|
|
2000
m., Nr. 7
|
|
VAIKAI - ŠEIMOS IR VISUOMENĖS PAVASARIS
Arkivyskupas metropolitas Sigitas TAMKEVIČIUS
Šeima - žmogaus ir Bažnyčios kelias
Šeimos metų proga Šv. Tėvas Jonas Paulius II parašė laišką Gratissimam
sane, kuriame, tarp kitko, rašoma: Visur ir visada šeima yra Bažnyčios
kelias. Ten, kur tvirtos šeimos, Bažnyčia auga ir, atvirkščiai, šeimų
krizė visada skaudžiai paliečia ir Bažnyčią.
Dabartinė padėtis
Dabartinėje visuomenėje šeima nevertinama. Nors Konstitucijoje parašyta,
jog šeima yra pagrindinė visuomenės ląstelė, realiame gyvenime propaguojamos
šeimai prieštaraujančios nuostatos, kaip antai absoliutinamos individo
teisės, kovojama už seksualinių mažumų teises, kalbama ne apie santuoką,
o tik apie lyčių partnerystę ir gyvenimą kartu nesusituokus bei bandomąjį
laikotarpį.
Mūsų dienomis kai kurie reiškiniai Lietuvoje kelia nerimą. Štai truputis
statistikos iš Demografijos metraščio 1999 m. Mažėja santuokų skaičius:
jei 1956 m. tūkstančiui gyventojų teko 10,6 santuokos, tai 1999 m. tik
4,8. Vis daugiau jaunų žmonių nusprendžia gyventi be santuokos.
Katastrofiškai padaugėjo skyrybų: 1999 m. ištuokų skaičius pasiekė rekordinį
lygį šimtui santuokų tenka 63,7 ištuokos.
1999 m. gimė 36 236 kūdikiai. Tai yra mažiausias skaičius per 60 metų.
Ši nerimą kelianti statistika verčia susimąstyti ir ieškoti akivaizdaus
blogio priežasčių bei prisiimti atsakomybę už ateitį.
Priežastys: moralinės sąmonės aptemimas
Gyvenimo patirtis liudija, kad stiprios šeimos sukuriamos tik tada,
kai žmonės turi tvirtus moralinius pagrindus. Normalus šeimos gyvenimas
iš sutuoktinių reikalauja labai didelės aukos ir išsižadėjimo, todėl,
jei šeimoje nėra gerbiamos tikros vertybės, ji pasmerkia save sunykimui.
JAV politinis veikėjas Zbignevas Bzežinskis knygoje Nevaldomas pasaulis
rašo: Visuomenė, kurioje asmeninių įgeidžių tenkinimas tampa norma, kartu
yra visuomenė, praradusi moralinio sprendimo kriterijus. Televizija užima
tradicinę šeimos, Bažnyčios ir mokyklos vietą. Televizijos programos liaupsina
egoistinį asmeninių įgeidžių tenkinimą, pateisina žiaurumus ir smurtą,
sektinais pavyzdžiais ir panaudodama bandos jausmą skatina seksualinį
palaidumą. Viso to padarinys nekontroliuojamas visuomenės elgesys.
Šeimą griauna mirties kultūra, bandanti jaunimui įdiegti mintį, jog žmogus
turi pasiimti iš gyvenimo viską. Šiai kultūrai yra svetima tai, kas skatina
žmogų atsakingai žiūrėti į vedybinį gyvenimą ir pareigas savo vaikams.
Dabartinis pasaulis yra sukūręs daugybę programų ir priemonių, kurios
siekia išlaisvinti šeimas nuo atsakomybės, tačiau kartu jas silpnina ir
ardo. Jonas Paulius II rašo: Įvairių, labai galingomis priemonėmis remiamų
programų tikslas yra, sakytum, šeimų ardymas. Kartais net atrodo, kad
visokiais būdais stengiamasi vaizduoti taisyklingomis, patraukliomis
ir iš pažiūros žaviomis situacijas iš tiesų netaisyklingas, tikrai priešingas
tiesai ir meilei, kurios privalo reguliuoti vyro ir moters tarpusavio
santykius bei jiems vadovauti. Moralinė sąmonė aptemsta, tai, kas gera
ir gražu, deformuojasi, o laisvė virsta tikra vergove.
Europoje vis labiau teises įgauna iškreipta tikros šeimos sąvoka. Gruodžio
mėnesį Europos Sąjunga iškilmingai priims Europos Sąjungos Chartą, kuri
jau daro skirtumą tarp santuokos ir šeimos, nes turima mintyje, kad vadinamąją
šeimą gali sudaryti seksualinių mažumų žmonės. Ar ne per brangiai reikės
Europai mokėti už tai?
Erotizuotos televizijos programos skatina jaunimą vadinamajai laisvai
meilei. Iš tikrųjų tai ne meilė, o didžiausias egoizmas, žudantis tikrąją
meilę ir tėvų atsakomybę savo vaikams. Šventasis Tėvas kalba: Vadinamoji
laisva meilė yra neabejoti nai priešinga meilės civilizacijai; ji dar
pavojingesnė dėl to, kad paprastai yra siūloma kaip tikras jausmas,
nors iš tiesų naikina meilę. Kiek yra dėl tos laisvos meilės subyrėjusių
šeimų! Laisva meilė naudojasi žmogiškomis silpnybėmis ir vilionių bei
opinijos padedama stengiasi jas nuspalvinti tam tikru orumu. Ji neatsižvelgia
į visas iš jos išplaukiančias pasekmes, ypač kai turi už tai užmokėti
ne tik sutuoktiniai, bet ir tėvo ar motinos netekę vaikai, pasmerkti būti
našlaičiais dar tebegyvenant jų tėvams(Jonas Paulius II).
