|
|
2000
m., Nr. 7-8
|
|
ŠEIMŲ JUBILIEJUS ROMOJE
Dalia LUKĖNIENĖ
TARPTAUTINIS SIELOVADINIS ŠEIMŲ KONGRESAS
Spalio 1112 d. Vatikane vyko tarptautinis teologinis sielovadinis kongresas
tema Vaikai šeimos ir visuomenės pavasaris. Kongresas buvo III pasaulinio
šeimų susitikimo su Šv. Tėvu įžanga. Šiame teologiniame pastoraciniame
kongrese, vykusiame popiežiaus Pauliaus VI audiencijų salėje, dalyvavo
daugiau kaip penki tūkstančiai teologų, bioetikos specialistų, įvairių
šeimų judėjimų atstovų, šeimos žmonių, tarp jų devyni atstovai iš Lietuvos.
Vėliau į Šeimų jubiliejaus renginius atvyko keli šimtai Lietuvos piligrimų.
Konferencijos sesijoms pirmininkavo pasikeisdami Vatikano dikasterijų
vadovai kardinolai, pranešimus skaitė žinomi teologai bei mokslininkai,
iškilios asmenybės. Beje, auditorija plojimais gyvai reaguodavo ir į kalbėtojų
teiginius, ypač kai būdavo kalbama apie pagarbą gyvybei. Lietuvių grupė
į kongreso darbą įsitraukė antrąją jo darbo dieną, ketvirtadienį. Kongreso
pranešimus jo rengėjai žada netrukus išleisti atskiru leidiniu. Net nesistengdama
aprėpti visų temų, pasidalysiu keletu labiau įstrigusių minčių, išsakytų
šio kongreso kalbėtojų.
Pedro Morande, katalikiškojo Čilės universiteto profesorius, pranešime
Vaikai: Dievo dovana šeimai ir žmonijai kalbėjo apie asmeninę žmogiškojo
būvio žmogaus kaip savo tėvų vaiko dimensiją. Sąvoka mano gyvenimas
yra pirmesnė negu žmogiškasis gyvenimas. Būties asmeniškumas nulemia
santykį: esu tavo sūnus ar tavo vaikas, esu tavo
motina. Prelegentas citavo popiežiaus Jono Pauliaus II Laiško šeimoms
mintį apie asmens genealogiją. Anot profesoriaus Pedro Morande, tik laisvas
savęs dovanojimas gali grąžinti ontogenetinį pamatą žmogaus asmeniui.
Žmogaus asmuo ne tampa, bet jau yra. Žmogiškoji būtis yra iš Kūrėjo gauta
dovana.
Mons. Angelo Scola, Popiežiškojo Laterano universiteto rektorius,
Popiežiškojo Jono Pauliaus II santuokos ir šeimos instituto direktorius,
nagrinėjo Mato evangelijoje pateiktą Jėzaus genealogiją. Prelegentas taip
pat citavo popiežiaus Jono Pauliaus II Laiško šeimoms mintį: gimdymo
biologijoje įrašyta asmens genealogija. Žemiškieji tėvai yra dieviškosios
tėvystės liudytojai: kiekviena tėvystė turi vardą iš dangiškojo Tėvo.
Prelegentas pateikė keletą kalbinės etimologijos pavyzdžių. Pavyzdžiui,
žodyje prokreacija jis įžvelgė kūrimą iš anapus. Mons. A. Scola kalbėjo
apie du sutuoktinių meilės aspektus: vienijantį, išreiškiantį tarpusavio
meilę, ir prokreacinį dalyvavimą Dievo kūrybos darbe. Skirtingai nuo
gyvulių dauginimosi, žmogiškosios meilės akto metu gimsta asmuo, Dievo
vaikas. Mes negalime būti tėvais, jei patys nesame pagimdyti. Kad galėtume
būti tėvais, privalome mokėti būti vaikais. Dievas panorėjo žmogaus dėl
jo paties. Gyvenimas pats savaime yra pašaukimas. Jis įspėjo, kad nepasiduotume
pagundai suvokti savo vaikus kaip savo asmens pratęsimą. Tėvystė ir motinystė
yra gebėjimas laisvai dovanoti save ir priimti savo vaiką kaip laisvą
asmenį. Baigdamas mons. A. Scola kvietė mokytis būti Dievo vaikais ir
savo vaikų tėvais.
