|
|
2002
m., Nr. 10
|
|
MOKYTOJAMS UŽ GYVYBĘ
Nijolė Liobikienė
Kas padeda ir kas trukdo šeimai
Kas atsitiko Lietuvoje, kad šiandien kas antra santuoka baigiasi skyrybomis?
Ar mūsų gyvenimas blogesnis nei buvo mūsų senelių prieš 50 ir daugiau
metų? Materaliai gyvename geriau. Tai kur slypi šeimų nepatvarumo priežastys?
Šeimos nuvertinimas
Gėrio ir blogio kova, tikroji ideologijų kova vyksta šeimoje ir dėl šeimos.
Šeima pirmapradė ir svarbiausia visuomenės ląstelė, kurioje gimsta,
auga ir bręsta žmogus. Sunaikinkime šią ląstelę ir sunaikinsime visuomenę.
Garsi sisteminės šeimos terapijos pradininkė Virginija Satir yra pasakiusi,
kad norėdami pažinti visuomenę ir joje vykstančius procesus turime tyrinėti
šeimą ir norėdami pakeisti visuomenę turime keisti šeimą. Taigi visuomenėje
stebimi pokyčiai vertybių krizė, praktinio materializmo ir hedonizmo
įsigalėjimas, praktinio ateizmo nuostatos veikia šeimą.
Skyrybos, abortai, plintantis alkoholizmas ir narkomanija yra ir šeimos
irimo priežastys, ir padariniai. Susidaro ydingas ratas: disfunkcinėje,
pažeistoje šeimoje užaugę žmonės dažniau kuria nestabilias, disfunkcines
šeimas, o silp-nos šeimos yra pažeidžiamesnės ir linkusios destruktyviais
būdais spręsti problemas.
Nemokėjimas bendrauti
Disfunkcinėse šeimose augantys ir gyvenantys žmonės neišmoksta naudotis
tomis laisvėmis, kurias savo darbuose nagrinėja Virginija Satir.
Pirmoji laisvė matyti ir girdėti tai, ką matau ir girdžiu. Kaip tai
suprasti? Juk, atrodytų, daugumas žmonių nėra akli ar kurti. Bet štai
jaunas vaikinukas ruošiasi vesti ar mergina ištekėti. Aplinkiniai pastebi,
kad vyrukas yra mėgėjas išgerti, o dar ir grubus. Tad panašu, kad taip,
kaip jis elgiasi su aplinkiniais, vėliau elgsis šeimoje. Aplinkiniai neretai
tai primena merginai, bet jos reakcija dažniausiai būna vangi: Pasitaisys.
Kai aš už jo ištekėsiu, jį pakeisiu. Žmonės riboja savo laisvę matyti
ir girdėti tai, ką jie mato ir girdi. Taip susikuriamos iliuzijos, kurios
greitai ir skaudžiai sudūžta.
Kita laisvė laisvė jausti. Natūralu, kad patiriame įvairių jausmų,
tarp jų ir pyktį, kai su mumis elgiamasi neteisingai ar nepagarbiai. Normalu
pasakyti, jog supykai dėl to ar kito dalyko. Bet svarbu mokėti apie tuos
jausmus pasikalbėti ir nuoširdžiai juos išsakyti. Mes turime pavyzdį,
kaip Jėzus supykęs išvartė pinigų keitėjų stalus ir išvijo prekybininkus
iš šventyklos. Jis jautė džiaugsmą ir liūdesį, nusivylimą ir skausmą.
Ar mes priimame visus jausmus, ar skirstome juos į gerus ir blogus? Nuo
šio požiūrio dažnai priklauso mūsų elgesys ir reakcijos.
Laisvė paklausti ir pasakyti, ką jaučiu ir galvoju. Daugybė žmonių, gyvendami
šeimoje, žaidžia žaidimą, kurį pavadinčiau magišku žinojimu. Jei mane
myli, jis ar ji privalo žinoti, ką jaučiu ir galvoju.Tačiau užmirštame,
kad žmonės yra skirtingi. Jau tai, kad esame skirtingų lyčių, yra pagrindas
nesusipratimams. Kuo būsime uždaresni, tuo daugiau skausmo ir nesusipratimų
patirsime.
Laisvė rizikuoti ką nors keisti santuokoje.
Esame įpratę manyti, kad viskas baigiasi santuoka. Tačiau tai tik ilgo
kelio pradžia. Gyventi šeimoje reiškia nuolatinį keitimąsi, tobulėjimą
arba degradavimą. Šeima didžiulė kūrybinė laboratorija, kurioje privalo
darbuotis kiekvienas šeimos narys. Šis intensyvios kūrybos laikas baigiasi
tik su išėjimu į amžinybę.
Ryšių tarp vyro ir žmonos silpnumas arba nebuvimas
ŠVENTOJO RAŠTO Pradžios knygoje rašoma, kad vyras paliks tėvą
ir motiną, glausis prie žmonos, ir jie taps vienu kūnu (plg. Pr
2, 24).
