|
|
1999-2000
m. žiema, Nr. 4
|
|
KUNIGAMS UŽ GYVYBĘ
Kun. Vaclovas ALIULIS, MIC
PAGALBA RACHELĖMS
Praeitame numeryje pasakojome apie veikiantį keliuose kraštuose sąjūdį
Priests for Life Kunigai už gyvybę.
Kol kas negirdėti ketinimo Lietuvoje kurti tokį kunigų ar/ir seminaristų
sąjūdį, tik kai kurie dvasininkai įsitraukia į judriai veikiančią Gydytojų
asociaciją Už gyvybę, o šiame informaciniame leidinyje yra skyrelis
Kunigams už gyvybę. Redakcinė kolegija maloniai kviečia rašyti į skyrelį
ne tik kunigus bei klierikus, bet ir kitus skaitytojus, turinčius šia
tema klausimų bei pasiūlymų. Šį kartą straipsnis opiu Rachelės sindromo
klausimu.
Šventajame Rašte, Jeremijo knygoje (31,15) randame : Nuaidėjo
šauksmas Ramoje, raudojimas ir graudus verksmas! Rachelė rauda savo vaikų,
ji nesileidžia paguodžiama, nes jų nebėra. Pranašas kalbėjo apie
patriarcho Jokūbo mylimąją žmoną Rachelę, laikomą didelės izraelitų tautos
dalies pramote, kuriai skaudu iš anapus matyti, kaip jos palikuonys išvaromi
iš tėvynės į tremtį ir daugelis žūva.
Evangelistas Matas (2,18) graudingą posakį apie Rachelės raudą dėl savo
palikuonių žūties pritaikė motinoms nekaltųjų vaikelių, kuriuos Betliejuje
ir apylinkėse išžudė Erodo pasiųsti kareiviai, kėsindamiesi atimti gyvybę
gimusiajam vaikeliui Jėzui. Mūsų laikais ši rauda taikoma toms nelaimingoms
motinoms, kurios pačios leido sunaikinti dar negimusius savo kūdikius.
Numatomi kūdikio auginimo vargai, aplinkinių įkalbinėjimai, kartais
negarbingi medikų patarimai prislopina motinos sąžinę, ir ji ryžtasi abortui,
manydama išsigelbėsianti nuo didelių bėdų. Bet savo vaiko sunaikinimas
jos pačios įsčiose labai sukrečia tiek moters organizmą, tiek sielą ir
jausmus ir paprastai visam gyvenimui palieka dvasinę žaizdą, vadinamąjį
Rachelės sindromą, arba Rachelės kompleksą. Susitikus laimingą
mamą su mažyčiais, pastebėjus naujagimio rūbelius parduotuvės vitrinoje,
dalyvaujant vaikų Pirmosios komunijos iškilmėje, paskaičius arba išgirdus
naujieną apie nugalabytą naujagimį, kiekvieną kartą Rachelei sudiegia
širdį: O kur dabar mano vaikelis, kuriam aš neleidau užgimti?!
Pasitaiko, kad šia skaudžia nuodėme nusikalsta ir ne viena tikinti moteris,
kurią paskui sąžinės graužimas atveda prie klausyklos langelio. Kaip tada
elgtis nuodėmklausiui, kad ir kenčiančio žmogaus dar labiau nesugniuždytų,
ir nekaltos gyvybės vertę iškeltų? Tikėkimės, kad mes, kunigai, gebėsime
įsijausti į tokių penitenčių būklę ir veikti suaviter in modo, forliter
in re jautriai ir tvirtai.
Sovietmečiu medicinos studentams buvo kalama į galvas, kad keliomis pirmomis
nėštumo savaitėmis žmogaus gemalėlis dar nesąs žmogiška būtybė, tik šiaip
kažkoks ląstelių gumulėlis, todėl nereikia jaudintis dėl jo pašalinimo.
Medikų sluoksniuose ir visuomenėje įsigyveno pažiūra, kad viskas leistina,
už ką nebaudžia valstybės įstatymai. Taigi galima suprasti, kodėl daugelis
medikų ir šiaip piliečių nusikalsdavo negimusiai gyvybei, bemaž nejausdami
sąžinės priekaišto. Dabar turėtume ne tiek šaukti: tai žmogžudystė!,
kiek dalykiškai, oriai mokslingai aiškinti ir įtikinėti pagal Jono Pauliaus
II žodžius: Kas nebuvo žmogus pačiu pirmuoju egzistavimo momentu, tas
niekad juo nebus.
