuvoje yra grubiai pažeidžiamas
žmogaus gyvybės neliečiamumas nuo jos pradėjimo, t.y. leidžiamas abortas
vien tik pagal tėvų norą ir vadinamasis medicininis abortas nepilnaverčio
vaisiaus atvejais. Jau nepriklausomos Lietuvos Sveikatos apsaugos ministerijos
įsaku leidžiamas dirbtinis žmogaus apvaisinimas mėgintuvėlyje. Tai grubūs
nusižengimai Hipokrato priesaikai ir žmogaus teisių pažeidimai. Kiekviena
žmogiškoji būtybė turi teisę būti natūraliai pradėta, gimti ir gyventi.
Mūsų visuomenėje, kaip ir visame margame pasaulyje, sparčiai plinta
mirties kultūra. Masiniais užmojais platinama per žiniasklaidą ir ypač
per Internetą žmogaus gyvybei grėsmę lemianti blogio propaganda. Net kai
kurie gydytojai jau pradeda nokinti Lietuvos visuomenę eutanazijai.
Taigi mūsų laukia sunkus darbas ir ateityje.
Devynerius metus plušome gyvybės apsaugos tarnyboje garsindami jos šauksmą
surengtose tarptautinėse konferencijose, daug kalbėjome radijo bangomis,
rašėme kreipinius į visuomenę, Seimą, Vyriausybę, Sveikatos apsaugos ministeriją
bei mynėme šių įstaigų slenksčius. Mūsų asociacijos nariai ir rėmėjai
dirba be jokio materialinio atlygio. Visiems svarbiau už viską tarnauti
žmogaus gyvybei, Lietuvoje įdiegti gyvybės kultūrą.
Džiugu, kad mūsų iniciatyva jau trečią kartą Lietuvoje bus švenčiama
Ligonio diena vasario 11-oji. Įstabu, kad turime jau ir savosios
lietuviškos Gyvybės dienos datą paskutinį balandžio sekmadienį
ir švęsime ją jau trečią kartą.
Lietuvoje kryžių krašte stovi kryžiai ir negimusiesiems: Kryžių kalne,
Jurbarke, Kaune, Domeikavoje, Lapėse ir paminklas mūsų panteone Rasų
kapinėse, senajame Angelų kalnelyje.
1998 m. įsteigėme leidybos ir informacijos centrą Už gyvybę. Pradėjome
leisti informacinį leidinį Už gyvybę. Išleidome keletą knygų, paskelbėme
daug publikacijų Lietuvos ir užsienio spaudoje.
1997 m. mūsų asociacijos iniciatyva išleista Sveikatos apsaugos darbuotojų
chartija (Vatikanas, 1995) lietuvių kalba. Tai didelė dovana Lietuvos
gydytojams, studentams ir visiems, tarnaujantiems žmogaus gyvybei.
Mes turime daug gerų draugų, bendraminčių užsienyje ir palaikome su jais
ryšius, vykdome bendras programas. Mūsų būrys tikrai jau didelis: esame
susikibę rankomis su Lenkijos, Olandijos, Rusijos, Latvijos, Kroatijos,
Vokietijos, Amerikos, Kanados, Indijos, Filipinų gydytojais gyvybės gynėjais.
Tai trumpas kuklaus mūsų darbo aprašas.
Kokia ateities vizija? Jau minėjau: tikėjimas, viltis ir meilė.
Tikėjimas, kad naujajame amžiuje savo kaimynų lenkų pavyzdžiu artėsime
prie gyvenimo be užsimezgusios gyvybės naikinimo.
Tikėjimas, kad Lietuvoje šeimas kursime tik gerai išmokę pažinti
vaisingumo dovaną. Beje, mūsų asociacijos Kauno skyriuje jau veikia vaisingumo
pažinimo kabinetas.
Tikėjimas, kad išmoksime gerbti žmogaus orumą ir teisingai suprasime
žmogaus gimimo slėpinį.
Kad Lietuvoje visi žmonės bus pradėti natūraliai iš tėvų meilės,
brandžioje tėvystėje ir motinystėje.
Kad motinos įsčios bus saugiausias pirmasis žmogaus lopšys.
Kad negimęs ir gimęs neįgalus individas turi teisę gimti ir gyventi
mylimas, globojamas ir reikalingas sveikiesiems.
Tikėjimas, kad Lietuvoje niekada nebus eutanazijos ir visi mirsime
oriai ir garbingai.
Kad Lietuvos šeima pagausės ir nebus nė vienos demografinės žiemos.
Tikėjimas gražiąja ateities vizija, tikėjimas gyvybės pergale!
Tikėjimas viltimi ir meile žmogaus gyvybei.
Tarnaujančių žmogaus gyvybei keliai erškėčiuoti, dygūs, bet atlygis
jais einantiems neįkainojamas, nes turtina dvasią, teikia valios stiprybę
ir laimės pajautą. Vaikystėje rašydavome vieni kitiems į albumėlius atminimus.
Vienas jų tinka mums: Jei tik nori būt laimingas, laimę nešk kitiems,
nes ji tuomet paslaptingai grįžta mums patiems. Sveikatos apsaugos darbuotojų
chartija šią mintį mums perfrazuoja taip: Būdami ištikimi moraliniam
įstatymui, sveikatos apsaugos darbuotojai tampa ištikimi žmogaus asmenybei.
|