Šiandien labai daug šeimų išyra, nes nesugebama sudaryti stiprios koalicijos
vienas su kitu bei apibrėžti teisingų santykių su savo tėvais. Mūsų natūralūs
ryšiai su tėvais yra labai gilūs, tačiau sukūrus naują šeimą jie turi
iš esmės pasikeisti. Jei iki santuokos viską derinau su savo tėvais, tai
po santuokos pirmiausia turiu derintis prie savo sutuoktinio ir su juo
viską aptarti. gaila, bet sutuoktinių koalicijai susiformuoti trukdo patys
brangiausi asmenys tėvai. Daugybė nesutarimų ir konfliktų jaunose šeimose
dažnai kyla dėl nesugebėjimo atsiskirti nuo savo tėvų ir sukurti stiprius
ir esminius tarpusavio ryšius. Tam trukdo jaunų žmonių finansinė priklausomybė
nuo savo tėvų, per didelė tėvų kontrolė, asmenybės nebranda.
Šeimos žaizdos
Daugybė šeimų suyra dėl įsivyravusio alkoholizmo, narkomanijos, neištikimybės,
daugelį kamuoja poabortinis sindromas. Daugybė moterų kenčia išgyvenusi
tikrą tragediją abortą, daug vaikų kenčia, kad jų tėvai yra išsiskyrę
arba nesutaria, daug sutuoktinių kenčia savo partnerio neištikimybę. Matydami
tokią panoramą, turime labai atsargiai su jais bendrauti, kad dar labiau
jų neįskaudintume. Tam reikia žinių ir įgūdžių. Privalome išmokti mylėti
kenčiantį, bet netoleruoti blogio, privalome pasakyti tiesą apie tuos
dalykus, kurie savaime yra blogi.
Kas padeda šeimai:
· Žinojimas ir tinkamas pasirengimas. Šeima
tai pašaukimas. Jai turime tinkamai pasirengti. Dalyvavimas kursuose,
seminaruose, rekolekcijose, savęs pažinimas, o ypač savo lytiškumo ir
vaisingumo supratimas, asmenybės ugdymas ir tobulinimas bei dvasinio gyvenimo
pagrindai štai dalykai, kuriais pirmiausia turėtų pasirūpinti kiekvienas,
kuris rengiasi kurti šeimą.
· Pagalba vienas kitam stengiantis santuokoje
pasiekti meilės pilnatvę ir tobulumą.
Šiandien turime dėkoti Dievui už pašaukimą į šeimą, bet dažnai burbam,
kad mūsų sutuoktinis nėra tobulas. Šeimos kelias tai kopimas į kalną,
kurio viršūnėje yra meilė.
Kopti reikia dviese, ir negali pasakyti einančiam kartu, kad pavargai
nuo jo netobulumų. Kad pasiekei penktą ar šeštą tobulumo pakopą, o tavo
sutuoktinis dar tik pirmąją; tad nusprendei kopti vienas. Sutuoktiniai
yra susirišę viena virve. Geriau dviese įkopti į Elbrusą nei vienam į
Everestą. Šeima yra toks derinys. Šis kopimas dviese yra skausmingas,
varginantis bei sudėtingas dalykas.
· Malda ir Švento Rašto, ypač Naujojo Testamento,
studijavimas.
Toje knygoje yra labai daug pavyzdžių, kuriuos galime pritaikyti savo
šeimos kasdienybei. Mes matome, kokių rimtų problemų turėjo Marija su
Juozapu, kokį jie patyrė konfliktą dar nepradėję kartu gyventi. Juozapas,
susidūręs su neaiškumu, iš pradžių nusprendė Mariją palikti, užuot su
ja pasikalbėjęs. Šv. Rašte matome, kokių problemų turėjo tėvai su paaugliu
Jėzumi, kai jam reikėjo dalyvauti Tėvo reikaluose. Ar tai jums nieko nesako
apie mūsų šeimas? O kur dar pamokymai apie ištvermę, pasiaukojimą, kantrybę,
meilę, ištikimybę ir t. t. Visų skaudžių gyvenimiškų situacijų sprendimo
galimybes galime rasti Šventajame Rašte. Reikia tik norėti ir mokėti ieškoti.
· Paramos ieškojimas bendruomenėje, šeimos
centruose ir kitose teikiančiose kvalifikuotą pagalbą institucijose.
Daugybė šeimų suyra todėl, kad laiku nesikreipia pagalbos. Jos tiki plačiai
paplitusiu mitu, jog geros šeimos gyvena be konfliktų arba kad katalikiškose
šeimose žmonės nesipyksta. Netiesa. Konfliktus išgyveno ir Šventoji šeima,
ką jau kalbėti apie mus, paprastuosius. Kiekvienas konstruktyvus konfliktų
sprendimas gali sustiprinti šeimą ir, atvirkščiai, nesutarimų neigimas
ją silpnina. Reikėtų įsisąmoninti, kad brandūs žmonės, negalėdami išspręsti
konfliktų patys, kreipasi pagalbos.
XXI amžius tai kovos už šeimą ir žmogaus išlikimą amžius. Ar esame
pasiruošę šiai kovai? Nuo mūsų atsakymo priklauso, kokioje visuomenėje
gyvensime, kokią civilizaciją ir kultūrą kursime: mirties ir neapykantos
ar gyvybės ir meilės.
Pranešimas skaitytas Lietuvos šeimos
centrų dešimtmečiui skirtoje konferencijoje Jaunimo rengimas šeimai
2001 09 28-30
|