|
|
2000
m. vasara, Nr. 6
|
|
BIOETIKA
Birutė Obelenienė
Trojos arklys Lietuvos Šeimos kodekse
Lietuvos žiniasklaidoje netyla aistros dėl dirbtinio apvaisinimo
įteisinimo. Daugeliui žmonių iš tiesų nesuprantamas priešinimasis galimybei
padėti nevaisingoms šeimoms. Juolab kad ir ekonomiškai stipriose Europos
šalyse toks vaikų atsiradimo būdas toleruojamas jau ne vieną dešimtmetį.
Įdomu, ar mūsų įstatymų leidėjai iš tikrųjų tokie neišmanėliai, atkakliai
besipriešinantys medicinos pažangai, kaip juos dažnai parodo kai kurios
TV laidos, o galbūt kažkas, prisidengęs kilniu troškimu padėti nevaisingiems
tėvams, dovanoja Lietuvai Trojos arklį? Apie tai pasidalyti mintimis paprašėme
Seimo narės, Šeimos ir vaiko reikalų komisijos pirmininkės ponios Vilijos
Aleknaitės-Abramikienės
Gerb. ponia Vilija, kodėl sustabdytas Šeimos kodekso* svarstymas ir
kuri alternatyva, ateityje svarstant kodekso dalį apie dirbtinį apvaisinimą,
turi šansų laimėti?
Visas Civilinis kodeksas susideda iš 6 knygų, kurios visos praktiškai
yra parengtos ir viena po kitos pristatinėjamos Seime. Šeimos teisė, kuri
ir kalba apie dirbtinį apvaisinimą, yra trečioje knygoje. Dauguma Teisės
ir teisėtvarkos komiteto narių pritarė, jog netikslinga komitete apsispręsti,
kuriai dirbtinio apvaisinimo alternatyvai pritarti, o reikia šį klausimą
pateikti svarstyti Seimui. Kaip atsirado šios alternatyvos? Vyriausybės
posėdžio metu, prieš pateikiant šį dalyką svarstyti Seimui, buvo pasirinktas
dirbtinio apvaisinimo in vivo, t. y. apvaisinimo moters organizme, modelis,
draudžiant apvaisinimą in vitro, t. y mėgintuvėlyje. Sveikatos komitetas
parengė savo variantą, kuriame, priešingai nei prof. Mikelėno ir mūsų
darbo grupės parengtame, buvo numatytas ir spermos bankas, ir apvaisinimas
mėgintuvėlyje, t. y. visi variantai, kurių siekia gydytojai, dirbtinio
apvaisinimo šalininkai. Abi alternatyvos labai kontrastingos ir iš esmės
priešingos. Kadangi apsisprendimas nėra tiesiogiai susijęs su politika,
buvo pasiūlyta nuspręsti Seimui. Seime nuomonės pasidalijo į du priešingus
blokus: viena mūsų, Teisės ir teisėtvarkos komiteto bei krikščionių demokratų
pozicija, kita Sveikatos komiteto. Taip pat išaiškėjo dar vienas labai
įdomus dalykas pasirodo, dauguma Seimo narių apskritai neinformuoti
apie tuos dalykus, daugeliui dirbtinio apvaisinimo problema, anot Alvydo
Medalinsko, nukrito kaip perkūnas iš giedro dangaus. Todėl man pasiūlius
svarstymą sustabdyti, dauguma sutiko. Priežastys kelios. Pirma, vos keli
Seimo nariai iš tikrųjų suvokė svarstomo dalyko esmę. Antra, norint laimėti,
mums reikia šiek tiek laiko. Aš negaliu pasakyti, ko sieks Sveikatos
komitetas, galbūt atidėti svarstymą iki Seimo rinkimų tikintis, kad naujas
Seimas patvirtins viską be jokių moralinių skrupulų. Tačiau, mano nuomone,
apsispręsti reikia dabar. Todėl būtų idealu parengti abi šias alternatyvas
suartinantį įstatymo projektą. Kai pas mus viešėjo Vokietijos parlamento
delegacija kartu su Gerhardu Šrioderiu, kreipiausi į žinomą Lietuvoje
Vokietijos politiką Wolfgang von Stetten, prašydama jo atsiųsti Vokietijos
įstatymą apie dirbtinį apvaisinimą. Šis įstatymas, kiek man žinoma, smarkiai
varžo dirbtinį apvaisinimą, t. y. leidžiama apvaisinti tik tiek embrionų,
kiek bus implantuota, o implantuoti leidžiama ne daugiau kaip 3 embrionus
ir pan. Prašydama šių dokumentų, turėjau galvoje, jog būtų priimtina,
jeigu vietoj liberalios Sveikatos komiteto parengtos alternatyvos atsirastų
alternatyva, bent jau panaši į vokišką dirbtinio apvaisinimo įstatymą,
draudžiantį prigaminti nereikalingų embrionų, su kuriais vėliau neaišku
kaip būtų pasielgta. Spermos banko taip pat būtų neleidžiama steigti.
