|
|
2002
m., Nr. 11
|
|
GYDYTOJAI UŽ GYVYBĘ
Audronė ARLAUSKIENĖ
MYLĖTI VAIKĄ NUO PRADĖJIMO
Mylėti vaiką pirmoji straipsnio pavadinimo
dalis galėtų net nustebinti. Juk apie vaikų meilę jau išsakyta tiek, kad
vargiai ką galima būtų bepridurti. Visiems aišku, jog vaiką reikia mylėti,
ir kaip ta meilė išreiškiama. Antroji pavadinimo dalis verčia suklusti.
Juk bus kalbama apie bendravimą su vaiku, šiandienėje mūsų civilizacijoje
vadinamu apvaisintu produktu, apvaisinta kiaušialąste, kiaušinėliu, gemalu,
embrionu, vaisiumi, gimdos turiniu, nėštumu. Šiuos pavadinimus rasime
ne tik biologijos ir medicinos terminijoje, minėti terminai įsibrovė ir
į šnekamąją kalbą. Taip vaiką vadina specialistai medikų konferencijose,
diskusijose ir savose publikacijose.
Tokioje atmosferoje sunkoka įsivaizduoti meilę apvaisintai kiaušialąstei:
nusiteikti tenkinti jos poreikius, apgaubti ją gražiomis mintimis ir jausmais,
žavėtis gemalu, kalbėtis su embrionu, svajoti apie būsimą susitikimą su
apvaisinimo produktu, dainuoti vaisiui, ilgėtis gimdos turinio arba rašyti
laiškus nėštumui.
Tėvai vaiko atžvilgiu auklėjasi spontaniškai. Prieš du tūkstančius metų
susitikusios dvi izraelitės moterys neturėjo jokių dvejonių: šoktelėjo
kūdikėlis įsčiose, o ne nėštumas, sujudėjo iš džiaugsmo, kai tik
pasveikinimo garsas pasiekė mano ausis (Lk 1, 44), išgirdęs ir
supratęs motinos jausmus. Tokia pati nuojauta ir praktika dar išlikusi
ir daugelyje XX amžiaus pabaigos visuomenių, kurios nepasidavė mentalitetui,
traktuojančiam nėščią moterį kaip prievartinę pacientę, o normalų fiziologinį
nėštumą kaip patologiją. Teikiant tik motinai skirtas medicinos paslaugas,
šiame nėštuminiame mentalitete beveik nelieka vietos vaikui, motinai
(ne nėščiai moteriai vert. pastaba), tėvui, šeimai.
Juk iš tikrųjų spermatozoidu apvaisinta kiaušialąstė yra žmogiškoji esybė
ir vystydamasi nereikalauja jokio sužmoginimo. Ji yra tėvų vaikas, turi
mamą ir tėtį, šeimą ir yra tos šeimos narys, turintis daugybę giminaičių,
šeimos pažįstamų. Savo buvimu jis įsitraukia į šeimos tarpusavio santykius
ir veikia juos. Jis turi įtakos emociniams bendražmogiškiems santykiams,
veikia jų kokybę. Visa tai atsiliepia negimusio kūdikio vystymosi raidai.
Nuo to priklauso nėštumo eiga ir vaiko gyvenimas.
Nuo pat pradėjimo momento šią žmogiškąją esybę
vadindami vaiku, taip, kaip ir kiekvieną žmogų nepriklausomai nuo jo amžiaus,
turėtume mylėti. Prisiminkime A. Saint-Exupery Mažąjį Princą. Knygos
įžangoje autorius prisimena savo bičiulį ir knygą dedikuoja vaikui,
kuriuo buvau kadaise. Todėl, jei tau sunku nusiteikti mylėti pradėtą
vaiką, pagalvok kadaise tu buvai toks mažutėlis. Nežinome, ar būsime
mylimi senatvėje, bet tikrai visi buvome vaikai po savo motinų širdimis
ir todėl galime susimąstyti apie pradėtą vaiką. Juk jis jau su mumis ir
yra mūsų žmogiškų likimų dalininkas. Jam, kaip ir kiekvienam žmogui, o
ypač tokiam bejėgiam ir priklausomam, reikia globos ir meilės. Mylėti
tą mažutėlį tai mylėti save tokį, koks pats buvai kadaise. Tai mylėti
savo nuosavą gyvenimą, savo lizdą, savo šaknis. Meilė tam mažutėliui saugo
ir ugdo mus pačius. Sunku būtų su džiaugsmu žvelgti į savo nuosavą gyvenimą,
jei pats žmogus abejingai ir su neapykanta žiūrėtų į savo praeitį. Lygiai
taip pat sunku būtų teigiamai žvelgti į savo ateitį, jei nuosava praeitis
žadintų mūsų neigimą arba agresiją. Sunku svajoti apie dangų, jei sukurtasis
nemirtingumui kelia mums pasibjaurėjimą. Meilė tam pačiam mažiausiajam
tai pirmiausia mūsų meilės išraiška mums patiems. Ši meilė atveria mus
kitiems ir Dievui. Jei sugebėsime mylėti save ir savo istoriją dar prieš
gimimą, galėsime kartu su Karaliumi iš cituotos knygos pasakyti: esu tikras
išminčius.
