|
|
2002
m., Nr. 12
|
|
NUOMONĖS
Rasa DAMBRAVIENĖ
Liberalusis Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektas
Pirmą kartą Lietuvoje parengtas Dirbtinio apvaisinimo įstatymas sulaukė
didelio visuomenės susidomėjimo. Spaudoje pasirodė vienašališkos arba
diskusinės publikacijos, televizijoje pamatėme keletą įdomių ir provokuojančių
laidų. Lietuvos Vyskupų Konferencijos įsteigtas Lietuvos šeimos centras
bei Leidybos ir informacijos centras Už gyvybę inicijavo parašų rinkimą,
kad gautų teisę pateikti Seimui svarstyti alternatyvų įstatymo projektą.
Į Prezidentą, Seimą ir Vyriausybę, prašydami nepritarti šiam projektui,
kreipėsi įvairių organizacijų atstovai. Visuomenės nuomonė suskilo. Vieni
prieštarauja dirbtiniam apvaisinimui mėgintuvėlyje, kiti jam pritaria.
Tačiau keliolika visai atsitiktinai apklaustų žmonių, palaikančių dirbtinio
apvaisinimo mėgintuvėlyje idėją, sutriko, kai buvo paklausti, ar pritartų,
kad šią procedūrą nevaisingoms šeimoms finansuotų Ligonių kasos. Dauguma
jų sakė, kad už tai turėtų mokėti patys tėvai. Tai rodo, kad didžioji
visuomenės dalis šia problema ir domisi tik dėl finansinių niuansų, o
ypač dabar, kai nuskurdusios Ligonių kasos atsidūrė dėmesio centre ir
kai ligoniai negali gauti jiems priklausančių medikamentų, tyrimų ar paslaugų.
Tačiau, kalbant apie Dirbtinio apvaisinimo projektą, ne pinigai svarbiausia.
Tai įstatymas, susijęs su žmogaus gyvybe labiau nei bet kuris iki šiol
priimtas. Kiek jis yra ir gali būti moralus, teisingas ir nepažeidžiantis
tos pačios gyvybės teisių? Apie tai savo nuomonę išsakė kunigas, bioetikos
dr. Andrius NARBEKOVAS, Lietuvos etinės kultūros draugijos Ethos prezidentas,
filosofas Krescencijus STOŠKUS, Kauno krikščioniškųjų gimdymo namų gydytojas
Gerimantas ČERKAUSKAS.
Andrius NARBEKOVAS: Vaikas negali tapti gydymo priemone. Nepaisant
didžiulio mokslo potencialo, pripažįstame, kad ir pačios primityviausios
gyvybės žmogus sukurti negali. Gyvybė pranoksta materiją ir žmogaus galias.
Nereikia būti tikinčiu žmogumi, kad ši tiesa būtų priimama, nes visais
laikais žmogus į kiekvieną gyvybę žvelgė kaip į šventą, kylančią ne iš
pasaulio. Žmogaus gyvybė yra dar ypatingesnė, nes žmogus išsiskiria iš
visų kitų gyvų organizmų. Tai leidžia daryti išvadą, kad žmogus yra daugiau
nei tik gyvūnas: tik žmogus yra protingas, nes jis vienintelis suvokia
savo veiksmų tikslingumą, suvokia ką daro, ir tik žmogus yra laisvas,
nes nėra įkalintas instinktų. Šios tik žmogui būdingos savybės leidžia
daryti loginę išvadą, kad žmogus turi kažką daugiau. Kitaip sakant, žmogus
yra neatsiejamas kūno ir dvasios junginys. Kūno gyvybė yra sudėtinė žmogaus
asmens dalis. Todėl negali būti žmogaus gyvybės, jei nėra paties žmogaus.
Šiandienos genetika ir kiti mokslai patvirtino tiesą, kad žmogaus gyvybė
atsiranda nuo apvaisinimo momento, kada susidaro unikali žmogiška būtybė
tik su jai būdinga genetine informacija. Tai kodėl kai kuriems sunku padaryti
loginę išvadą ir pasakyti: jei žmogaus gyvybė atsiranda nuo apvaisinimo,
tai nuo to momento atsiranda ir žmogus?
Žmonės, teigiantys, kad embrionas dar nėra žmogus, arba nesupranta mokslo,
arba yra suinteresuoti šią tiesą paneigti. Kai tai teigia gydytojai, peršasi
antroji prielaida. Sakyti, kad embrionas dar nėra žmogus, yra patogu.