Francesco Agostino, profesorius, Nacionalinio Italijos komiteto
bioetikos klausimais garbės prezidentas, pranešime Vaikų teisės pateikė
vaizdingų visuomenės tendencijų įžvalgų. Jis kalbėjo apie prieštaringus
šiandienos visuomenės reiškinius: nepaisant vis didėjančio susirūpinimo
vaikų teisių gynimu, plačiai paplitęs vaikų išnaudojimas, į juos žvelgiama
tik kaip į ekonominius subjektus. Prof. Fr. Agostino citavo tarptautinius
žmogaus teisių dokumentus, pradėdamas nuo 1948 metų Jungtinių Tautų Visuotinės
Žmogaus Teisių Chartijos. Nors tarptautiniuose dokumentuose vis daugėja
straipsnių apie vaikų teises ir šios teisės vis detaliau apibrėžiamos,
tačiau apie tai šiuose dokumentuose kalbama ne šeimos kontekste. Tokios
vaikų teisės kaip, pavyzdžiui, teisė keisti vardą ar gyvenamąją vietą,
suponuoja prielaidą, kad šeima yra trapus darinys, negalintis laiduoti
vaiko saugumo. Tarptautiniuose dokumentuose vaikų teisės nusakomos individualistiškai.
Šiandieninėje teisėje labai menkai išplėtota šeimos kaip tokios sąvoka,
jos antropologinis pagrindimas. Anot prelegento, jei teisės mokslai nori
rimtai imtis vaikų teisių, jie privalo naujai ir rimtai nagrinėti šeimą
kaip socialinę ir juridinę tikrovę. Teisės mokslai plačiai nagrinėjo šeimos
santykius, bet ne pačią šeimą. Pasak prof. Fr. Agostino, ši užduotis pareikalaus
ne vienos juristų kartos. Prof. Fr. Agostino nepritarė tam, kad homoseksualų
poros ir kitos alternatyvios partnerystės būtų teisiškai ginamos ir valstybių
pripažįstamos. Šiam profesoriaus teiginiui didžiulė auditorija pritarė
plojimais.
Kiko Arguello, Neokatechumeninio kelio įkūrėjas, priminė apie
Sinajaus kalne gautus priesakus ir paliepimus juos perduoti savo vaikams.
Ši tėvų pareiga negali būti deleguota kitiems. Tėvai privalo perduoti
vaikams tą meilę, kuria juos pamilo Dievas. Yra trys svarbiausi santuokos
altoriai. Pirmasis Eucharistija, kur švenčiama Viešpaties puota, antrasis
sutuoktinių guolis, kur sutuoktiniai išreiškia tarpusavio meilę, trečiasis
šeimos stalas, prie kurio drauge valgoma ir bendraujama. Vaikai nuostabiai
sugeba pritaikyti Šventojo Rašto skaitinius pagal savo gyvenimo patirtį.
Kiko Arguello papasakojo apie šeimos liturgiją, kuri praktikuojama Neokatechumeninio
kelio dalyvių. Iš šeimų, kurias vienija šis judėjimas, kyla daug pašaukimų.
Šeimose vidutiniškai augina po penkis vaikus. Vaikai iš gausių šeimų sugeba
atsispirti mokyklos aplinkai, kur, kaip ir visuomenėje, gausu išsiskyrusių
ir nedarnių šeimų vaikų. Aidint entuziastingiems plojimams Kiko Arguello
sakė: Sugriaukite šeimą, ir viskas žlugs. Didysis trečiojo tūkstantmečio
iššūkis yra šeima. Lemiamoji kova už Bažnyčia trečiajame tūkstantmetyje
vyksta šeimoje.
Salvatore Martinez, daktaras, Italijos atsinaujinimo Šventojoje
Dvasioje nacionalinis koordinatorius, sakė, kad Bažnyčioje vis rečiau
sutinkama žmonių nenutrūkstamai perėmusių tikėjimą iš tėvų ir senelių.
Jis ragino ne mokyti, bet liudyti tikėjimą ugdant integralų dvasingumą,
apimantį kūrybingumą, socialumą, lytiškumą ir kitas žmogaus būties dimensijas.
Tėvai ne tik skelbia Evangeliją vaikams, savo ruožtu jie yra vaikų evangelizuojami,
mokosi iš jų atsidavimo.