Tuomet iš dviejų iš esmės priešingų alternatyvų būtų pasirinkta trečioji,
kitaip sakant, mažiausia blogybė. Džiaugiuosi, kad baronas von Stetten
savo pažadą įvykdė, ir jau dirbame su šiais dokumentais. Norėtųsi, kad
Sveikatos apsaugos ministerija, remdamasi vokiškuoju variantu, parengtų
dar ir lydintį įstatymą, tuomet Seimo nariams būtų aišku, už ką jie balsuoja.
Vis dėlto dabartiniame Civiliniame kodekse, kad ir toje dalyje, kurią
pateikė Sveikatos komiteto pirmininkas Matulas, neapibrėžtos dirbtinio
apvaisinimo procedūros kaip bus daroma, kiek ir pan. Todėl sunku prognozuoti,
kokių poįstatyminių aktų griebtųsi kitas Seimas ir kita Vyriausybė, jei
šiandien Seimas priimtų liberalią alternatyvą. Ačiū Dievui, pavyko sustabdyti
biomedicininių tyrimų etikos įstatyme nuostatą leisti Lietuvoje eksperimentuoti
su embrionais. Šiuo metu Lietuvoje neleidžiama eksperimentuoti su žmogaus
embrionu. Tačiau man kyla įtarimas, kad Sveikatos ministerijoje tarp medikų,
dirbtinio apvaisinimo šalininkų, buvo aiškiai puoselėjama perspektyva
leisti viską, kas susiję su apvaisinimu in vitro, kad atliekami embrionai
būtų panaudojami eksperimentams. Kas galėtų garantuoti, kad vėliau jie
nebus parduodami užsieniečiams.
Tiek Vyriausybė, tiek Seimas turi visai kitokio pobūdžio problemų, mes
išgyvenam krizę. Kita vertus, bent jau valdančioji koalicija yra pasiryžusi
kuo daugiau nuveikti Civilinio kodekso priėmimo srityje. Sunku pasakyti,
kaip mums pavyks įgyvendinti šiuos norus. Manau, jeigu Teisės ir teisėtvarkos
komitete būtume balsavę dėl dirbtinio apvaisinimo, galbūt būtume pasilikę
dviese su ponu Povilu Katiliumi. Labai aiškių laimėjimo perspektyvų nėra,
todėl lieka politinis kelias: įtikinėjimas, ministerijos įkalbinėjimas,
kad kartu su įstatymu reikia priimti ir poįstatyminius aktus. Mūsų kadencija
baigiasi, koks bus būsimas Seimas, sunku pasakyti, bet prognozės šiuo
atveju nėra labai džiuginančios. Dar reikėtų išnaudoti likusį laiką.
Pastebėjau, kad vykstant diskusijoms ir iš kitų frakcijų atsirado mūsų
šalininkų, o konservatorių frakcijoje nedaug kas palaiko mano poziciją.
Kodėl, svarstant Šeimos kodekso dirbtinio apvaisinimo dalį, žiniasklaidoje
kilo toks triukšmas, ir joje jūs buvote pristatomi ne pačiomis gražiausiomis
spalvomis?