Mat jei nėra žmogaus, tai nėra ir žmogaus teisių pažeidimo. Tuomet embrioną
galima sunaikinti, išmesti, užšaldyti ir atšildyti, išsiurbti, susmulkinti
ir išgramdyti. Gydytojas (nors čia netinka šis šventas žodis, nes nieko
bendra neturi su gydymu), darydamas abortą 12 sav. nėščiai moteriai, mato
visiškai susiformavusį negimusio vaikelio kūną, kurį gabalais, be jokio
nuskausminimo vaikui, išplėšia iš gimdos, gali pasakyti net vaiko lytį,
čia pat teigia, jog tai dar ne žmogus. Nereikia 12 sav., kad įsitikintum
embriono žmogiškumu, nes negimusio vaikelio širdis ima plakti jau 18-tą
jo gyvenimo dieną. Tačiau moteriai nepasakoma ši tiesa. Jai netgi meluojama,
įteigiant, jog dar nereikia aborto, pakaks išvalymo, atsiurbimo arba
tik mikroaborto. Taip apgaunamos moterys, kurios iš esmės abortui nepritaria.
Tikrai nėra sveikos logikos ir nuoseklumo, kada tie patys gydytojai kovoja
su vaisingumu ir sykiu imasi nevaisingumo gydymo. Nesuvokiama, kad žudantys
negimusius vaikus, skiriantys kontraceptikus kartu kuria gyvybę.
Žinoma, kad nevaisingumas nebūtinai yra kontracepcijos ar aborto padarinys.
Nevaisingumas gali atsirasti po persirgtų uždegiminių ligų, kada atsiranda
kiaušintakių nepraeinamumas, pakitimų gimdoje. Nevaisingumą gali lemti
įvairios endokrininės ligos, bet vėlgi nevaisingumas yra padarinys. Būtų
galima paminėti ir kitas nevaisingumo priežastis, tačiau akivaizdu, kad,
norint pašalinti padarinius, visų pirma reikia pašalinti priežastis (deja,
peršasi išvada, kad tai daugeliui nenaudinga). Kad žmogus būtų vaisingas,
reikia gydyti ligas, chirurgiškai atgauti kiaušintakių praeinamumą. Tuo
tarpu po dirbtinio apvaisinimo mėgintuvėlyje moteris lieka nevaisinga.
Todėl šis metodas tikrai nėra nevaisingumo gydymas. Dirbtinio apvaisinimo
mėgintuvėlyje kaina labai didelė, nes vienas bandymas kainuoja 810 tūkstančių
litų. Kad gimtų vienas vaikas, reikia kelių bandymų, todėl ši suma išauga
kelis kartus. Be to, net ir tokiais atvejais apvaisinimas gali būti ir
dažnai būna nesėkmingas, nors už nesėkmingus bandymus pinigai negrąžinami.
Reikalauti, kad tai būtų apmokama iš ligonių kasų neteisinga. Žmonės 4
metus laukia klubo sąnario pakeitimo operacijos, negali nusipirkti gyvybiškai
svarbių vaistų, nes ligonių kasos yra neturtingos. Nevaisingumo problemų
turinčius žmones reikia gydyti, šalinant nevaisingumo priežastis: medikamentais,
chirurginėmis operacijomis. Būtent už jas turėtų apmokėti ligonių kasos,
bet ne už dirbtinį apvaisinimą. Jei vaisingumas neatsistato, ir sutuoktiniai
negali susilaukti savo genetinių vaikų, tuomet yra įsivaikinimo galimybė,
už kurią mokėti nereikia.
Vaikas negali tapti gydymo priemone. Apskritai vaikas, kaip
atskiras asmuo, niekada negali būti priemonė, ir niekas neturi teisės
jo turėti. Vaikas dovana, o ne produktas, kurį būtų galima pirkti,
parduoti, iškeisti ar padovanoti. Jei įstatymo projekte kalbama apie embrionų
donorystę (šis žodis čia netinka, nes šitame versle ne dovanojama, bet
parduodama), tuomet įteisinti reikėtų ir vaikų pardavimą: juk, įsigijusi
tokį embrioną, pora pagimdys kitų tėvų genetinį vaiką.
Įteisinus donorinių lytinių ląstelių panaudojimą, santuoka kaip dviejų
asmenų vienybė bus pažeidžiama. Įstatymo projekte netgi numatytas vienišų
moterų apvaisinimas. Tuomet vaikas iš anksto būtų pasmerktas būti našlaičiu,
o visi tarptautiniai vaiko teisių dokumentai sako, kad vaiko prigimtinė
teisė yra gimti santuokoje ir žinoti savo genetinius tėvus. Ar neatsitiks
taip, kad užaugęs vaikas paduos motiną į teismą, jog ji savanaudiškai
pasielgė ir pažeidė pamatines jo teises?
