|
|
2002
m., Nr. 11
|
|
AKTUALUS INTERVIU
GYVYBĖS GYNĖJŲ GRETAS PAPILDĖ TEISININKAI
Praėjusių metų pabaigoje mus pasiekė džiugi žinia įsikūrė: Lietuvos
teisininkų sąjunga Už šeimą ir gyvybę. Pristatyti naują organizaciją,
jos tikslus, pasidalyti ateities planais šios sąjungos pirmininkę, teisininkę
Reginą Šilinskienę paprašė Juozas Dapšauskas.
Kas paskatino kurti visuomeninę Lietuvos teisininkų sąjungą Už
šeimą ir gyvybę, kokie jos pagrindiniai tikslai?
Pirmoji paskata praeitų metų vasaros piligriminė kelionė į Medžiugorją.
Patekęs į mano rankas lankstinukas su kūdikio atvaizdu ir antrašte: Ar
žinai, kad... nuo apvaisinimo žmogus jau gyvas? ir susitikimas su med.
dr. Antunu Lisecu nepaliko abejonių, jog teisinga samprata apie gyvybę
turi milžinišką, o kartais, galbūt, lemiamą reikšmę moters apsisprendimui
gimdyti ar ne.
Dievas suteikė moteriai teisę dovanoti pasauliui gyvybę. Gyvybė Dievo
dovana. Esu katalikė, tad man Dievo įstatymas Nežudyk yra aukščiau visų
įstatymų. Tačiau mūsų visuomenę sudaro ne vien tikintieji, taigi žmogaus
ir visuomenės humaniškumą nusako jos požiūris į bejėgiškiausius. Grįžusi
po kelionės susidomėjau PGF Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacijos veikla,
susipažinau su nenuilstančiomis kovotojomis už gyvybę, tauriomis Lietuvos
moterimis doc. med. dr. Aukse Narviliene, doc. med. dr. Alina Šaulauskiene,
gyd. Irena Tartiliene, su negimusių vaikų teisių gynėju kun. Robertu Gedvydu
Skrinsku ir kitais Lietuvos humanistais, neabejingais visavertes tautos
išlikimui. Perskaičius kun. V. Aliulio MIC straipsnį Gyva šeima gyva
tauta krito širdin žodžiai: Ką gi darysime, kad tautos žygis į mirtį
sustotų ir pasuktų gyvybės kryptimi? Šis nerimastingas klausimas turėjo
rasti atgarsį kiekvieno tautiečio sąmonėje. Su grupele bendraminčių teisininkų
nusprendėme įsteigti Lietuvos teisininkų sąjungą Už šeimą ir gyvybę.
Mūsų devizas: Šeima ir gyvybė tautos ateitis. Taigi mūsų tikslas,
vadovaujantis krikščioniškos moralės principais, stiprinti tradicinės
šeimos reikšmę visuomenėje, ugdyti teisingą sampratą apie gyvybę, kad
kiekvienas žmogus būtų laukiamas ir apsaugotas įstatymo nuo pradėjimo
momento iki natūralios mirties. Mūsų sąjungos nariais gali būti kiekvienas
Lietuvos pilietis, sulaukęs 18 metų. Kartais klaidingai manoma, kad teisininkams
priklauso išskirtinė įstatymų leidybos iniciatyvos teisė. Kiekvienas Lietuvos
pilietis tiesiogiai ar per išrinktus savo atstovus turi teisę dalyvauti
kuriant įstatymus. Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos teisė įtvirtinta
Konstitucijos 68 straipsnio 2 dalyje. Lietuvos valstybę kuria tauta. Ji
yra vienintelis valstybinės valdžios šaltinis šalyje. Taigi atsakomybė
už šalies socialinę ir kultūrinę politiką tenka visiems. Lietuvos Konstitucijos
38 straipsnio 1 dalyje šeima traktuojama kaip visuomenės ir valstybės
pagrindas. Biosocialine prasme šeimoje garantuojamas žmonių giminės tęstinumas,
naujos kartos pasaulėžiūros formavimas. Visavertė šeima reprodukuoja visavertę
visuomenę, pajėgia kurti stiprią valstybę. Todėl valstybės politikoje
svarbu šeimai skirti ypatingą reikšmę.