Šis projektas žurnale Teisės problemos buvo išspausdintas dar 1998
metų vasario mėn. Jei mes būtume šiek tiek anksčiau pradėję diskusijas
dėl dirbtinio apvaisinimo, visuomenė bei Seimo nariai būtų apie jį išgirdę
šiek tiek anksčiau. Kai projektas pasiekė Seimą ir kai Vyriausybė nusprendė
pritarti krikščioniškam požiūriui, tada viskas ir užvirė. Manau, taip
atsitiko todėl, kad buvo tikimasi, jog Vyriausybė į šias problemas tiesiog
nekreips dėmesio. Tačiau, priešingai daugelio lūkesčiams, pats Ministras
Pirmininkas pasiūlė balsuoti. Kai buvo nubalsuota taip, kaip visiškai
nesitikėjo dirbtinio apvaisinimo šalininkai, kilo didžiulis spaudos bei
visuomenės susidomėjimas. Gaila, žinoma, kad truputį pavėluotai ir kad
Vyriausybės kanceliarijoje šis projektas ilgokai užsibuvo.
Spaudoje buvo bandoma tyčiotis iš Vyriausybės parengto varianto. Jame
buvo išbraukta pati sąvoka in vitro, visiškai neredaguojant likusių straipsnių,
sukurtų pagal kitą ideologinį modelį. Savaime suprantama, kad tie straipsniai
tarpusavyje susipriešino. Visi iš to padarė išvadą, kad įstatymo rengėjai
bepročiai, o didžiausia beprotė, aišku, Aleknaitė, ir ji, matyt, pati
parašiusi visą Kodeksą. Sunku įsivaizduoti, kaip žmogus, neturintis teisinio
išsilavinimo, gali parašyti Kodeksą. Galiu visus nuraminti, kad didžiąją
Kodekso dalį parengė prof. Mikelėnas. Nesunku suprasti, kodėl Vyriausybės
kanceliarija neredagavo įstatymo. Galutinis sprendimas priklauso Seimui,
ir kas gali būti tikras, kad Seimas nepasirinks prieš tai buvusio varianto.
Kita vertus, straipsnius išbraukius ir juos priderinus prie pateiktos
pataisos, keičiasi numeracija. Kitaip sakant, įstatymo rengimą galima
būtų palyginti su švarko siuvimu nebaigtas siūti švarkas visada atrodo
truputį juokingai: ir rankovės vienos trūksta, ir kišenė ne vietoj, ir
siūlai kabo. Taip pat reikia nepamiršti, jog Kodekso autorius profesorius
Mikelėnas yra apvaisinimo in vitro šalininkas, todėl natūralu, kad jis
mažiau skyrė dėmesio tai alternatyvai, kuri jam yra mažiau priimtina.
Toks negeranoriškas žiniasklaidos, ypač televizijos, požiūris truputį
šokiravo. Kita vertus, tai buvo savotiška reklama, kai dauguma leidinių
ir TV laidų pradėjo mus skalbti.
Stebint kaip įnirtingai dirbtinio apvaisinimo šalininkai stengiasi
visuomenei įpiršti savo nuomonę apeliuodami į pačius tauriausius motinystės
jausmus, nejučiom pamanai, kad jie tik prisidengia nevaisingų tėvų nelaime.
Dauguma žmonių, kurie neįsigilinę į šią problemą, mano, kad dirbtinis
apvaisinimas tai medicinos pažangos sąlygojamas būdas turėti vaikų.
Niekas nesusimąsto apie šio metodo pasekmes. Jei nebūtų išrastas dirbtinis
apvaisinimas, niekada nebūtų atsiradęs klonavimas, genetinės inžinerijos
projektai. Aš nesu tokia naivi, jog tikėčiau, kad įmanoma moraliniais
argumentais sustabdyti technologijos pažangą. To niekada nepavyks padaryti.
