Į svetainės "Už gyvybę" pradžią Naujausias "Už gyvybę" numeris
2000 m. vasara, Nr. 6

BIOETIKA

Birutė Obelenienė
Trojos arklys Lietuvos Šeimos kodekse

Lietuvos žiniasklaidoje netyla aistros dėl dirbtinio apvaisinimo įteisinimo. Daugeliui žmonių iš tiesų nesuprantamas priešinimasis galimybei padėti nevaisingoms šeimoms. Juolab kad ir ekonomiškai stipriose Europos šalyse toks vaikų atsiradimo būdas toleruojamas jau ne vieną dešimtmetį. Įdomu, ar mūsų įstatymų leidėjai iš tikrųjų tokie neišmanėliai, atkakliai besipriešinantys medicinos pažangai, kaip juos dažnai parodo kai kurios TV laidos, o galbūt kažkas, prisidengęs kilniu troškimu padėti nevaisingiems tėvams, dovanoja Lietuvai Trojos arklį? Apie tai pasidalyti mintimis paprašėme Seimo narės, Šeimos ir vaiko reikalų komisijos pirmininkės ponios Vilijos Aleknaitės-Abramikienės

Gerb. ponia Vilija, kodėl sustabdytas Šeimos kodekso* svarstymas ir kuri alternatyva, ateityje svarstant kodekso dalį apie dirbtinį apvaisinimą, turi šansų laimėti?

Visas Civilinis kodeksas susideda iš 6 knygų, kurios visos praktiškai yra parengtos ir viena po kitos pristatinėjamos Seime. Šeimos teisė, kuri ir kalba apie dirbtinį apvaisinimą, yra trečioje knygoje. Dauguma Teisės ir teisėtvarkos komiteto narių pritarė, jog netikslinga komitete apsispręsti, kuriai dirbtinio apvaisinimo alternatyvai pritarti, o reikia šį klausimą pateikti svarstyti Seimui. Kaip atsirado šios alternatyvos? Vyriausybės posėdžio metu, prieš pateikiant šį dalyką svarstyti Seimui, buvo pasirinktas dirbtinio apvaisinimo in vivo, t. y. apvaisinimo moters organizme, modelis, draudžiant apvaisinimą in vitro, t. y mėgintuvėlyje. Sveikatos komitetas parengė savo variantą, kuriame, priešingai nei prof. Mikelėno ir mūsų darbo grupės parengtame, buvo numatytas ir spermos bankas, ir apvaisinimas mėgintuvėlyje, t. y. visi variantai, kurių siekia gydytojai, dirbtinio apvaisinimo šalininkai. Abi alternatyvos labai kontrastingos ir iš esmės priešingos. Kadangi apsisprendimas nėra tiesiogiai susijęs su politika, buvo pasiūlyta nuspręsti Seimui. Seime nuomonės pasidalijo į du priešingus blokus: viena mūsų, Teisės ir teisėtvarkos komiteto bei krikščionių demokratų pozicija, kita – Sveikatos komiteto. Taip pat išaiškėjo dar vienas labai įdomus dalykas – pasirodo, dauguma Seimo narių apskritai neinformuoti apie tuos dalykus, daugeliui dirbtinio apvaisinimo problema, anot Alvydo Medalinsko, nukrito kaip perkūnas iš giedro dangaus. Todėl man pasiūlius svarstymą sustabdyti, dauguma sutiko. Priežastys kelios. Pirma, vos keli Seimo nariai iš tikrųjų suvokė svarstomo dalyko esmę. Antra, norint laimėti, mums reikia šiek tiek laiko. Ašš negaliu pasakyti, ko sieks Sveikatos komitetas, galbūt atidėti svarstymą iki Seimo rinkimų tikintis, kad naujas Seimas patvirtins viską be jokių moralinių skrupulų. Tačiau, mano nuomone, apsispręsti reikia dabar. Todėl būtų idealu parengti abi šias alternatyvas suartinantį įstatymo projektą. Kai pas mus viešėjo Vokietijos parlamento delegacija kartu su Gerhardu Šrioderiu, kreipiausi į žinomą Lietuvoje Vokietijos politiką Wolfgang von Stetten, prašydama jo atsiųsti Vokietijos įstatymą apie dirbtinį apvaisinimą. Šis įstatymas, kiek man žinoma, smarkiai varžo dirbtinį apvaisinimą, t. y. leidžiama apvaisinti tik tiek embrionų, kiek bus implantuota, o implantuoti leidžiama ne daugiau kaip 3 embrionus ir pan. Prašydama šių dokumentų, turėjau galvoje, jog būtų priimtina, jeigu vietoj liberalios Sveikatos komiteto parengtos alternatyvos atsirastų alternatyva, bent jau panaši į vokišką dirbtinio apvaisinimo įstatymą, draudžiantį prigaminti „nereikalingų“ embrionų, su kuriais vėliau neaišku kaip būtų pasielgta. Spermos banko taip pat būtų neleidžiama steigti. Tuomet iš dviejų iš esmės priešingų alternatyvų būtų pasirinkta trečioji, kitaip sakant, mažiausia blogybė. Džiaugiuosi, kad baronas von Stetten savo pažadą įvykdė, ir jau dirbame su šiais dokumentais. Norėtųsi, kad Sveikatos apsaugos ministerija, remdamasi vokiškuoju variantu, parengtų dar ir lydintį įstatymą, tuomet Seimo nariams būtų aišku, už ką jie balsuoja. Vis dėlto dabartiniame Civiliniame kodekse, kad ir toje dalyje, kurią pateikė Sveikatos komiteto pirmininkas Matulas, neapibrėžtos dirbtinio apvaisinimo procedūros – kaip bus daroma, kiek ir pan. Todėl sunku prognozuoti, kokių poįstatyminių aktų griebtųsi kitas Seimas ir kita Vyriausybė, jei šiandien Seimas priimtų liberalią alternatyvą. Ačiū Dievui, pavyko sustabdyti biomedicininių tyrimų etikos įstatyme nuostatą – leisti Lietuvoje eksperimentuoti su embrionais. Šiuo metu Lietuvoje neleidžiama eksperimentuoti su žmogaus embrionu. Tačiau man kyla įtarimas, kad Sveikatos ministerijoje tarp medikų, dirbtinio apvaisinimo šalininkų, buvo aiškiai puoselėjama perspektyva leisti viską, kas susiję su apvaisinimu in vitro, kad atliekami embrionai būtų panaudojami eksperimentams. Kas galėtų garantuoti, kad vėliau jie nebus parduodami užsieniečiams.