Vaikai, pradėti naudojant donorines ląsteles, neturės teisės žinoti, kas
yra jų genetiniai tėvai, nes įstatymo projekte tai draudžiama. Nesunku
suvokti kodėl. Donorai bijo atsakomybės už savo vaikus ir iš to išplaukiančių
teisinių pasekmių.
Įteisinus donorinių lytinių ląstelių panaudojimą, iškiltų ne tik psichologinių,
teisinių, socialinių, bet ir medicininių problemų. Ką reiškia tokioje
mažoje šalyje moteris apvaisinti tų pačių donorų lytinėmis ląstelėmis?
Nežinodami, kas yra jų tėvai, tuoksis broliai ir seserys. Neišvengsime
kraujomaišos, kurios medicininiai padariniai žmonėms yra žinomi nuo seno
ir apibrėžti įstatymų.
Kad dirbtinis apvaisinimas mėgintuvėlyje, naudojant donorines
lytines ląsteles, arba vienišų moterų apvaisinimas daugeliui atsakingai
mąstančių žmonių yra nepriimtinas akivaizdu. Tačiau ką daryti, kai sutuoktiniai
negali natūraliu būdu susilaukti vaiko? Ar jiems galima padėti? Bažnyčia
visada pabrėžia, kad ji yra ne prieš dirbtinį apvaisinimą apskritai, bet
prieš dirbtinį apvaisinimą mėgintuvėlyje. Yra ne vienas dirbtinio apvaisinimo
metodas, kuris nepažeidžia nei santuokos, nei vaiko teisių. Vienas iš
dirbtinio apvaisinimo būdų, kai kiaušinėlis yra dirbtinai perkeliamas
už kliūties kiaušintakyje, kad galėtų ten susitikti su spermatozoidu,
kuris natūralaus santuokinio lytinio akto metu patenka į moters lytinius
takus. Šis būdas patikimesnis nei apvaisinimas mėgintuvėlyje ir, kas dar
svarbiau, nepažeidžiamos niekieno teisės: apvaisinimas įvyksta motinos
organizme, kūdikis yra genetinis savo tėvų vaikas, nors ir išvydo pasaulį
pasitelkus dirbtinio apvaisinimo metodą.
Kai sutuoktinių lytinės ląstelės apvaisinamos mėgintuvėlyje, iškyla daug
etinių, moralinių, medicininių klausimų. Kad būtų geresni rezultatai (geriausiose
pasaulio klinikose sėkmingi būna apie 15 proc.), yra apvaisinama daugiau
kiaušialąsčių (maždaug 810). Tam hormonais stimuliuojamos kiaušidės.
Jos labai padidėja ir subrandina keletą kiaušinėlių. Natūralaus apvaisinimo
metu daug spermatozoidų žūsta, o tikslą pasiekia pačios sveikiausios lytinės
ląstelės. Taigi vyksta natūrali lytinių ląstelių atranka, ir galima tikėtis
geresnio rezultato. Net ir paprastas ūkininkas žino, kaip svarbi yra sėklos
kokybė geresniam derliui gauti. Laboratorinėmis sąlygomis apvaisinime
dalyvauja arčiausiai esančios atsitiktinės ląstelės.
Kadangi gaunami keli embrionai, ir jų visų negalima sukelti į gimdą, atsiranda
vadinamieji atliekami embrionai. Jų likimas yra dvejopas: vieni tiesiog
išmetami, kiti užšaldomi (embrionus numatoma laikyti 5 metus, po to
jie bus sunaikinti arba įkelti į gimdą. Juokaujama, kad visose ekonomiškai
stipriose šalyse žmonės nevalgo šaldytos mėsos, išskyrus kai kuriuos kraštus
ir zoologijos sodų žvėris, nes įrodyta, kad tokia mėsa praranda maistines
savybes. O ką tuomet galvoti apie galimus pakitimus embrione, gyvame žmogaus
organizme, kai jis penkerius metus bus šaldomas? Pagaliau tą tiesą, neįvardydami
tiesiai, pripažįsta ir įstatymo rengėjai, nustatę 5 m. terminą. Juk jei
šaldymas nekenkia penkerius metus, kodėl jis turėtų kenkti šeštais ar
septintais metais? Ir be embrionų šaldymo vaikai, gimę dirbtinio apvaisinimo
mėgintuvėlyje būdu, remiantis Australijoje kovo mėn. pateiktais duomenimis,
du kartus dažniau apsigimsta ir gimsta mažesnio svorio nei natūraliai
pradėti ir pagimdyti vaikai. Tėvai, kurie nori turėti vaiką, visų pirma
turėtų pagalvoti ne apie save, bet apie pačius vaikus, jų fizinę ir dvasinę
sveikatą.