Šaltas medicinos ir įstatymų apibrėžimas: moters pageidavimu jai nutraukiamas
nėštumas maskuoja didžiai nedorą ir skaudų dalyką: motinos valia sunaikinama
jos negimusio kūdikio gyvybė. Vadinkime daiktus tikrais vardais. Nuo
to momento, kai moters ar merginos įsčiose užsimezgė gyvybė, ji yra motina,
o abortas ne kažkokio neutralaus fiziologinio ar biologinio proceso
sustabdymas, bet tikras nekaltos žmogiškos gyvybės sunaikinimas.
Bažnyčios mokymas ir moralinė teologija laiko negimusiojo nužudymą labai
sunkia nuodėme ypač todėl, kad tas žmogutis visiškai negali apsiginti
ir Dievo yra patikėtas absoliučiai motinos, tėvo ir kitų suaugusiųjų globai.
Bažnytinės teisės kodeksas, kanonas 1398, įvykdantiems abortą medikams
(ar ne medikams), taip pat motinai ir visiems, kurie prisidėjo, kad tai
įvyktų, skiria ekskomunikos bausmę, kurią dovanoti kunigas gali tik ypatingu
vyskupo įgaliojimu. Nors dabar daugelis kunigų tokį įgaliojimą turi, tačiau
juo pasiremti galima tik rimtai įsitikinus atgailos tikrumu ir pasiryžimo
daugiau taip nebedaryti nuoširdumu.
Negimusio kūdikio atsisakiusios motinos arba pačios prisipažįsta tai
dariusios, arba tai patvirtina nuodėmklausio paklaustos. Aišku, kunigai
neprivalo kiekvieną moterį to klausti. Vienoms tai būtų įžeidimas, kitoms
užuomina, jog dabar visos taip daro... Kurią penitentę klausti: Ar
kartais nenusikaltote negimusiai gyvybei? Tai iš dalies pasako nuojauta,
iš dalies aplinkybės, ypač retai teateinančių išpažinties. Subtilesnis
žmogus subtiliau klaustinas, pavyzdžiui: Gal dar kas nors jums sąžinę
slegia ir nežinote, kaip tai išreikšti?
Išgirdę, jog buvo nusikalsta negimusiai gyvybei, patiksliname: po paskutinės
išpažinties ar anksčiau? Jeigu tik anksčiau ir jau išpažinta, paraginame
dėkoti Dievui už nuodėmės atleidimą ir dabartinę ištvermę, paskatiname
apaštalauti gyvybės labui. Jei abortų būta seniau ir jie neišpažinti,
turėsime pagelbėti vargšei penitentei atlikti išpažintį iš ilgesnio laiko,
pataisyti šventvagystes (žr. Liturginį maldyną, skyrelį Išpažinties taisymas).
Pagelbėsime tai padaryti, vengdami tiek smulkmeniškumo, tiek paviršutiniškumo.
Sutaikinimo (Atgailos) sakramentą teikdami, esame Gailestingojo Tėvo
atstovai, Gerojo Ganytojo pasiuntiniai, taigi mūsų užduotis ne pažeminti
ir dar labiau įskaudinti kenčiančią sielą, bet ją pakelti, nuskaistinti,
pažadinti geriems darbams: kad dar labiau atsidėtų tinkamam turimų vaikų
auklėjimui, našlaičių globai, vargstančių motinų ir šeimų rėmimui.
Žmogui įprasta ieškoti pateisinimų savo kaltėms, dėl jų kaltinti aplinkybes
ar kitus žmones. Taip ir abortą dariusi motina gali mėginti sau pačiai,
kartais ir nuodėmklausiui, dėstyti objektyvias priežastis, neįveikiamas
kliūtis. Jeigu jas pripažinsime, tai gali tapti padrąsinimu ir vėl taip
pat pasielgti, kai susiklostys panašios aplinkybės. Pasistenkime rasti
įtikinamų atsakymų.