Tiek Vyriausybė, tiek Seimas turi visai kitokio pobūdžio problemų, mes išgyvenam krizę. Kita vertus, bent jau valdančioji koalicija yra pasiryžusi kuo daugiau nuveikti Civilinio kodekso priėmimo srityje. Sunku pasakyti, kaip mums pavyks įgyvendinti šiuos norus. Manau, jeigu Teisės ir teisėtvarkos komitete būtume balsavę dėl dirbtinio apvaisinimo, galbūt būtume pasilikę dviese su ponu Povilu Katiliumi. Labai aiškių laimėjimo perspektyvų nėra, todėl lieka politinis kelias: įtikinėjimas, ministerijos įkalbinėjimas, kad kartu su įstatymu reikia priimti ir poįstatyminius aktus. Mūsų kadencija baigiasi, koks bus būsimas Seimas, sunku pasakyti, bet prognozės šiuo atveju nėra labai džiuginančios. Dar reikėtų išnaudoti likusį laiką.

Pastebėjau, kad vykstant diskusijoms ir iš kitų frakcijų atsirado mūsų šalininkų, o konservatorių frakcijoje nedaug kas palaiko mano poziciją.

Kodėl, svarstant Šeimos kodekso dirbtinio apvaisinimo dalį, žiniasklaidoje kilo toks triukšmas, ir joje jūs buvote pristatomi ne pačiomis gražiausiomis spalvomis?