Meilė vaikui nuo pradėjimo pirmiausia įgalina mus
nugalėti mūsų, suaugusiųjų, požiūrį į pasaulį. Pradėtą kūdikį galima sulyginti
su Mažuoju Princu. Žmonės, vadovaudamiesi tipiška suaugusiųjų nuostata,
nesupranta A. Saint-Exupery Princo, lygiai kaip ir to, kuris gyvena dar
motinos įsčiose. Suaugę mėgsta skaičius, sako minėtos knygos
pasakotojas ir su skausmu apgailestauja, kad, jei liksime tokie kaip
suaugę, kurie niekuo nesidomi ir neboja, nesugebėsime surasti kokios
nors planetos, nors ji realiai būtų, nes nestebėsime jos be pritaikytų
aparatų, matavimų, materialiųjų fizinių ir cheminių duomenų. Ir tik
išreiškę ją skaičiais, pvz., konstatavę, kad tai asteroidas B612,
galėsime, remdamiesi svarbiais apskaičiavimais, pripažinti jos buvimą.
Bet kaip sunku neatskleidus paslaptį pripažinti, kad planetoje gyvena
Mažasis Princas. Panašus požiūris ir į pradėtą vaiką. Prenataliniu laikotarpiu
atliekami įvairiausi medicinos ir psichologijos tyrimai. Naudojantis moksliniais
tyrimų duomenimis tų tyrimų objektas vadinamas gemalu ir vaisiumi, atimant
iš jo žmogaus statusą. Suaugusiųjų nuomone, svarbiausia motinos kūno planetoje
yra fizinių ir cheminių elementų vyksmai, išreikšti skaičiais ilgio,
svorio matmenimis. Kaip tipiški suaugusieji klausiame: Kiek tau metų?
Koks tavo svoris? ir liekame akli žmogaus gyvenimo slėpiniui, nes jis
nedidesnis už smiltelę, slyvutę, kivį ar cukiniją.
Dėl savosios suaugusiųjų nuostatos nesugebame pakeisti
nuomonės net tada, kai, pasitelkę ultragarso aparatūrą, tiriame Mažojo
Princo planetą ir jau matome jį patį. Atrodytų, kad matydami ultragarsinį
vaiko vaizdą, turėtume reaguoti panašiai kaip knygos autorius, pirmą kartą
pamatęs Princą: Šokau ant kojų, lyg būčiau perkūno trenktas. Prasitryniau
akis. Įsižiūrėjau. Ir pastebėjau visiškai paprastą mažą žmogutį. Stebėjau
šį vaizdą išplėtęs akis iš nuostabos. Apie gyvybės slėpinį iki gimimo
dažnai esame tokios pat nuomonės kaip A. Saint-Exupery knygos suaugusieji,
nesugebantys pirmajame piešinyje pamatyti dramblio smauglio virškinamajame
trakte, o įžiūrintys skrybėlaitę ir dar besistebintys, kodėl
skrybėlaitė turėtų mus gąsdinti.
Mes matome augantį motinos pilvą, o jo turinį vadiname nėštumu. Netikime,
kad tai turėtų būti kažkas stebuklingo, palaimingo ar džiugaus. Ne tik
Saint-Exupery knygos suaugusieji keisti. Realiame gyvenime jie tokie pat.
Jei pradėto vaiko tėvai vadovaujasi tokia suaugusiųjų nuostata, tai jis,
nors ir turėdamas tėvus bei būdamas intymiai susijęs su jais, lieka vienišas.
Tėvai užsiėmę patys savimi, susikoncentravę tik ties nėštumu, pasiruošimu
gimdymui, drabužėlių ir įvairių reikalingų daiktų įsigijimu. Tarp
žmonių taip pat yra vienišų, pasakė Gyvatė Mažajam Princui. Mama
širdyje gali pajusti vienišumą, jei nepriims savo įsčiose besivystančio
vaiko kaip draugo.
