|
|
2002
m., Nr. 11
|
|
IŠ ARČIAU
Rasa DAMBRAVIENĖ
KRIKŠČIONIŠKIEJI GIMDYMO NAMAI
KAS JUOSE KITAIP?
Apie tai ir pasakojo Kauno krikščioniškųjų gimdymo namų direktoriaus
pavaduotojas gydytojas
Virgilijus RUDZINSKAS.
Namų krikštatėvis a.a. kardinolas V. Sladkevičius
Kaune, Miško gatvėje, esantys gimdymo namai Krikščioniškųjų gimdymo namų
vardą turi nuo 1994 metų. Tuomet šviesaus atminimo kardinolas V. Sladkevičius
palaimino medikų iniciatyvą atsisakyti abortų, bendradarbiauti su Kauno
arkivyskupijos Šeimos centru ir pasiūlė pasivadinti Krikščioniškaisiais
gimdymo namais. Taigi viskas prasidėjo nuo idėjos palaikyti, puoselėti
ir saugoti gyvybę. Šiuo metu tai vieni iš populiariausių gimdymo namų
Kauno apskrityje. Čia atvyksta gydytis ir gimdyti jau kelinta moterų karta.
Pastaruoju metu gimdymo namuose per metus gimsta iki 1000 naujagimių,
modernia įranga atliekama apie 800 sudėtingų ginekologinių operacijų.
1926 metais statyta ligoninė buvo privati, nuo 1940 metų čia veikė Raudonojo
Kryžiaus draugijos Kauno miesto ligoninės Moterų ligų skyrius, nuo 1946
metų Kauno miesto 1-ieji gimdymo namai. 1998-aisiais jau Krikščioniškieji
gimdymo namai tapo viešąja asmens sveikatos priežiūros įstaiga. Dabartinis
steigėjas Kauno apskrities viršininko administracija.
Ką pakeitė naujas vardas?
Niekas nepasikeičia tarsi mostelėjus burtų lazdele. Ypač žmonių mintys,
požiūris, darbo principai. O kaip tik tai ir yra tos sritys, į kurias
šiandien Krikščioniškuosiuose gimdymo namuose kreipiamas didžiausias dėmesys.
Šiose srityse galima tobulėti be papildomo finansavimo tą turi tiesiog
suvokti čia dirbantys žmonės. Viliuosi, kad darbuotojų požiūris į negimusią
gyvybę, dėmesys besilaukiančiosioms, tolerancija ir atjauta nepasiturinčiosioms
keičiasi į gerąją pusę. Tapo įprasta, kad per rytines penkminutes aptariama
pacienčių būklė, skaitomi ir dvasiniai skaitymai.
Neprisidėti prie negimusios gyvybės sunaikinimo apsisprendė dauguma čia
dirbančių medikų. Bet tai nereiškia, kad šioje ligoninėje liks nesuprasta
ir pasmerkta tam pasiryžusi moteris. Tiesiog čia bus padėta daug daugiau
pastangų, kad ji savo nusistatymą pakeistų ir kad tokia operacija neįvyktų.
Dauguma šių gimdymo namų medikų patys suvokė, kad eliminuojant negimusius
ekonominės, socialinės ar asmeninės problemos nebus išspręstos, o nužmogėjimo
liūnas tik gilės. Antra vertus, daugelis medikų suprato, jog abortai turi
įtakos jų pačių gyvenimui ir ramybei. Todėl dauguma jų nedaro ne tik todėl,
kad dirba šiuose gimdymo namuose, bet nenorėdami prieštarauti savo širdies
ir sąžinės balsui. Tai daug svarbiau už kažkieno sukurtų taisyklių vykdymą.
Būtent dėl šių priežasčių kartais tenka atlaikyti kitų medicinos įstaigų
kolegų spaudimą ir priekaištus.
Vis dažniau pasigirsta nuomonių, kad tokio pobūdžio ligoninės turėtų būti
išlaikomos Bažnyčios ar būti privačios, ir jose pacientės susimokėtų už
gydymą. Bet ar katalikai, kaip ir visi mokesčių mokėtojai, neturi teisės
gauti nemokamą, įstatymų garantuotą medicinos pagalbą?