Šis projektas žurnale „Teisės problemos“ buvo išspausdintas dar 1998 metų vasario mėn. Jei mes būtume šiek tiek anksčiau pradėję diskusijas dėl dirbtinio apvaisinimo, visuomenė bei Seimo nariai būtų apie jį išgirdę šiek tiek anksčiau. Kai projektas pasiekė Seimą ir kai Vyriausybė nusprendė pritarti krikščioniškam požiūriui, tada viskas ir užvirė. Manau, taip atsitiko todėl, kad buvo tikimasi, jog Vyriausybė į šias problemas tiesiog nekreips dėmesio. Tačiau, priešingai daugelio lūkesčiams, pats Ministras Pirmininkas pasiūlė balsuoti. Kai buvo nubalsuota taip, kaip visiškai nesitikėjo dirbtinio apvaisinimo šalininkai, kilo didžiulis spaudos bei visuomenės susidomėjimas. Gaila, žinoma, kad truputį pavėluotai ir kad Vyriausybės kanceliarijoje šis projektas ilgokai užsibuvo.

Spaudoje buvo bandoma tyčiotis iš Vyriausybės parengto varianto. Jame buvo išbraukta pati sąvoka in vitro, visiškai neredaguojant likusių straipsnių, sukurtų pagal kitą ideologinį modelį. Savaime suprantama, kad tie straipsniai tarpusavyje susipriešino. Visi iš to padarė išvadą, kad įstatymo rengėjai bepročiai, o didžiausia beprotė, aišku, Aleknaitė, ir ji, matyt, pati parašiusi visą Kodeksą. Sunku įsivaizduoti, kaip žmogus, neturintis teisinio išsilavinimo, gali parašyti Kodeksą. Galiu visus nuraminti, kad didžiąją Kodekso dalį parengė prof. Mikelėnas. Nesunku suprasti, kodėl Vyriausybės kanceliarija neredagavo įstatymo. Galutinis sprendimas priklauso Seimui, ir kas gali būti tikras, kad Seimas nepasirinks prieš tai buvusio varianto. Kita vertus, straipsnius išbraukius ir juos priderinus prie pateiktos pataisos, keičiasi numeracija. Kitaip sakant, įstatymo rengimą galima būtų palyginti su švarko siuvimu – nebaigtas siūti švarkas visada atrodo truputį juokingai: ir rankovės vienos trūksta, ir kišenė ne vietoj, ir siūlai kabo. Taip pat reikia nepamiršti, jog Kodekso autorius profesorius Mikelėnas yra apvaisinimo in vitro šalininkas, todėl natūralu, kad jis mažiau skyrė dėmesio tai alternatyvai, kuri jam yra mažiau priimtina. Toks negeranoriškas žiniasklaidos, ypač televizijos, požiūris truputį šokiravo. Kita vertus, tai buvo savotiška reklama, kai dauguma leidinių ir TV laidų pradėjo mus „skalbti”.

Stebint kaip įnirtingai dirbtinio apvaisinimo šalininkai stengiasi visuomenei įpiršti savo nuomonę apeliuodami į pačius tauriausius motinystės jausmus, nejučiom pamanai, kad jie tik prisidengia nevaisingų tėvų nelaime.