Tuo tarpu mūsų mažasis Kunigaikštis vystosi motinos planetoje. Perfrazuojant
knygos autoriaus citatą, galima sakyti: vieną kartą gyveno sau Mažasis
Princas ne ką didesnėje už jį planetoje ir jam labai reikėjo draugo (tai
reiškia mamos, tėčio ir giminių meilės bei nuolankumo).
Bendravimas su vaiku nuo pradėjimo yra meilės
nuoseklumas. Tai ji nuteikia tėvų širdis šiam veiksmui. To bendravimo
stiprinimas tėvams turėtų būti svarbiausias, tuomet jų gyvenimas įgaus
saulės spindesį, taps stebuklingas. Tuomet viskas įgauna
kitą prasmę, vaiko gyvenimas apšviečiamas. Tėvai gali pasakyti vaikui,
kaip Lapė pasakė Mažajam Princui: Auksiniai rugiai man visuomet primins
tave. Ir patiks man rugių vėjelio šlamesys. Net jei kasdienis tėvų
gyvenimas atrodytų kaip dykuma, ši dykuma graži dėl to, kad yra
kažkas, kas dykumą puošia, ir joje kažkur slepiasi šulinys.
Šis šulinys yra motinos įsčios. Svarbiausia, kad yra akimis matomas.
Ir taip, kaip žvaigždės yra gražios žiūrint į jas tikros Rožės žvilgsniu,
Rožės, kuri nematoma, taip motinos įsčiose tikrasis grožis yra
tai, kas nematoma.
Pradėtas vaikas trapus ir bejėgis kaip gėlė. Kaip rožė, kuri pražydo
vieną dieną netikėtai iš grūdelio, lyg ir atpūsto nežinia iš
kur. Motina ir jos artimieji, bendraudami su augančiu kūdikiu jaučia,
kad iš jos išaugs kažkas stebuklingo. Tuo metu jis dėsningai
renkasi savo glūdumoje savuosius tualetus, gražindamasis savo motinos
kūno kambaryje, puošiasi iš lėto, atidžiai renkasi spalvas, derina vainiklapius.
Nenori išsilenkti susiraukšlėjęs į išorę kaip kokia aguona. Kupinas
koketiškumo. Taip dabinamasi keletą mėnesių, kol vaikas pasirodo visu
savo prigimties švytėjimu, kad tėvai galėtų jį pasveikinti šūksniu
Koks gražus!
Pradėtas vaikas, kaip ir Mažojo Princo Rožė, nori pripažinimo, nori kad
būtų priimtas jo gyvenimo slėpinys. Kai slėpinys padaro didžiulį įspūdį,
nebeišdrįsti neįsiklausyti į jį. Ko vaikas trokšta, ko reikia kad jis augtų?
Pirmiausia tėvų pripažinimo. Tokio pripažinimo ir supratimo, kad su juo
būtų užmegztas ryšys. Būtina, kad tėvai apie ji, kaip Mažasis Princas apie
Rožę, galvotų, ilgėtųsi jo, maitintų, laistytų šventu vandeniu iš laistytuvėlio,
saugotų nuo skersvėjų, pridengtų, gintų nuo vikšrų ir tigrų su siaubingais
nagais, apgaubtų nuo šalčio.
Perfrazuojant Lapės, aiškinusios Mažajam Princui
įsisavinimo paslaptį, pamokymus, galime pasakyti, kad visų pirma būtina
paaukoti daug laiko, reikia kantrybės, ištikimybės ir svarbu laikytis
ritualo. Vaikui pažinti reikia specialaus laiko, kad pamažu atskleidinėtumėte
savo paslaptį, kaskart geriau ją suvoktumėte pajusdami vis didesnį artumą.
Lėtai žingsniuodami trykštančio dykvietės viduryje fontano link, sugebėsime
išgyventi tą stulbinantį įspūdį, tolygų staigaus slėpiningo smėlyno spindesio
pajautai, smėlyno, kuriame yra vienintelė gyvenimo šaltinio slėptuvė.
