|
|
2000
m., Nr. 7-8
|
|
MOTINYSTĖS IR TĖVYSTĖS ORUMAS
Andrius NARBEKOVAS
ASMENS GENEALOGIJA: SANTUOKA IR ŠEIMOS GYVENIMAS -
DIDELĖ PASLAPTIS
Būti žmogumi visų pirma reiškia būti moraline būtybe, turinčią transcendentinę
vertę, būti pagarbos ir šventumo subjektu, kas turi būti pripažįstama
kitų ir saugoma visuomenės. Religine kalba sakant: žmogus yra Dievo paveikslas
ir panašumas. Taigi sukurti pagal Dievo paveikslą ir panašumą, žmonės
sukurti ir elgtis taip, kaip Dievas, tai yra mylėti, atiduoti save taip,
kaip Jis tai daro Švenčiausioje Trejybėje. Mūsų orumas slypi mūsų panašume
į Dievą.
Kada mes nesielgiame taip, kaip Jis, griauname save pačius ir savo orumą.
Taigi žmogus negali gyventi be meilės. Jis liktų būtybe, nesuprantama
pati sau, jo gyvenimas būtų beprasmis. Todėl meilė, pasak Jono Pauliaus
II, yra pagrindinis ir vidinis kiekvieno žmogaus pašaukimas.
Tačiau Dievas turi mus išmokyti mylėti, kadangi meilė pirmiausia yra
dieviškas veiksmas. Štai kodėl Kristus, Dievas-žmogus, yra toks svarbus
kiekvienam. Tik jame pamatome, kaip myli Dievas, tai yra pamatome, kaip
mes turime mylėti. Iš Apreiškimo, tai yra iš Senojo Testamento ir tobuliausiu
būdu iš Kristaus, žinome, kad Dievas myli per visišką savęs dovanojimą.
Tas visiškas savęs dovanojimas Trejybėje garantuoja vienybę, nepanaikindamas
asmenų skirtingumo. Čia visi veikia kaip vienas. Bet juk iš tikro mylima
tada, kai valia daro tai, ko kitas nori. Aukščiausią meilės pavyzdį išvystame
ant kryžiaus: Jis atiduoda save, kad mes gyventume. Ir tik tada, kai mūsų
meilėje atsispindi Jo meilė, mes realizuojame save kaip Dievo paveikslą.
Esame pašaukti atiduoti save meilėje, kadangi esame asmenys: kūriniai
apdovanoti protu ir laisva valia. Tik mes, žmonės, galime žinoti tiesą
ir galime pasirinkti atiduoti save kitam. Taigi, kaip ir
Trejybėje, mes galime ir esame pašaukti sukurti asmenų bendruomenę. Giliausia
prasme mylėti mes galime tik kitą asmenį, o ne daiktą ar gyvūną. Tik asmuo
turi valią, tik asmuo gali atiduoti save kitam.
Meilė yra vienintelis teisingas santykis tarp asmenų. Asmuo
niekada negali būti naudojamas kaip objektas, kaip priemonė
kokiam nors tikslui pasiekti. Priešingu atveju kitas žmogus taps mažiau
žmogumi arba daiktu. Tačiau, kadangi asmenys yra lygūs, tie, kurie pažemina
kitus, drauge pažemina ir save.
Iš visų asmenų Visatoje tik žmonės turi kūnus. Ta prasme esame unikalūs.
Taigi tik žmogus fizine prasme gali parodyti, kaip žmonės myli. Kiekvienas
žmogus yra arba vyras, arba moteris. Ir tai nėra kažkas tik
biologiško, kadangi asmens kūnas nėra kažkoks instrumentas ar įrankis
(kaip kažkas šalia asmens). Kūnas yra sudėtinė asmens dalis ir išraiška.
Asmenys nėra belyčiai subjektai, kada nors tapę vyrais ir moterimis. Jie
nuo pat savo prasidėjimo yra arba berniukai, arba mergaitės. Dievas nesukūrė
pirmiau sąmoningumo (aš) ir tik po to prie jo pridėjo vyro ar moters
kūną. Jis sukūrė juos vyrą ir moterį (Pr 1, 27). Taigi sukūrė lytiškai
diferencijuotą rūšį vyrus ir moteris, būtybes, lygias savo orumu ir
vertingumu, kaip Dievo paveikslus, tačiau besiskiriančias ir vienas kitą
papildančias savo lytiškumu. Tačiau vyrai ir moterys skiriasi ne tik fiziškai
ir anatomiškai, bet visa savo būtimi. Naujos gyvybės perdavimas, kuris
yra įmanomas dėl asmenų lytinių galių, yra ne reprodukcijos, bet prokreacijos
aktas, kada pradedamas ir pagimdomas kitas asmuo, savo orumu ir verte
prilygstantis saviesiems tėvams. Iš to seka, kad lytinė galia, padarydama
šį aktą galimą, nėra kažkas žemiau už žmogų ar asmenį savo prigimtimi,
tiktai nepriklausančių asmeniui organų funkcija. Tai yra asmens
galia, įgalinanti asmenį dalyvauti Dievo galioje perduodant gyvybę
naujiems asmenims. Ir tai įmanoma todėl, kad asmenys yra vyrai ir moterys,
kuriems reikia vienas kito ir papildančios lyties, kad galėtų išreikšti
savo prokreacinę galią (moteris be vyro netaps motina, o vyras be moters
tėvu). Todėl lytinė galia, būdama asmens galia, yra sudėtinė asmens
orumo ir vertingumo dalis.