Bet valstybė, kiekvienos šalies parlamentas turi stengtis sumažinti neigiamus
padarinius. Aš esu giliai įsitikinusi, kad dirbtinio apvaisinimo metodo
atradimas prilygsta atominės energijos atradimui. Dirbtinio apvaisinimo
eksperimentai buvo aprašyti 1944-aisiais. Pirmoji dirbtinai pradėta mergaitė
Luiza Braun gimė 1978. Todėl galima įtarti, jog ji nebuvo pirmoji. Šis
metodas yra labai pavojingas, nes galų gale jis gali, mano manymu, nuvesti
į totalinę žmogaus asmenybės kontrolę pasitelkus mokslo metodus. Šių perspektyvų
fone dirbtinis apvaisinimas žmogaus labui atrodo visiška smulkmena, tik
nekaltas humaniškas aktas. Man atrodo, kad tais žmonėmis buvo prisidengta
ir eksperimentuojama visai kitais tikslais. Šiandien kai ką jau matome
embrionai panaudojami vaistams, kosmetikai, atsiveria perspektyvos manipuliuoti
žmogaus genetika. Kas galėtų paneigti, jog ateityje žmonės nebus rūšiuojami,
jų neišvedinės kaip veisles: klusniųjų veislė, kareivių veislė, darbo
veislė. Tik neaišku, kas bus ta grupelė valdančiųjų, nusprę-siančių už
kitus, kurie katrais turi būti. Tai iš tiesų siaubinga perspektyva. Aišku,
kai visos šalys tą metodą taiko, kategoriškai jam prieštaraujantys atrodo
kaip pažangos priešai. Mus kaltina, jog siekiame, kad Lietuva technologiškai
atsiliktų. Tačiau, jei mums pavyktų susitarti, kad nebus atliekamų embrionų,
nebus eksperimentuojama su žmogaus embrionais, o ieškoma būdų, kaip padėti
nevaisingiems žmonėms, ir jei tie apribojimai galiotų ne tik de jure,
bet ir de facto, manau, kad dar turėtume apie ką kalbėti.
Dirbtinio apvaisinimo metodas tai tikrai nemaži pinigai ne tik tėvams,
siekiantiems šiuo būdu įsigyti vaiką, bet ir gydytojams. Pastarieji, valdydami
šią industriją, manau, sieks plėsti savo rinką. Šiuo atveju dirbtinio
apvaisinimo šalininkai gali būti suinteresuoti, kad nevaisingų šeimų Lietuvoje
daugėtų. Kaip Jums atrodo, kokiu būdu to būtų siekiama?
10 metų pavartojusi kontraceptines priemones moteris gali tapti potenciali
in vitro laboratorijos klientė. Aš manau, kad ta pati ranka duoda tabletes
ir steigia nevaisingumo gydymo dirbtinio apvaisinimo būdu klinikas. Kontraceptikų
reklama pateikiama nesąžiningai. Tai švelniai manipuliuojamas informacijos
šaltinis. Iš Tėvo Renato Martino, Vatikano atstovo Jungtinėse Tautose,
sužinojau, kad kai kuriose Vakarų šalyse skleidžiama idėja per medicinos
punktus mokyklose platinti Ru 486. Jų nuomone, visiškai normalu, jei
tėvai nežino, kad jų dukra jau gyvena aktyvų lytinį gyvenimą, ir atėjus
iš ryto į mokyklą savo medicinos sesers paprašys tabletės Ru 486. Jei
mes paauglį pajungsime tėvų valiai, tai bus visapusiškas vaikų teisių
pažeidimas. Kartais sąvoka vaikų teisės taip stipriai priešpriešinamos
šeimai ir tėvų teisei auklėti savo vaikus, kad man kartais kyla įtarimas,
kieno rankose yra Vaiko teisių konvencijos įgyvendinimas? Ar visada švariose
rankose? Kokia garantija, kad medicinos darbuotojai nepiktnaudžiaus šia
teise ir nepaduos tabletės kelis kartus per mėnesį. Antra vertus, koks
užaugs žmogus, kurį pati visuomenė tokiu būdu skatina slėpti nuo tėvų
tokius dalykus? Tai tiesioginis kelias į šeimos dezorganizavimą ir destabilizavimą.
Aš turiu vilties, kad šios tendencijos nelaimės, neateis į Lietuvą, bet
Lietuvoje įsitvirtina nerašyta taisyklė, kad patys blogiausi dalykai pas
mus ateina pirmiausiai.