Dauguma žmonių, kurie neįsigilinę į šią problemą, mano, kad dirbtinis apvaisinimas – tai medicinos pažangos sąlygojamas būdas turėti vaikų. Niekas nesusimąsto apie šio metodo pasekmes. Jei nebūtų išrastas dirbtinis apvaisinimas, niekada nebūtų atsiradęs klonavimas, genetinės inžinerijos projektai. Aš nesu tokia naivi, jog tikėčiau, kad įmanoma moraliniais argumentais sustabdyti technologijos pažangą. To niekada nepavyks padaryti. Bet valstybė, kiekvienos šalies parlamentas turi stengtis sumažinti neigiamus padarinius. Aš esu giliai įsitikinusi, kad dirbtinio apvaisinimo metodo atradimas prilygsta atominės energijos atradimui. Dirbtinio apvaisinimo eksperimentai buvo aprašyti 1944-aisiais. Pirmoji dirbtinai pradėta mergaitė Luiza Braun gimė 1978. Todėl galima įtarti, jog ji nebuvo pirmoji. Šis metodas yra labai pavojingas, nes galų gale jis gali, mano manymu, nuvesti į totalinę žmogaus asmenybės kontrolę pasitelkus mokslo metodus. Šių perspektyvų fone dirbtinis apvaisinimas žmogaus labui atrodo visiška smulkmena, tik nekaltas humaniškas aktas. Man atrodo, kad tais žmonėmis buvo prisidengta ir eksperimentuojama visai kitais tikslais. Šiandien kai ką jau matome – embrionai panaudojami vaistams, kosmetikai, atsiveria perspektyvos manipuliuoti žmogaus genetika. Kas galėtų paneigti, jog ateityje žmonės nebus rūšiuojami, jų neišvedinės kaip veisles: klusniųjų veislė, kareivių veislė, darbo veislė. Tik neaišku, kas bus ta grupelė valdančiųjų, nusprę-siančių už kitus, kurie katrais turi būti. Tai iš tiesų siaubinga perspektyva. Aišku, kai visos šalys tą metodą taiko, kategoriškai jam prieštaraujantys atrodo kaip pažangos priešai. Mus kaltina, jog siekiame, kad Lietuva technologiškai atsiliktų. Tačiau, jei mums pavyktų susitarti, kad nebus atliekamų embrionų, nebus eksperimentuojama su žmogaus embrionais, o ieškoma būdų, kaip padėti nevaisingiems žmonėms, ir jei tie apribojimai galiotų ne tik de jure, bet ir de facto, manau, kad dar turėtume apie ką kalbėti.

Dirbtinio apvaisinimo metodas – tai tikrai nemaži pinigai ne tik tėvams, siekiantiems šiuo būdu įsigyti vaiką, bet ir gydytojams. Pastarieji, valdydami šią „industriją“, manau, sieks plėsti savo rinką. Šiuo atveju dirbtinio apvaisinimo šalininkai gali būti suinteresuoti, kad nevaisingų šeimų Lietuvoje daugėtų. Kaip Jums atrodo, kokiu būdu to būtų siekiama?

10 metų pavartojusi kontraceptines priemones moteris gali tapti potenciali in vitro laboratorijos klientė. Aš manau, kad ta pati ranka duoda tabletes ir steigia nevaisingumo gydymo dirbtinio apvaisinimo būdu klinikas. Kontraceptikų reklama pateikiama nesąžiningai. Tai švelniai manipuliuojamas informacijos šaltinis. Iš Tėvo Renato Martino, Vatikano atstovo Jungtinėse Tautose, sužinojau, kad kai kuriose Vakarų šalyse skleidžiama idėja per medicinos punktus mokyklose platinti Ru – 486. Jų nuomone, visiškai normalu, jei tėvai nežino, kad jų dukra jau gyvena aktyvų lytinį gyvenimą, ir atėjus iš ryto į mokyklą savo medicinos sesers paprašys tabletės Ru – 486. Jei mes paauglį pajungsime tėvų valiai, tai bus visapusiškas vaikų teisių pažeidimas. Kartais sąvoka vaikų teisės taip stipriai priešpriešinamos šeimai ir tėvų teisei auklėti savo vaikus, kad man kartais kyla įtarimas, kieno rankose yra Vaiko teisių konvencijos įgyvendinimas? Ar visada švariose rankose? Kokia garantija, kad medicinos darbuotojai nepiktnaudžiaus šia teise ir nepaduos tabletės kelis kartus per mėnesį. Antra vertus, koks užaugs žmogus, kurį pati visuomenė tokiu būdu skatina slėpti nuo tėvų tokius dalykus? Tai tiesioginis kelias į šeimos dezorganizavimą ir destabilizavimą. Aš turiu vilties, kad šios tendencijos nelaimės, neateis į Lietuvą, bet Lietuvoje įsitvirtina nerašyta taisyklė, kad patys blogiausi dalykai pas mus ateina pirmiausiai.