Taigi žmonės nuo pat sukūrimo yra pašaukti: būkite vaisingi ir dauginkitės,
pripildykite žemę ir valdykite ją(Pr 1, 28). Žmonės pašaukti į
asmenų bendrystę, kad jų daugėtų ir jie galėtų užvaldyti pasaulį. Pirmutinė
asmenų bendruomenė yra šeima. Kai Dievas myli, Jis teikia gyvybę. Kai
vyras ir moteris myli vienas kitą santuokoje, jie irgi teikia gyvybę.
Kai žmonės dirba, jie užvaldo kūriniją. Kitaip sakant, žmonės veikia kaip
Dievas, kuris kaip Kūrėjas valdo pasaulį. Todėl sutuoktiniai tampa Dievo
paveikslu.
Santuoka yra Dievo įsteigta tam, kad įgalintų žmones integruoti savo
lytiškumą į savęs dovanojimą ir naują gyvenimą (kada du taps vienu kūnu).
Santuoka tai, kas gali žmogų padaryti savanaudžiu ir savęs vergu, pakeičia
didžiausiu gėriu ir meile, kurioje apsireiškia pats Dievas. Santuoka yra
vienas iš svarbiausių žmonijos socialinės egzistencijos aspektų. Jos žmogiškoji
ir antgamtinė reikšmė atsiskleidžia Šventajame Rašte, didžiųjų teologų
ir Bažnyčios mokytojų raštuose. Visos žmonių bendruomenės turi joms priimtiną
vaikų pradėjimo ir auginimo modelį. Galbūt santuoka galėtų būti vadinami
visi šie institutai? Tačiau biblinis santuokos supratimas tam nepritaria.
Santuoka yra kaip institucija, bet, skirtingai nuo kitų, ji nepriklauso
nuo žmonių sprendimo. Pats Dievas yra santuokos autorius. Todėl
net sutuoktiniai negali prieštarauti Dievo nustatytai tvarkai. Dievas
yra santuokos pastovumo ir neišardomumo autorius. Tačiau kas gi
yra Dievo įkurta santuoka? Tai vieno vyro ir vienos moters, kurie atiduoda
save vienas kitam, kad galėtų gyventi intymioje draugystėje iki mirties,
ryšys. Jų santuokinis ryšys, kuris atsiranda asmeniškai ir neatšaukiamai
sutuoktiniams susitarus, savo pačia prigimtimi yra skirtas vaikų gimdymui
ir auklėjimui bei santuokinei meilei. Kaip sutuoktiniai, vyras ir žmona
sudaro vieną subjektą, ir jų santuokinė vienybė yra išreiškiama per santuokinį
aktą. Šio akto (ir tik šio) metu jie tampa vienu kūnu ir pažįsta vienas
kitą unikaliu ir neužmirštamu būdu. Kai bibline kalba sakome pažino,
turime galvoje vyro ir moters tapimą vienu kūnu. Per veiksmus žmogus
pažįstą kitą žmogų ir ypač per santuokinį aktą, kuris yra dieviškiausias.
Meilės dovana, kai elgiamasi kaip Dievas elgiasi, išreikšta per kūną paliečia
pačią esminę žmogaus paslaptį, kurios kiti žmogaus veiksmai nepajėgia
atskleisti:
1. Žmogus geriau pažįsta save ir ki- tą gyvendamas asmenų bendrys- tėje
per abipusį vienas kitam sa- vęs dovanojimą.
2. Paslėpti žmogiški lobiai atsisklei- džia tik per motinystę ir tėvystę.
3. Savo kūdikyje abu, vyras ir mo- teris, pamato ir atpažįsta save.
Šis dieviškas santuokos planas buvo pažeistas nuodėmės (Pr 3),
kada atsirado skyrybos, poligamija. Tačiau vėl viskas buvo atstatyta per
Jėzų Kristų. Nors ir sakome, kad Dievas yra santuokos autorius, tačiau
konkreti santuoka priklauso nuo laisvo, asmeniško vyro ir moters pasirinkimo.
Niekas negali atstoti jų vaidmens šiame susitarime. Tai susitarimo aktas,
pagimdantis santuoką ir padarantis juos vyru ir žmona. Per šį aktą jie
suteikia vienas kitam naują identitetą: vyras tampa moters vyru, moteris
tampa žmona, o kartu jie tampa sutuoktiniais. Kadangi santuoka atsiranda
vyrui ir moteriai susitarus vienas kitam atiduoti save, ji gyvuoja tol,
kol gyvi yra sutuoktiniai. Santuokos neišardomumas ne tik įpareigoja nesituokti
antrą kartą, bet padaro antrą santuoką neįmanomą, kadangi santuokinis
ryšys yra realybė, ne tik žmogiškas susitarimas, ir kada tas ryšys sudaromas
tarp dviejų krikščionių, jis paprasčiausiai negali būti nutraukiamas.
Šis ryšys simbolizuoja Kristaus meilę jo Bažnyčiai. Todėl jokia visatos
jėga negali to ryšio nutraukti. Sakramentinė santuoka yra ypatingas malonės
šaltinis. Sakramentas tai ženklas, simbolizuojantis antgamtinę realybę
ir tam tikru būdu dalyvaujantis toje antgamtinėje realybėje. Taigi sakramentas
yra priemonė gauti toms malonėms, kurias jis simbolizuoja. Todėl santuoka
sutuoktinių pašventinimas. Santuoka tų, kurie duoda ir priima vienas
kitą Viešpatyje, turi ne tik sutuoktinių, bet ir Kristaus meilės galią.
|