Renato Martino, nuolatinis Šventojo Sosto stebėtojas prie Jungtinių
Tautų Organizacijos, arkivyskupas, aukščiausias Vatikano diplomatas prie
Jungtinių Tautų Šventojo Sosto, strategiją Jungtinių Tautų konferencijose
Kaire (1994), Pekine (1995) ir po penkerių metų vykusiose tęstinėse konferencijose
Niujorke pavadino sėkminga. Nors Šventojo Sosto delegacijai ne visuose
galutinių rezoliucijų punktuose pavyko išlaikyti gyvybę ginančias nuostatas,
vis dėlto išvengta daug blogo. Pavyzdžiui, Kairo konferencijoje buvo pripažinta,
kad abortas yra netinkama šeimos planavimo priemonė. Anot arkivyskupo
R. Martino, po Kairo ir Pekino konferencijų vykusiose vadinamosiose tęstinėse
konferencijose derybos pasunkėjo, kadangi suskilo anksčiau Vatikaną palaikiusių
neturtingųjų šalių blokas. Vis dėlto Vatikanas drauge su Lotynų Amerikos
bei arabų šalimis įstengė sukliudyti, kad į galutinį dokumento tekstą
nebūtų įrašyta neribojama aborto teisė nepilnametėms. Arkivyskupas Renato
Martino įžvelgė du svarbius veiksnius. Pirma, vargingesnieji Pietų kraštai
ryžtingiau negu seniau gina savo tradicines vertybes prieš turtingųjų
kraštų neokolonializmo apraiškas. Antra vertus, įvyko žymūs pokyčiai nevyriausybinių
organizacijų veiklos srityje. Pavyzdžiui, tęstinėje Pekino konferencijoje
buvo dešimt kartų daugiau atstovų iš gyvybę ginančių pro-life grupių,
negu abortą remiančių grupių. Arkivyskupas Renato Martino, aidint delegatų
plojimams, padėkojo už pro-life sėkmingą lobizmo veiklą ir pažadėjo,
kad Šventasis Sostas ir ateityje tarptautinėse konferencijose aktyviai
rems gyvybės gynėjus.
Carlo Maria Martini, Milano arkivyskupas, kardinolas, kalbėjo
apie Dievo atvaizdą vaikuose. Tėvams nedera stengtis tapti Dievo pakaitalu.
Kardinolas Martini aptarė žmogaus brendimo fazes nuo kūdikystės iki brandaus
amžiaus. Ypač jautriai reikėtų taikyti katechezę kiekvienam gyvenimo tarpsniui.
Ypatingi asmenybės pokyčiai įvyksta paauglystėje. Dvylikametis Jėzus pirmąkart
kalba apie Tėvą. Žmogaus gyvenime paauglystė yra tarsi antras gimimas,
tai pasakytina ir tikėjimo atžvilgiu.
Tony Anatrella, kunigas, psichiatras, Popiežiškosios šeimos tarybos
konsultantas, pranešime Lytinis ugdymas: tiesa ir prasmė kritikavo šiandien
plintantį seksualinio švietimo modelį, kuriame apsiribojama informacija
apie kontracepcijos metodus. Lytinis ugdymas turėtų formuoti integralų
požiūrį į kūną. Vaikui nepakanka tik biologinės informacijos. Svarbu perduoti
meilės ryšio prasmę. Jokia institucija be tėvų sutikimo negali
vykdyti seksualinio švietimo. Prelegentas pabrėžė būtiną pagarbą vaiko
bei jaunuolio intymumui. Tony Anatrella kritikavo tendencijas nuasmeninti
lytiškumą, kai kūdikio prasidėjimas pristatomas kaip liga, pavojus ar
grėsmė.
Įspūdingas buvo Kryžiaus kelias Švento Petro aikštėje. Kryžiaus kelyje
skambėjo mintys, kad šeima yra vieta, kur esama daug kančios, tačiau drauge
tai prisikėlimo vieta. Kryžiaus kelio mąstymai buvo siejami su konkrečiais
šeimos klausimais, pavyzdžiui, stotyje, kur Jėzus pasmerkiamas mirti,
buvo meldžiamasi už politikus, sudarančius galimybę kėsintis į žmogaus
gyvybę. Buvo ir tokių Kryžiaus kelio stočių, kurios nepriklauso tradiciškai
apmąstomam Kryžiaus keliui, pavyzdžiui, Petro išsižadėjimas ir Jėzaus
atleidimas. Jose apmąstyti kiekvienoje šeimoje pasitaikantys nesusipratimai,
ginčai. Kryžiaus kelio meditacija baigta garsiosios Andrejaus Rubliovo
ikonos Švenčiausioji Trejybė apmąstymu.
|