Kad, perpratus tai, galima būtų susidraugauti su savo vaiku reikia rasti
laiko ryšiui su juo. Deja, dabartiniai tėvai, kaip pastebėjo Lapė, dažnai
pažinimui laiko neturi. Perka gaminius pas pardavėjus, nes jau nėra parduotuvėse
draugų žmonės jų neteko. Vaikas traktuojamas lyg įsibrovėlis, atimantis
mūsų laiką, sveikatą, tuštinantis kišenę o ypač gadinantis nervus. Tuo
tarpu laikas, kurį tėvai paaukoja savo Rožei, daro ją taip svarbią jų
gyvenime. Ką gi dar reikia daryti? galime klausti kaip Mažasis
Princas Lapės.
Ryšiams užmegzti reikia kantrybės, mat būtina supaprastinti žodinį bendravimo
kelią, kadangi kalba tai nesusipratimo šaltinis, o suaugusieji deja,
niekuomet nesidomi svarbiausiais dalykais ir gilinasi į vaiko kūno kalbos
mokslus.
Tačiau su vaiku galima užmegzti ryšius kontempliuojant, atveriant jam
širdį, nes vien tik širdimi galima viską pažinti. Būtina mąstyti apie
savo brangenybę, panašiai kaip Mažasis Princas mąstė apie nupieštą lape
avinėlį. Kontempliuoti tai ilgėliau mąstyti, tylint nuskęsti mintyse
apie vaiką, apie tai, kad jis yra, ką jis reiškia, kaip atrodo, kaip laikosi,
kaip auga, ko jam reikia, kaip galima juo rūpintis. Apie vaiko asmenybę
mąstyti reikia iš vaikiško požiūrio perspektyvos į pasaulio paslaptį.
Jis leis išvysti avinėlius pro medines dėžutes, būti vedamais fantazijos,
svajonių, intuicijos, leis pajusti švelnumą atsiminus, kad tai, kas svarbiausia,
slepiasi nuo žvilgsnio.
Galima paliudyti, kad kažkas spinduliuoja tyloje,
nors nieko nematai ir negirdi. Tyloje galima išgirsti pradėto vaiko juoką
ir verksmą, jo prašymus ir džiaugsmingus čiauškėjimus, jo meilingą šnabždesį,
jo gyvenimo šakos šlamesį, jo gyvybės šventumą, kaip ir tą palaimingą
jo artimųjų laiko šventumą. Tėvai, tyloje nusilenkę pradėto vaiko slėpiniui,
gali pajusti jo gyvenimo grožį, jeigu jie nesusitelkia į savo bodėjimąsi,
atsiskyrimą ar tyrimus, į negalavimus ir nėštumo nepatogumus.Tokie tėvai
pasilenkia prie gražios gėlės, kuri pražysta jų šeimos darže, ir negali
atsistebėti, kad ji be žodžių, šaukia: Esu Grožio atvaizdas, kuris
tapo Žodžiu. Toks vaiko vystymosi grožis ir yra jo kalba. Mamos dubens
tarpekliuose esančios prigimties ramybė nėra tylėjimas. Tai gyvybės
daina, tai himnas apie meilę.
Norint suvokti toje kūno tyloje glūdintį slėpinį, būtina susikaupti,
medituoti su vaiko esybe, būtina žiūrėti širdies akimis: mano gėlė yra
kažkur ten, mano kūno viduje, mano žmonos dubens užkampėlyje, po mano
marčios širdimi, apgaubia mane savo kvapu ir švytėjimu. Ji yra
nepakartojama gėlė, išskyrus savo motinos planetą, ji niekur
daugiau pasaulyje neatsiranda. Ir jei pamilsi gėlę, kuri yra
vienintelis egzempliorius tarp milijonų žvaigždžių, tai galvodamas
apie ją, jausdamas jos judesius, žiūrėdamas ultragarsinę nuotrauką, jausiesi
laimingas. Kaip sakė Mažasis Princas: Jei myli rožę, kuri gyvena
žvaigždėje, tai žvelgimas į dangų pilnas saldėsio. Panašiai kaip
tas, kuris spindi palaimintos būklės moteryje ir yra joje esantis naujas
gyvenimas. Ir kad galima būtų džiaugtis tos rožės grožiu ir galia arba
gaivinančiu vandeniu, reikia šio gyvenimo stebuklo simbolių, kaip anksčiau
minėta, reikia ieškoti širdimi, nes akys aklos. Jo reikia
ieškoti tyloje, kantriai, nes tik taip galėsi kiekvieną dieną pasislinkti
truputėlį arčiau prie tiesos apie savo vaiką, save ir Dievą.
Dėl to kasdienio buvimo savimi, dėl to vaiko,
kurį galime vadinti mažąja švente, visa diena įgauna kitą švytėjimą, persisunkia
giedra laukimo nuotaika, suteikia jėgų, švelnina įtampą, džiugina širdį.