Sąjunga pradėjo veikti dar neseniai, tačiau į kokius teisinius
aktus kreipiate didžiausią dėmesį, kurie turėtų būti keičiami ir tobulinami?
Civilinio kodekso šeimos teisės XV skyrius, reglamentuojantis bendrą
gyvenimą neįregistravus santuokos, menkina moters orumą, tradicinės šeimos
reikšmę, moralinį tautos įvaizdį.
Lietuvos Konstitucijos 38 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta nuostata, kad
valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę. Mūsų
valstybė remia šeimas įstatymų nustatyta tvarka, skiria motinystės (tėvystės),
vaiko gimimo pašalpas, suteikia tėvams tikslines atostogas, įstatymai
numato ir daugiau lengvatų. Deja, būtini teigiami poslinkiai ekonomikoje,
kad ši parama būtų pakankama. Beje, ne vien ekonominiai, finansiniai ar
politiniai veiksniai sukurs visavertę visuomenę. Labai svarbi valstybės
kultūrinė politika, kurianti moralinę, kultūrinę aplinką, kurioje auga,
vystosi ir gyvena žmogus. XXI amžius bus dvasingas arba jo išvis nebus
pranašavo prancūzų rašytojas ir filosofas Andrea Molraux.
Šiandien būtina išjudinti tendencijas, nuo kurių priklauso pažanga. Žmogaus
dvasingumo skatinimas, dorovinis ugdymas turėtų tapti moralinio nuosmukio
ir nusikalstamumo prioritetinėmis prevencijos priemonėmis. Nuolat akcentuojant
materialinę gerovę, negalima pamiršti gerbti ir ugdyti dvasinių vertybių.
Tada pagerės ir žmogaus gyvenimo kokybė.
Tiek tarptautinėje bendruomenėje, tiek ir mūsų šalyje labai aktualus
žmogaus teisės į gyvybę garantavimas.
Lietuvos Konstitucijos 19 straipsnis skelbia: Žmogaus teisę į gyvybę
saugo įstatymas. Vaiko teisių konvencijos 6 straipsnis įpareigoja valstybes
dalyves pripažinti kiekvieno vaiko neatimamą teisę gyventi. Lietuvos Respublikos
vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 4 straipsnyje teigiama, kad kiekvienam
vaikui tiek iki jo gimimo, tiek ir po jo turi būti garantuota galimybė
būti sveikam ir normaliai vystytis fiziškai bei protiškai, o gimusiam
vaikui ir doroviškai, bei dalyvauti visuomenes gyvenime.
Teisė į gyvybę reglamentuojama teisiškai, bet teisinė žmogaus gyvybės
apsauga siejama su jos pradžios ir pabaigos nustatymu. Subjektyvi įvairių
teorijų šalininkų samprata apie žmogaus gyvybės pradžią lemia žmogaus
prigimtinės teisės į gyvybę laidavimo galimybes.
Lietuvoje baudžiamojo kodekso 124 straipsnyje yra nustatyta baudžiamoji
atsakomybė už neteisėtą aborto padarymą. Iki 12 nėštumo savaitės abortas
laikomas teisėtu. Vaiko teisių apsaugos požiūriu, aborto galimybė yra
vaiko teisės į gyvybę pažeidimas. Tačiau Lietuvoje vaiko gyvybė, kaip
nusikaltimo objektas, pripažįstama tik nuo gimdymo pradžios. Moters prigimčiai
suteiktas gebėjimas dovanoti pasauliui naują žmogų. Kad ir kokia medicinine
terminologija vadintume žmogaus vystymosi stadijas nuo apvaisinimo iki
gimdymo momento vystosi ir gimsta žmogus.
Šiandien Lietuvoje atliekami abortai pagal moters norą, tarsi tai
būtų vien tik moterų reikalas. Kažkodėl yra visiškai diskriminuojami vyrai,
jų nuomonės neatsiklausiama. Gal įstatymas turėtų apibrėžti ir vyrų teisę
prisidėti sprendžiant daryti abortą ar ne?