Krikščioniškieji gimdymo namai ne tik krikščionims
Priešingai, gana daug pacienčių, esančių ant skurdo ribos, nelaiko savęs
tikinčiosiomis. Kartais čia atvyksta gimdyti moterys net iš kitų rajonų
būtent dėl gimdymo namų vardo.
Iš tiesų, čia niekas neklausinėja apie tikėjimą, ant kiekvienos sienos
nekaba kryžiai, kaip galbūt įsivaizduojama, tačiau pacienčių lūkesčiai
rasti dėmesingesnį ir dvasingesnį personalą pasiteisina. Be to, šiuose
gimdymo namuose yra daug daugiau galimybių mamai sužinoti tuos dalykus,
nuo kurių priklauso ilgas kūdikio maitinimas krūtimi. Čia niekuomet neskubama
kūdikiams siūlyti motinos pieno pakaitalų, o mokoma pačių elementariausių
žindymo taisyklių.
Dažnai klausiama, ar šiuose gimdymo namuose gimdoma kitaip krikščioniškai.
Kai tėvai leidžia savo vaikus į katalikiškus darželius, mokyklas, neklausia,
ar ten mokomasi katalikiškai. Svarbiausias tėvų motyvas, kad jų vaikas
mokysis tokioje aplinkoje, kurioje nebijoma ištarti Dievo vardo, kur ugdoma
kitokia, dvasingesnė vaikų pasaulėžiūra. Panašūs ir šių gimdymo namų tikslai
dirbti ir sukurti tokią aplinką, kurioje gimdyvė pajustų, kad čia žmogaus
gyvybė saugoma ir gerbiama nuo jos užsimezgimo iki gimimo.
Socialinės pagalbos projektai moralinė ir materialinė pagalba
Tam kuriami bendri su kitomis katalikiškomis institucijomis socialiniai
projektai. Čia keletą žodžių būtų galima tarti ir apie patį personalo
apsisprendimą nedalyvauti nėštumo nutraukimo operacijose. Tai tikrai nėra
išsisukinėjimas nuo visuomenę užgulusios problemos. Tiesiog bandoma ieškoti
ir kitų būdų, kaip padėti tokioms moterims. Kadangi dauguma jų nenori
gimdyti dėl sunkios materialinės padėties, vėliau, jas perkalbėjus, bandoma
jų padėtį pagerinti, kad moterys nesijaustų paliktos likimo valiai.
Kurį laiką gimdymo namuose buvo vykdomas Maltos ordino pagalbos tarnybos
finansuojamas projektas: nepasiturinčioms bei daugiavaikėms nėščiosioms
bei pagimdžiusioms į namus būdavo išvežiojamas maistas, duodama labdara.
Šis projektas išaugo į bendrai su Kauno arkivyskupijos Šeimos centru vykdomą
Krizinio nėštumo programą. Šiandien socialiniai darbuotojai ieško būdų,
kaip nepritekliuje ar smurto aplinkoje esančioms moterims padėti išnešioti
ir pagimdyti vaikus. O Krikščioniškųjų gimdymo namų medikai savanoriai
teikia medicininę ir moralinę pagalbą. Tai ypač svarbu šiandien, kai mirtingumas
didesnis už gimstamumą.
Krikščioniškųjų gimdymo namų medikai Kauno arkivyskupijos Šeimos centre
besirengiantiems santuokai jaunavedžiams skaito paskaitas, moko šeimas
katalikams priimtinų šeimos planavimo metodų. Kita medikų grupė dirba
Caritas diagnostikos centre, teikia ambulatorinę akušerio-ginekologo
pagalbą nepasiturinčioms pacientėms. Taip pat glaudžiai bendraujama su
Kauno jėzuitų gimnazija ir kitomis mokyklomis. Mokiniai lanko gimdyves,
naujagimius, žiūri vaizdajuostes apie pagarbą dar negimusiai gyvybei.
O vilties, kad tokia ligoninė išliks, suteikia Kauno arkivyskupo metropolito
Sigito Tamkevičiaus bei užsienio Katalikų Bažnyčios hierarchų palaikymas.
|