Pavyzdžiui, kai sako, jog jau turi vaikų ir negali priimti dar vieno
dėl sunkių gyvenimo sąlygų, galiu paklausti: Ar galėtumėte dėl sunkių
sąlygų nužudyti kurį nors iš turimų vaikelių? Atsakymas visada bus: Jokiu
būdu! Tada tariu: Negimusysis taip pat jūsų vaikelis, jis norėjo gyventi
ir jus mylėti...
Ne sykį ryžtamasi sunaikinti nesantuokinių ar svetimavimo santykių vaisių:
Jis neturėjo teisės gimti! Atsakymas: Deja, jūs klystate. Tai jūs nusidėjote
jį pradėdama, bet jis niekuo nekaltas. Nevalia vieną nuodėmę dengti kita,
dar didesne! Bet ką man būtų sakę žmonės?! Dar svarbiau, ką sako
Dievas, gyvybės davėjas.
Dera vargšei motinai priminti, kad įspėtų tuos asmenis, kurie ją ragino,
drąsino daryti abortą arba padėjo, tarpininkavo tai įvykdyti: ir jie yra
skaudžiai nusikaltę, todėl privalo atgailoti ir ieškoti atleidimo.
Pernelyg dažnai užmirštama sunaikintojo kūdikio tėvo atsakomybė, kuri
ne sykį gali būti dar didesnė už motinos: jis reikalavo suartėjimo vaisingomis
dienomis, o pasirodžius pasekmėms numojo ranka: Tu žinokis... Nėštumo
metu dėl suaktyvėjusios hormonų veiklos ir rūpesčių bei netikrumo moteris
esti sutrikusi ir nepajėgia ramiai spręsti. Tada pasirodo, ar vyras yra
tikras draugas, atsakomybę už savo poelgius, už artimą moterį ir už palikuonis
jaučianti asmenybė, ar eilinis smulkus egoistas. Užuot iš sakyklos ar
prie klausyklos terorizavę kraugeres motinas, verčiau žadinkime vyrų
tėviškąją sąmonę, tėvo pašaukimo orumą ir atsakomybę.
Tiesa, yra lengvabūdžių merginų bei moterų, kurios dažnai atsiduoda
lytiniams malonumams nieko nepaisydamos, o paskui susitvarko slaptu
ar viešu abortu. Tokioms reikia kokio didesnio sukrėtimo, kad atsipeikėtų
ir atsiverstų. Pasitaiko, kad lig tol dorai gyvenusią moterį apvaldo beprotiškas
įsimylėjimas arba padori mergina nesugeba atsispirti mylimo draugo vilionei,
sužadėtinio įkalbinėjimui, o paskui... Nuodėmklausiui dera įžvelgti pasitaikančius
didžiulius skirtumus ir diferencijuotai teikti pamokymus bei pagraudenimus.
Popiežius Jonas Paulius II prieš keletą metų Didžiojo ketvirtadienio
laiške kunigams gražiai nužymėjo dvejopą pageidautiną moters vaidmenį
kunigo gyvenime: kaip motinos ir kaip sesers. Manyčiau, kunigas ras tinkamą
nusiteikimą ir kalbėseną, pamąstęs ir/ar įsivaizdavęs, kad štai pagalbos
prašo ne kažkokia svetima moteriška būtybė, o gyvenimo kelyje susižeidusi
jo paties sesuo. Gailestingojo Dievo sakramentu teikiama malonė ir jo
kunigo dvasinė parama gali ją pakelti, išgydyti ir nuo bevaisio graužimosi
nukreipti į veiklaus gerumo kelią.
Tikime, kad negimusieji vaikeliai taip pat yra Gailestingojo Dievo globoje,
kad jie nėra nei pikti, nei kerštingi. Tegul jų nelaimėlės mamos juos
atsiprašo, tegul kartkartėmis juos iš tolo pamyluoja. Tai irgi padės joms
gydytis nuo Rachelės sindromo.
Sąjūdžiai Už gyvybę pasaulyje daugiausia rūpinasi silpniausiųjų gyvybės
formų apsauga: negimusios ir labai paliegusios, ypač priešinantis piktnaudžiavimui
medicina abortui ir eutanazijai. Apie tai šiame leidinyje yra kalbėta
ir žadama toliau kalbėti. Būtų aktualu kvalifikuotai prabilti dar bent
dviem svarbiomis temomis: kodėl gausėja Lietuvoje piktavališkų nužudymų
ir savižudybių ir kaip užbėgti toms blogybėms už akių. Lauksime.
|