Pavasarį viešint Granadoje, Vatikano surengtoje konferencijoje, buvo analizuojama kontraceptikų reklama. Skleidžiant informaciją apie kontraceptikus taip pat meluojama. Dauguma kontraceptikų yra abortatyviniai preparatai. Jau pats terminas kontraceptikai, t. y. preparatai, trukdantys susijunti dviem lytinėms ląstelėms, yra netikslus. Jie turi žudantį poveikį, antra vertus, kenkia moters organizmui. Kontraceptikais siekiama nuslopinti sąžinės balsą, moteris niekada nežino: ar ji buvo pastojusi, ar ne. Jos ciklas, vartojant kontraceptikus, reguliarus, tai tarsi sveikatos iliuzija.

Jeigu civilizuotas pasaulis būtų orientuotas į šeimą, jei šeima būtų vertybė, šiandien mes nespręstume šitų problemų. Bet šeima yra atvirai diskredituojama. Masinės informacijos priemonės mūsų dar neišsiugdžiusiems kritiško mąstymo žmonėms diegia mintį, jog biseksualumas – puiku, vienos lyties šeima – kodėl gi ne, tai žmogaus teisė, ir panašius dalykus. Akivaizdu, kad lytinio palaidumo skatinimas yra susijęs su kažkieno noru užsidirbti. Iš darnios šeimos kontraceptikų gamintojai nepasipelnys, ji gali pasirinkti kitą būdą, kad ir natūralų šeimos planavimą. Bet jei partneris keičiamas, atsiranda poreikis paremti finansiškai ir farmacines kompanijas. Jų dar didesnis uždarbis laukia produkuojant embrionus kolbose, nes prieš dirbtinį apvaisinimą moteriai hiperovuliacija sukeliama taip pat hormonais. Manau, kad visos šios grupuotės tarpusavyje bendradarbiauja ir visada ras bendrą kalbą. Mūsų uždavinys šiandien tokioje aplinkoje, manau, prilygsta pirmųjų krikščionių uždaviniui, kai jie dar gyveno katakombose. Ir jei kada nors bus priimtas eutanazijos įstatymas, kas žino, kaip bus pasielgta su mumis. Gali kai kam pasirodyti, jog esame per daug paliegę ar išblyškę ir galbūt mus reikia išvaduoti nuo „pernelyg didelių būties kančių“.

Paminėjote eutanaziją. Ar yra Lietuvoje galimybė eutanaziją legalizuojančiam įstatymui atsirasti?

Visai neatsitiktinai mūsų Kodekse atsirado skyrelis apie dirbtinį apvaisinimą. Tai vadinamojo tarptautinio bendradarbiavimo rezultatas. Neatsitiktinai ir Rusija įteisino surogatinę motinystę. Neatsitiktinai Seime bandyta prastumti įstatymą, leidžiantį bandymus su žmogaus embrionais. Aš tikrai žinau, kad mūsų aukšto rango teisininkai neseniai viešėjo Olandijoje ne savo iniciatyva, bet pakviesti teisininkų, rengusių Olandijos eutanazijos įstatymą. Kartoju, mūsų galimybė būti kada nors išlaisvintiems nuo „būties kančių” vis labiau didėja. Pirmieji pagal eutanazijos įstatymą iškeliaus tie, kurie trukdo farmacinėms kompanijoms, dirbtiniams apvaisintojams ir „abortmacheriams“.

Visuomenė nėra veikiama tik išorinių destruktyvių jėgų. Mes būtume labai naivūs, jeigu taip manytume. Tiesiog mūsų vidus yra labai apleistas. Kaip koks 50 metų neravėtas laukas. Dabar nelieka nieko kito, kaip tik šaukti tyruose, aiškinti, kalbėti, ir tai nėra beviltiška. Tiesiog negalime pakeisti dalykų taip greitai, kaip norėtume, tačiau po truputį galime juos veikti. Pažiūrėkite, vien Eucharistinis kongresas sukvietė neįtikėtiną gausybę žmonių. Tai įrodo, kad žmonės išsiilgę kitokio gyvenimo.