Kad apvaisinimo procedūra būtų sėkmingesnė, į gimdą yra įkeliami keli
embrionai, nes ne visi įsitvirtina. Tačiau jei įsitvirtina visi, tarkim
5 embrionai, iškyla grėsmė jiems ir pačiai motinai. Tokia situacija, dirbtinio
apvaisinimo terminais kalbant, yra vadinama komplikacija. Tada yra daroma
vaisiaus redukcija, o tai ne kas kita, kaip abortas, nes sunaikinami
2 ar 3 embrionai, kad likusieji galėtų toliau vystytis.
Akivaizdžiai matyti, kad visa dirbtinio pvaisinimo mėgintuvėlyje procedūra,
kurios metu sunaikinama daug embrionų, moraline prasme yra blogiau už
abortą, kai sunaikinamas vienas embrionas. Kai dirbtinio apvaisinimo klinikų
savininkai rodo gimusių vaikų nuotraukas, negalime nesidžiaugti tais besišypsančiais
vaikučiais, bet reikėtų rodyti ir šimtus nuotraukų negimusių vaikų, atsidūrusių
šiukšlių kibire. Pasakymas, kad ir gamtoje ne visi pradėti kūdikiai gimsta,
nėra pasiteisinimas. Moraliai žmogus atsako ne už tai, kas įvyksta natūraliai,
bet už tai, ką jis pats suvokdamas ir būdamas laisvas padaro. Negalima
gretinti persileidimo ir embriono sunaikinimo, kai jis išimamas iš gimdos
aborto metu arba išmetamas iš mėgintuvėlio. Remiantis tokia pačia logika
galima pateisinti ir žmonių žudymą, nes juk natūraliai žmonės irgi miršta.
Kituose kraštuose, pvz., Vokietijoje, yra draudžiama apvaisinti daugiau
nei dvi kiaušialąstes, abu embrionai privalo būti įkeliami į gimdą, kad
nebūtų atliekamų embrionų. Yra draudžiama embrionus užšaldyti arba kokiu
nors būdu manipuliuoti žmogaus embrionu.
Mūsų šalyje būtinas embriono apsaugos įstatymas, kad būtų
gerbiamos ir pripažįstamos visų žmonių vienodos teisės, ir ypač vienoda
teisė į gyvenimą. Kaimyninėje Lenkijoje nuo 1993 m. yra priimtas gyvybę
saugantis įstatymas. To gyvybiškai reikia ir Lietuvai, kuri yra mirštanti
valstybė tikrąja to žodžio prasme. Visi privalome jausti atsakomybę už
kiekvieno žmogaus gyvybę, ypač už tai turi būti atsakingi politikai, kurie
dalyvauja įstatymų leidyboje ir yra įgalioti stoti gyvybės pusėn.
Krescencijus STOŠKUS: Šis projektas tikras akibrokštas.
Pirma, čia užkliudomi žmogaus prigimties, jo būties, teisės gyventi, socialinių
ryšių formavimo, šeimos pagrindai, apie kuriuos rengėjai, matyt, labai
mažai tenusimano. Dėl to projektas šaukte šaukiasi išsamių antropologinių,
etnologinių, filosofinių, teologinių, sociologinių bei psichologinių diskusijų
ir atitinkamų ekspertizių. Čia neįmanoma prisidengti įprastu motyvu, kad
panašių įstatymų yra kai kuriuose Vakarų kraštuose: tokie įstatymai priimami
tik po ilgų debatų ir neignoruojant šalies tradicijų.
Antra, kad toks projektas būtų tinkamai apsvarstytas, tam turėtų būti
parengta ir pati visuomenė: ji turi žinoti visus argumentus už ir prieš.