Motinos kūnas tampa pirmu žmogaus būstu pakeliui į visuomenę. Aborto
galimybė tai pasikėsinimas ne į moters, o į naujo žmogaus gyvybę. Šioje
bejėgiškumo stadijoje žmogaus gyvybė tampa priklausoma nuo moters išmintingumo,
dvasingumo ir humaniškumo. Taigi ir įstatymo suteiktomis teisėmis dera
naudotis išmintingai. Teisės įgyvendinimas nužudyti gyvybę savo įsčiose
ne aukština, o žemina žmogiškąjį moters orumą.
Civilinio kodekso šeimos knygoje, tarp kitų šeimos santykių reglamentavimo
principų, įtvirtintas sutuoktinių lygiateisiškumo principas. Jis atsispindi
reglamentuojant šeimos turtinius ir asmeninius neturtinius santykius.
Naujo šeimos teises instituto šeimos turto teisės normos numato, kad
sutuoktinis, net ir būdamas nekilnojamojo daikto, priskirto šeimos turtui,
savininkas, negali perleisti nuosavybės teisės į jį, įkeisti ar kitaip
suvaržyti teises be kito sutuoktinio rašytinio sutikimo, o esant nepilnamečiams
vaikams, tokiems sandoriams sudaryti būtinas ir teismo leidimas. Taigi
matome, kad turtinius šeimos santykius reglamentuojančios normos gina
ne tik abiejų sutuoktinių, bet ir vaikų teises ir teisėtus interesus.
Bet nekilnojamasis turtas, lyginant jį su neįkainojama vertybe žmogaus
gyvybe, yra bevertis. Tačiau reglamentuojant asmeninius neturtinius santykius,
tėvų, kaip teisinių santykių subjektų, teisės ir pareigos vienas kito
ir vaiko atžvilgiu reglamentuojamos tik vaikui gimus. Taigi, nors kūdikis
ir pradėtas santuokoje, lygiateisiškumo principas iki vaiko gimimo lyg
ir negaliotų. Legalizuoto aborto teisė pasinaudoti moteris gali ir be
būsimo vaiko tėvo sutikimo. Taigi vaiko tėvui teisė ginčyti negimusio
vaiko teisę į gyvybę įstatymu nesuteikta. Tėvo, kaip teisinių santykių
subjekto, sąvoka atsiranda tik vaikui gimus. Vadinasi, garantuoti vaiko
teisę į gyvybę kaip ypatingą vertybę patikėta moteriai. Mūsų socialinės
realybės sąlygomis pasirinkimo teisė leisti gimti ar ne yra didžiulė
atsakomybės našta, neretai sukelianti moteriai gilių vidinių prieštaravimų.
Daug diskusijų Lietuvoje kelia dirbtinio apvaisinimo klausimas.
Koks jūsų požiūris į tai?
Neigiamas. Tai iššūkis Dievui. Žmogaus prigimtinė galimybė būti pradėtam
ir vystytis motinos įsčiose. Žmogaus gamyba laboratorijoje žemina žmogaus
orumą. Atsieto nuo žmogaus dvasingumo raidos naujausių technologijų taikymo
žmogui padarinius baugu prognozuoti.
Kaip šeima vertina jūsų visuomeninę veiklą?
Šeima pritarė idėjai steigti Lietuvos teisininkų sąjunga Už šeimą ir
gyvybę. Šiuo metu dėl mano užimtumo jiems tenka perimti daug buitinių
darbų. Atvirai prisipažinsiu, kad sunkiai sekasi dalyti laiką šeimai,
darbui ir veiklai Už šeimą ir gyvybę. Ypač vargina begalinis atsakomybės
jausmas. Supratau nelengvas kelias, bet tai mano širdies kelias. Jame
sutinku daug nuostabių žmonių. Be galo myliu žmones. Ta artimo meilė teikia
ištvermės. Senovės graikų filosofas Aristotelis skelbė: Jei žemėje viešpatautų
meilė, būtų galima atsisakyti visų įstatymų. Deja, šiandien įstatymų
reikia ir vis tobulesnių. Laukiu neabejingų tautos likimui entuziastų,
kurie ištiestų pagalbos ranką šeimai ir gyvybei.
Dėkoju už pokalbį, linkiu ištvermės, vilties ir sumanymų išsipildymo.
|