Pavasarį viešint Granadoje, Vatikano surengtoje konferencijoje, buvo
analizuojama kontraceptikų reklama. Skleidžiant informaciją apie kontraceptikus
taip pat meluojama. Dauguma kontraceptikų yra abortatyviniai preparatai.
Jau pats terminas kontraceptikai, t. y. preparatai, trukdantys susijunti
dviem lytinėms ląstelėms, yra netikslus. Jie turi žudantį poveikį, antra
vertus, kenkia moters organizmui. Kontraceptikais siekiama nuslopinti
sąžinės balsą, moteris niekada nežino: ar ji buvo pastojusi, ar ne. Jos
ciklas, vartojant kontraceptikus, reguliarus, tai tarsi sveikatos iliuzija.
Jeigu civilizuotas pasaulis būtų orientuotas į šeimą, jei šeima būtų
vertybė, šiandien mes nespręstume šitų problemų. Bet šeima yra atvirai
diskredituojama. Masinės informacijos priemonės mūsų dar neišsiugdžiusiems
kritiško mąstymo žmonėms diegia mintį, jog biseksualumas puiku, vienos
lyties šeima kodėl gi ne, tai žmogaus teisė, ir panašius dalykus. Akivaizdu,
kad lytinio palaidumo skatinimas yra susijęs su kažkieno noru užsidirbti.
Iš darnios šeimos kontraceptikų gamintojai nepasipelnys, ji gali pasirinkti
kitą būdą, kad ir natūralų šeimos planavimą. Bet jei partneris keičiamas,
atsiranda poreikis paremti finansiškai ir farmacines kompanijas. Jų dar
didesnis uždarbis laukia produkuojant embrionus kolbose, nes prieš dirbtinį
apvaisinimą moteriai hiperovuliacija sukeliama taip pat hormonais. Manau,
kad visos šios grupuotės tarpusavyje bendradarbiauja ir visada ras bendrą
kalbą. Mūsų uždavinys šiandien tokioje aplinkoje, manau, prilygsta pirmųjų
krikščionių uždaviniui, kai jie dar gyveno katakombose. Ir jei kada nors
bus priimtas eutanazijos įstatymas, kas žino, kaip bus pasielgta su mumis.
Gali kai kam pasirodyti, jog esame per daug paliegę ar išblyškę ir galbūt
mus reikia išvaduoti nuo pernelyg didelių būties kančių.
Paminėjote eutanaziją. Ar yra Lietuvoje galimybė eutanaziją legalizuojančiam
įstatymui atsirasti?
Visai neatsitiktinai mūsų Kodekse atsirado skyrelis apie dirbtinį apvaisinimą.
Tai vadinamojo tarptautinio bendradarbiavimo rezultatas. Neatsitiktinai
ir Rusija įteisino surogatinę motinystę. Neatsitiktinai Seime bandyta
prastumti įstatymą, leidžiantį bandymus su žmogaus embrionais. Aš tikrai
žinau, kad mūsų aukšto rango teisininkai neseniai viešėjo Olandijoje ne
savo iniciatyva, bet pakviesti teisininkų, rengusių Olandijos eutanazijos
įstatymą. Kartoju, mūsų galimybė būti kada nors išlaisvintiems nuo būties
kančių vis labiau didėja. Pirmieji pagal eutanazijos įstatymą iškeliaus
tie, kurie trukdo farmacinėms kompanijoms, dirbtiniams apvaisintojams
ir abortmacheriams.
Visuomenė nėra veikiama tik išorinių destruktyvių jėgų. Mes būtume labai
naivūs, jeigu taip manytume. Tiesiog mūsų vidus yra labai apleistas. Kaip
koks 50 metų neravėtas laukas. Dabar nelieka nieko kito, kaip tik šaukti
tyruose, aiškinti, kalbėti, ir tai nėra beviltiška. Tiesiog negalime pakeisti
dalykų taip greitai, kaip norėtume, tačiau po truputį galime juos veikti.
