|
|
2000
m. vasara, Nr. 6
|
|
LEIDĖJŲ ŽODIS
Mes gyvename kultūros žlugimo laikais, rašė vienas iškiliausių šio
amžiaus mąstytojų, teologijos, filosofijos ir medicinos daktaras Albertas
Šveiceris. Pagrindinė priežastis, kodėl žlugo kultūra, anot filosofo,
mąstymo bejėgiškumas. Civilizacija, mokslo ir technikos pažanga, informacinės
technologijos įžūliai skverbiasi į asmeninę žmogaus erdvę ją susiaurindamos,
diktuoja naujus sudėtingus ir painius bendruomeninius santykius. Žmogus
jau nebegali išgyventi be kito žmogaus veiklos ir darbo vaisių, nes jie
tiesiogiai daro įtaką jo paties veiklai. Prie žmogaus nelaisvės prisideda
ir pervargimas. Daugybės žmonių kasdienio gyvenimo schema: darbas namai.
Pervargimas, kurį dar padidina pašėlusi įtampa, neleidžia namie turimo
laisvalaikio išnaudoti turiningiems pokalbiams, apmąstymams ar knygų skaitymui.
Šiandienos žmogus nuasmenintos erdvės ir pervargimo auka jaučia elementarų
poreikį išsiblaškyti. Todėl teatras užleidžia vietą kabaretui, rimtos
knygos lengvo žanro skaitalui. O dažniausiai laisvą nuo darbo erdvę
užima televizija. Taip žmogus praranda režisieriaus vaidmenį savo gyvenime.
Nebemąstančiam žmogui pasaulis tampa nebepažinus, nes prarastas pažinimo
įrankis mąstymas. Atrodo, pakliuvome į savo pačių susikurtą civilizacijos
rojų, kuris teikia patogią buitį, galimybę skraidyti plieno paukščiais,
bet mainais pasiima žmogaus minties sparnus. Yra tik vienas būdas juos
atgauti, vienintelė kultūros atgimimo galimybė didi pagarba gyvybei.
Ši, rodos, visai paprasta formuluotė, kurioje suderinami pagrindiniai
etikos principai: gilumas, universalumas ir elementarumas, kaip nušvietimas
atėjo A. Šveiceriui beplaukiant laivu Ogovės upe Afrikoje. Gyvybė universali,
nes be jokios išimties paliečia visus žmones. Mes esame gavę gyvybę ir
ją dovanojame savo vaikams. Perteikdami gyvybźę prisiliečiame prie Pasaulio
s¹rangos tai jos gylis. Elementarumas? Ar gali būti kas nors paprasčiau,
kaip kalbėti apie gyvybę? Popiežius Jonas Paulius II patvirtina pagarbos
gyvybei esmingumą: Tik pagarba gyvybei gali būti esminių ir brangiausių
visuomenės gėrybių, kaip antai demokratijos ir taikos, pamatas(EV, 101).
Pagarbos gyvybei principas gali padėti ir Jums, mielas skaitytojau, šį
nelengvą rudenį. Pasirinkdami už kurį kandidatą atiduoti savo balsą, pamąstykite,
ar jis už gyvybę. Jei už gyvybę, vadinasi, už šeimą, nes šeima valstybės
pamatas; už vaikus, nes vaikai valstybės ir tautos ateitis. Tačiau jei
jis pasisako už dirbtines reprodukcijas, už eutanaziją, už kontraceptikų
dalijimą paauglėms, už negimusių žudymą, įvardindamas tai kaip pasirinkimo
laisvę, vadinasi, Jūsų pasirinktas kandidatas prieš gyvybę, ir jo statomas
demokratijos ar laisvės rūmas neturi pamato.
PADĖKA
Leidybos ir informacijos centras Už gyvybę bei leidinio Už gyvybę
redakcinė kolegija nuoširdžiai dėkoja: Kanados Toronto Lietuvos Kankinių
parapijos katalikių moterų draugijos skyriui ir p. Albinai Augaitienei
už 500 CAD auką. Kanados Toronto Anapilio parapijos moterų būreliui ir
p. Reginai Celejewskai už 500 CAD auką.
|