Paminėjote savo viešnagę Granados konferencijoje. Ši konferencija pirmoji pro - life konferencija per 10 metų kaip gyvuoja judėjimas „Už gyvybę“ kurioje Lietuvai atstovavo politikė. Kokie įspūdžiai labiausiai įsiminė iš šios konferencijos?

Ši konferencija – savotiškas Dievo pirštas. Kreipiausi, bene pirmą kartą, į Seimo kanclerį, kad finansuotų mano kelionę, ir mano nustebimui, buvo atsakyta teigiamai. Tai svarbu dar ir dėl to, kad į konferenciją važiavau ne kaip privatus asmuo ar nevyriausybinės organizacijos atstovas, bet kaip Parlamento deleguotas žmogus. Šioje konferencijoje Lenkijai atstovavo Senato maršalka Alicija Grzeskowiak. (Jos rangas prilygsta mūsų Seimo pirmininkui.) Ši moteris labai daug dirba gyvybės gynimo srityje. Ji buvo viena pirmųjų iniciatorių Lenkijoje uždraudžiant abortus. Tai patyrusi teisininkė, gerai išmano mūsų Konstituciją. Jos nuomone, tai labai gera Konstitucija šeimos ir gyvybės atžvilgiu, tik nerealizuojama. Ponia Alicija atkreipė dėmesį, kad, Lenkijos Senatui svarstant aborto uždraudimo įstatymą, visuose miestuose vyko didžiulės demonstracijos. Staiga pakilo visi žmonės, kurie laiko save katalikais, gyvybės šalininkais. Ir pasirodo, kad jų yra šimtai tūkstančių. Prieš tokią jėgą parlamentas, kuriame būta skirtingų nuomonių, negalėjo atsilaikyti. Lenkijoje yra ta krikščionybės druska. Lietuviška krikščionybė galbūt stipresnė buvo Igarkoje ar prie Laptevų jūros, nei Lietuvoje. Mūsų prisitaikėliškumas – išskirtinis. Lenkai tikrai Bažnyčios nebuvo taip apleidę kaip mes.

Granados kongrese Lenkijai atstovavo aukštesnio rango asmenys, tiek dvasininkai, tiek pasauliečiai, nei mūsų delegacijai. Įsimintina konferencijos dalyvių reakcija pristatant atstovus. Lenkijos maršalka buvo priimta su didžiule pagarba, jai paplota, tačiau kai buvo ištartas Lietuvos vardas, kilo ovacijos. Žmonės salėje išgirdo, kad pagaliau iš buvusios komunistinės Lietuvos atsirado politikas, kuris yra „už gyvybę“. Tai man priminė tėvų reakciją, kai jų atžala pirmą kartą savarankiškai pasako eilėraštuką.

Ką norėtumėte palinkėti judėjimo „Už gyvybę“ Lietuvoje dalyviams?

Aktyviau bendradarbiauti su politikais. Kad ir su moterų tarpparlamentine grupe, kuri moralės klausimais yra gana vieninga. Politikas kaip muzikos instrumentas – kiek į jį pūs, tiek jis gros. Kad ir kaip būtų keista, bet politikas vien savo iniciatyva, skatinamas tik savo įsitikinimų, veikti gali gana ribotai. Tarkim, gaunamas koks nors laiškas, kreipimasis, jis svarstomas, ir prasideda judėjimas. Jei pati visuomenė neskatina, politikas negauna signalo veikti.

Taip pat linkėčiau kalbėti daugumai suprantama kalba. Jei kalbėsite taip, kad visiems būtų aišku, remdamiesi pragmatiniais argumentais būsite suprasti.


*Seimas priėmė Šeimos kodeksą jau parengus leidinį spaudai,dirbtinio apvaisinimo įstatymo vietoje palikdamas nuorodą, jog reikia žiūrėti į specialų įstatymą (autor.past.)