Pažiūrėkite, vien Eucharistinis kongresas sukvietė neįtikėtiną gausybę
žmonių. Tai įrodo, kad žmonės išsiilgę kitokio gyvenimo.
Paminėjote savo viešnagę Granados konferencijoje. Ši konferencija
pirmoji pro - life konferencija per 10 metų kaip gyvuoja judėjimas Už
gyvybę kurioje Lietuvai atstovavo politikė. Kokie įspūdžiai labiausiai
įsiminė iš šios konferencijos?
Ši konferencija savotiškas Dievo pirštas. Kreipiausi, bene pirmą kartą,
į Seimo kanclerį, kad finansuotų mano kelionę, ir mano nustebimui, buvo
atsakyta teigiamai. Tai svarbu dar ir dėl to, kad į konferenciją važiavau
ne kaip privatus asmuo ar nevyriausybinės organizacijos atstovas, bet
kaip Parlamento deleguotas žmogus. Šioje konferencijoje Lenkijai atstovavo
Senato maršalka Alicija Grzeskowiak. (Jos rangas prilygsta mūsų Seimo
pirmininkui.) Ši moteris labai daug dirba gyvybės gynimo srityje. Ji buvo
viena pirmųjų iniciatorių Lenkijoje uždraudžiant abortus. Tai patyrusi
teisininkė, gerai išmano mūsų Konstituciją. Jos nuomone, tai labai gera
Konstitucija šeimos ir gyvybės atžvilgiu, tik nerealizuojama. Ponia Alicija
atkreipė dėmesį, kad, Lenkijos Senatui svarstant aborto uždraudimo įstatymą,
visuose miestuose vyko didžiulės demonstracijos. Staiga pakilo visi žmonės,
kurie laiko save katalikais, gyvybės šalininkais. Ir pasirodo, kad jų
yra šimtai tūkstančių. Prieš tokią jėgą parlamentas, kuriame būta skirtingų
nuomonių, negalėjo atsilaikyti. Lenkijoje yra ta krikščionybės druska.
Lietuviška krikščionybė galbūt stipresnė buvo Igarkoje ar prie Laptevų
jūros, nei Lietuvoje. Mūsų prisitaikėliškumas išskirtinis. Lenkai tikrai
Bažnyčios nebuvo taip apleidę kaip mes.
Granados kongrese Lenkijai atstovavo aukštesnio rango asmenys, tiek dvasininkai,
tiek pasauliečiai, nei mūsų delegacijai. Įsimintina konferencijos dalyvių
reakcija pristatant atstovus. Lenkijos maršalka buvo priimta su didžiule
pagarba, jai paplota, tačiau kai buvo ištartas Lietuvos vardas, kilo ovacijos.
Žmonės salėje išgirdo, kad pagaliau iš buvusios komunistinės Lietuvos
atsirado politikas, kuris yra už gyvybę. Tai man priminė tėvų reakciją,
kai jų atžala pirmą kartą savarankiškai pasako eilėraštuką.
Ką norėtumėte palinkėti judėjimo Už gyvybę Lietuvoje dalyviams?
Aktyviau bendradarbiauti su politikais. Kad ir su moterų tarpparlamentine
grupe, kuri moralės klausimais yra gana vieninga. Politikas kaip muzikos
instrumentas kiek į jį pūs, tiek jis gros. Kad ir kaip būtų keista,
bet politikas vien savo iniciatyva, skatinamas tik savo įsitikinimų, veikti
gali gana ribotai. Tarkim, gaunamas koks nors laiškas, kreipimasis, jis
svarstomas, ir prasideda judėjimas. Jei pati visuomenė neskatina, politikas
negauna signalo veikti.
Taip pat linkėčiau kalbėti daugumai suprantama kalba. Jei kalbėsite taip,
kad visiems būtų aišku, remdamiesi pragmatiniais argumentais būsite suprasti.
*Seimas priėmė Šeimos kodeksą jau parengus leidinį spaudai,dirbtinio
apvaisinimo įstatymo vietoje palikdamas nuorodą, jog reikia žiūrėti į
specialų įstatymą (autor.past.)
|