Šeimą gali išsaugoti tik Meilė
Kas gali išsaugoti šeimą dabarties visuomenėje? Suprantama, kad ištikus
krizei galima kreiptis į psichologus, šeimos centrų konsultantus, tačiau
Jonas Paulius II sako: Nedera pamiršti, kad visada galioja apaštalo žodžiai:
Dėl to aš klaupiuosi prieš Tėvą, nuo kurio kiekviena tėvystė danguje
ir žemėje turi vardą. Santuoka, sakramentinė santuoka yra asmenų sąjunga
meilėje. O meilę gali pagilinti ir išsaugoti tiktai Meilė; ta Meilė, kuri
yra išlieta mūsų širdyse Šventosios Dvasios, kuri mums duota (Rom
5, 5). Jeigu mūsų šeimos dalį savo laiko, kurį praleidžia prie televizoriaus,
skirtų maldai, iš karto pamatytume, kad jos atgyja ir tvirtėja. Kol futbolo
ar krepšinio rungtynės bus svarbesnės už šeimos meilės išlaikymą, tol
būsime apgailėtini vargšai, o visuomenę vis dažniau supurtys paauglių
daromi nusikaltimai.
Atsakingoji tėvystė motinystė
Šeima egzistuoja tik tada, kai sutuoktiniai prisiima atsakingos tėvystės
motinystės reikalavimą. Santuoka nėra skirta tik egoistiniams norams
tenkinti, ji turi tarnauti gyvybės perdavimui. Dėl to Jonas Paulius II
teigia: Dvi santuokinės sąjungos dimensijos susivienijimas ir gimdymas
negali būti dirbtinai perskirtos neiškreipiant intymios santuokinio akto
tiesos. Bažnyčia moko moralės tiesos apie atsakingą tėvystę-motinystę,
gindama ją nuo šiandien išplitusių klaidingų koncepcijų. Bažnyčia, nors
ir bus niekinama ir laikoma atsilikusia ir dogmatiška, niekada nesutiks,
jog šeima taptų tarsi legalizuota landyne, kur žmonės atmeta Kūrėjo valią
ir iškelia savo egoizmą.
Santuokos sakramento apeigų metu Bažnyčios atstovas klausia jaunavedžius:
Ar esate pasirengę su meile priimti vaikus, kuriuos Dievas panorės jums
duoti ir juos auklėti? Sutuoktinių atsakymas, tvirtina Jonas Paulius
II, išreiškia intymią juos jungiančios meilės tiesą. Tačiau jų vienybė,
užuot užsklendusi juos tik savyje, atveria juos naujam gyvenimui, naujam
asmeniui. Būdami tėvais, jie gali duoti gyvybę į save panašiai būtybei,
kuri yra ne tik kaulas iš jų kaulo ir kūnas iš jų kūno (plg. Pr 2,
23), bet ir Dievo paveikslas bei panašumas, vadinasi, asmuo.
Mūsų jaunimui reikia padėti suprasti, jog kūdikis šeimoje yra ne našta
ar nelaimė, bet Dievo dovana tėvams ir visuomenei. Reikia padėti atsikratyti
prietaro, esą daug vaikų šeimoje gali turėti tik atsilikę ar asocialūs
žmonės.
Eucharistija šeimos kelias
Šventasis Tėvas Jonas Paulius II atkreipia šeimų dėmesį į pačią svarbiausią
priemonę, kuri gali jas išgelbėti: Eucharistija yra tikrai nuostabus
sakramentas. Šiame sakramente Kristus paliko mums save patį kaip valgį
ir gėrimą, kaip išganingosios galios šaltinį. Jis paliko mums save patį,
kad turėtume gyvenimą, kad apsčiai jo turėtume (plg. Jn 10, 10):
to gyvenimo, kuris yra Jame ir kur Jis, trečiąją dieną prisikėlęs iš numirusių,
mums perdavė dovanodamas savo dvasią. Tas iš Jo ateinantis gyvenimas yra
skirtas mums. Nėra kitos galybės ir išminties, kuri galėtų mus išgelbėti
ir per kurią galėtume gelbėti kitus. Nėra kitos galybės ir kitos išminties,
kuria jūs, tėvai, galėtumėte auklėti savo vaikus ir save. Auklėjamąją
Eucharistijos galią patvirtina visos kartos ir visi amžiai (Jonas Paulius
II).
Baigdamas norėčiau padrąsinti šeimas: turėkite drąsos priimti Kristų,
laiminantį jūsų šeimas ir vaikus. Turėkite išminties priimti Bažnyčios
mokymą apie santuokos šventumą ir kūdikius, kaip Dievo dovaną. Turėkite
drąsos atmesti praeinančias pasaulio madas, griaunančias paskirų asmenų
ir šeimų gyvenimus. Vienybė su Kristumi ir jo Bažnyčia garantuoja, kad
jūs savo šeimos gyvenimą statote ant uolos, ir jokios audros jo nesudaužys.
|