Susitikimui su vaiku būtinas ir pasikartojantis ritmas. Nėštumo metu sukuriamas
šių apeigų ritualas, turintis savo tvarką ir formas. Tai reiškia,
kad diena skiriasi nuo kitų dienų, valanda nuo kitų valandų. Tuomet,
kai grįžtame tiksliai tuo pačiu metu, kai išsaugome tą patį apeigų
ritualą, žinome kurią valandą paruošti savo širdį vaikui. Lapė, aiškindama
Mažajam Princui, kaip reikia ritualų ruošiant savo širdį susitikimui su
draugu, sako, kad jei ateidinėsi pavyzdingai ketvirtą po pusiaudienio,
laimingas pasijusi jau nuo trečios. Ketvirtą būsi neramus ir pradėsi tikėti
sužinojęs kainą, kokią priklauso užmokėti už laimę. Įvairios ryšio
su vaiku prieš gimimą formos pažadina tą šulinį, ir pradedama dainuoti.
Dažniausiai tai tėvų pokalbiai su vaiku (balsu ar mintimis), vaiko asmenybės
vizijos, teigiami mąstymai apie jį, dainavimas jam, grojimas instrumentu,
muzikos klausymasis, jo priglaudimai jausmingai glostant, tartum prisiliečiant
(prie akučių), jo supimas atokvėpiais ar judesiais, šokis su juo, bendri
žaidimai, laiškai jam, atminimų užrašai, prenatalinio vystymosi albumas,
jo įtraukimas į gamtos kontempliavimą, į dvasinius ir religinius išgyvenimus.
Vaikas gali klausytis bendros tėvų dainos, jo kūnas leipsta nuo tėvų apsikabinimų,
o širdutė šildosi tėvų jausmų saulėje. Nuo šio nuostabaus vitamino M,
ugdosi vaiko žmogiškosios predispozicijos: pirmiausiai saugumas ir įsitvirtinimas,
gebėjimas mylėti ir pasitikėti, emocijų stabilumas. Visos prenatalinės
bendravimo formos vaikui yra kaip vanduo dykumoje Saint-Exupery knygos
herojams. Vaikas visas savimi kalba: Trokštu to vandens, duok man jo
gerti. Laukia ir ieško meilės išraiškų, ir kiekvienas bendravimas jam
pilnas saldėsio kaip šventinės dienos. Ši meilė jam nėra vien
tik pagirdymas, bet visų pirma gėris širdžiai, kadangi gimė iš kelionės
po žvaigždes, iš sutartinės dainos, iš pečių suglaudimo.
Ir kiek šiame vaiko vystymosi etape tėvų su vaiku bendravimas yra meilės
ryšiai, tiek jie turi abipusį veikimą. Kiek su kuo nors bendraujama, sykiu
ir jis bendrauja. Ypač toks tėvų bendravimas su vaiku turi didelį poveikį
patiems tėvams, jų gyvenimui. Laukiantys vaiko tėvai, o ypač motina, išgyvena
su nieku nesulyginamus jausmus, sujaudinimus, atsaką į žinią juk tai
neša brangenybių gausą, tą delikačiausią lobį žemėje. Apie save, kaip
apie pirmą vaiko namą, ji gali pasakyti: Mano namas slepiasi manosios
sielos gilumoje. Lyginant pradėtą vaiką su Mažojo Princo Rože, galima
kartu su knygos autoriumi pasakyti: Ta Rožė spinduliuoja
kaip šviestuvas,
net kai miega. Artimiesiems, pirmiausia tėvui, privalu gerai
saugoti šviestuvą, nes užteks vieno vėjo pūstelėjimo ir jis užges.
Tėvus su vaiku siejantys asmeniniai ryšiai tvirtina
vaiko vystymąsi, o kartu emociškai bręsta ir tėvai. Meilė savo vaikui
brandina jų pačių poreikius, sampratas, galimybes, planus, aspiracijas,
gyvenimo prasmės pajautą. Jie pradeda matyti tai, ko anksčiau nepastebėdavo,
atranda laiko tam, kas anksčiau jiems atrodė bereikšmis dalykas. Jie ugdo
savo empatiją, intuiciją, bežodės komunikacijos formas, mokosi atpažinti
motinos organizmo ir vaiko siunčiamus signalus. Atsiveria nauji žinių
akiračiai. Tas bendrystės įrodymas tai didžiulės bičiulystės su pradėtu
vaiku vertė. Vaiko atsiradimas asmeninių ryšių šansas, o draugystė su
juo to šanso realizavimo galimybė, pritaikymas prie atsiradusių gyvenimiškų
problemų. Mažasis Princas su gailesčiu prisiminė savo ryšį su Rože: Buvau
per jaunas, kad mokėčiau ją mylėti. Meilė ne tik jausmas, tai visų
pirma gebėjimas nesuskaičiuojamose mintyse priglausti mylimą asmenį, įsipareigojimas
jo poreikiams. Tokio gebėjimo reikia nuolat mokytis, jį tobulinti, išreikšti
įvairiomis formomis. Yra daug patarimų, kaip tėvams mokytis meilės kaip
būtinos pareigos savo pradėtam vaikui, nes jis yra kiekvieno žmogaus gyvenimo
dalis, ir eliminuoti nėštumo laiko negalima:
Būtina pritaikyti gyvenimo realijas ir priimti
nuostatas atsižvelgiant į mus pasiekiančią informaciją: būtina koncentruotis
į dabar ir šiandien, o ne atidėlioti ateičiai.
Teik pirmenybę tam, kas svarbiausia.
Atmesk vargus ir nuoskaudas, atsiribok nuo visuomenėje
vyraujančių konfliktų, galvok tik teigiamai, būk optimistas nepamiršk
humoro jausmo, atsipalaiduok, atvirai atskleisk savo nuoskaudas, neramumus,
gėrėkis malonių žmonių linkėjimais, nes jų nuoširdumas nuramins tave ir
palytės dvasią.
Ieškok kitų paramos, stiprink ryšius su artimaisiais,
pirmiausia su sutuoktiniu būk išmintinga, elegantiška, rūpinkis savo gera
savijauta, naudokis tau teikiamomis paslaugomis, savo privilegijomis ir
kitų pagalba, turtink savo gyvenimo sampratą, tobulink dvasinį gyvenimą.
Įtrauk ir vaiką į savo dvasinį ryšį su Dievu, tegul
jis susitinka su Tuo, kuris yra jo gyvenimo Kūrėjas.
Amžių sandūroje matome liūdnus Vakarų kultūros
reiškinius. Neįsiklausoma į prenatalinės medicinos ir psichologijos atradimus.
Suaugusieji lieka akli ir kurti mokslo faktams, prisirišę prie nieko nereiškiančių
skaičių ir tik trūkčioja pečiais ir tau sako kad esi vaikas!.
Tokie suaugę niekaip nesugeba savarankiškai ką nors suprasti ir apkartina
gyvenimą vaikams žmonėms su vaikišku atvirumu tiesai, tiems, kurie
geba priimti tiesą be išankstinio nusiteikimo. Jei suaugę nesugebės suprasti
šio reikalo esmės, tai darydami tvarką išvalydami nepakartojamą gimdos
turinį smogs mirtiną smūgį Mažajam Princui.
Mūsų Žemės planetoje auga baisūs usnynai, kuriuos galima lyginti su Mažojo
Princo planetos baobabais. Jų sėklos nematomos, jos leidžia nepastebimus
stiebelius, kurie atrodo nekaltai. Supdamiesi vėjyje jie šnara: kiekvienas
vaikas turi būti tik norimas, neplanuoti vaikai yra nemylimi, į pasaulį
turi ateiti tik mylimas vaikas, tėvai turi teisę į vaiką pagal savo
norą, yra tokių gyvybių, kurios nevertos gyventi. Žemė tiesiog nusėta
tokiomis sėklomis, iš kurių dygsta šie stiebai. Juos reikia rauti mažus,
nes vėliau iš jų išauga mirties baobabai (abortai pagal moters norą, vadinamieji
selekciniai vaisių, turinčių įgimtų vystymosi defektų abortai, eutoanazija).
Budėkime, nes šie stiebai užgoš ir prakiurdys savo šaknimis visą planetą,
o jei bus labai gausūs, gali suplėšyti ją į gabalus. Dėl to reikia
nuolat rauti mažus baobabų mirties stiebus, atskirti juos nuo rožių krūmų
ir nepamiršti perspėjimo baobabų pavojus yra taip mažai žinomas,
o rizika tokia didelė, kad reikia saugoti kitus žmones nuo pavojaus,
kuris žiūri į akis mums visai jo nesuvokiant , ir šaukti kaip A. de Saint-Exzupery:
Vaikai! Saugokitės baobabų!
Vertė Alina ŠAULAUSKIENĖ
|