Ji turi būti informuota, kokias galimybes šis įstatymas atveria ir kokie
galimi nepageidautini padariniai. Akivaizdu, kad ideologija, kuria motyvuojamas
šio įstatymo projektas, yra patraukli: padėti nevaisingoms šeimoms. Bet
jo turinys pragmatiškas atlapoti duris naujam verslui, kurio padariniai
tik pagilintų šeimos krizę. Ar čia nėra tas įprastas atvejis, kai mokslas
susivienija su verslu, kad priverstų politikus įteisinti savo beatodairišką
veikimą? Tokiu atveju niekas nesusimąsto apie to veikimo padarinius. Iš
pradžių sukuriama pasiūla, o paskui stimuliuojama paklausa; trumpai sakant,
dar viena sritis įpinama į uždarą vartotojų visuomenės ratą. Ir tai visuomenei
šitai patinka: ji gauna galimybę įsigyti dar vieną prekių rūšį. Kas nenorės
įsigyti vaikų taip pat lengvai, kaip įsigyjami džinsai, automobiliai arba
žaisliniai šuniukai?
Mano akimis žiūrint, pateiktas projektas įteisina ir pateisina šeimos
irimą, sudaiktinimą, jos pavertimą paprastų manipuliacijų objektu. Ar
jis neina prieš tai, prieš ką buvo sukilusi visa progresyvioji 20 a. mintis?
Argi projekto autoriams nežinoma, kad fundamentalių žmogaus vertybių pažeidimai
diskreditavo šio amžiaus mokslo pretenzijas veikti nevaržomai, t. y. nesiskaitant
su etikos normomis?
Trečia, pats šio Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektas yra nenuoseklus,
prieštaringas ir neturintis aiškių principų. Antai 1 str. 2 dalis reikalauja,
kad visi klausimai, susiję su moters dirbtiniu apvaisinimu, privalo būti
sprendžiami teikiant prioritetą būsimo vaiko interesams, bet toliau įstatyme
su šiuo reikalavimu niekur (išskyrus 15 str. 2 dalies nepriklausomybę
nuo donoro) nesiskaitoma. Pirmiausia smarkiai pažeidžiama vaiko teisė
turėti tikrą tėvą ir tikrą motiną. Ir patys asmenys tėvas ir motina
paverčiami paprastais raštiškos sutarties kontragentais, atsitiktinai
tesusiejamais su vaiko gyvenimu. O jeigu įteisinama biologiškai svetimų
žmonių tėvystė, tai kam reikalingas 9 str., draudžiantis surogaciją, t.
y. sutartimi atsisakyti motinystės teisių į savo pagimdytą kūdikį. Paradoksaliausia,
kad šis draudimas grindžiamas gera morale! Tik niekaip neįmanoma suprasti,
kodėl tikrų tėvų teisės atėmimas nepažeidžia moralės, o atskiras jo atvejis
sutartinio užsakymo įvykdymas ją pažeidžia. Nemažiau keistai atrodo
4 str. 1 dalies reikalavimas, kad santuokoje esančiai moteriai dirbtinis
apvaisinimas gali būti atliekamas tik mediciniškai patvirtinus moters
nevaisingumą ir kai jo negalima išgydyti jokiais kitais metodais, o nesančiai
santuokoje gali būti atliekamas vien jos prašymu. Kas tai? Diskriminacija
ar neatsakingiausias skatinimas nekurti šeimų? Taip gali rašyti tik tie,
kurie patys nėra gyvenę normalioje šeimoje ir yra įsitikinę, kad šeima
istorinė atgyvena, kaip buvo sakoma sovietmečiu. Bet tikriausiai priežastis
kita: tai ciniškas tarnavimas verslo ir mokslo galiai. Tokiais atvejais
nekalbama nei apie principus, nei apie atsakomybę. Tiesiog gyvenama šia
diena, ir viskas.
Gerimantas ČERKAUSKAS: Valstybė turėtų skirti daugiau dėmesio
prevencijai, o ne gydymui.
Kiekvienoje visuomenėje yra 715 proc. nevaisingų šeimų, negalinčių natūraliai
susilaukti palikuonių. Nevaisingumo priežastys kiekvienoje visuomenėje
taip pat labai skirtingos. Vienur dominuoja genetinės priežastys, kitur
imunologinės ligos, dar kitur lytiniu keliu plintančios ligos. Lietuvoje
tos priežastys taip pat įvairios, ir sunku nustatyti pagrindines. LR sveikatos
ministerijos ir ligonių kasų turima gydymo įstaigų statistika atspindi
gydomų ligonių diagnozes, gydymo kainą, bet ne priežastis. Teigiama, kad
Lietuvoje yra 50 tūkst. nevaisingų šeimų, tačiau šis skaičius diskutuotinas
ir labai apytikris, nes:
a) labai išsamių ir plačių medicininių ir sociologinių tyrimų nėra atlikta
apskritai,
b) nevaisingumo problema gali būti apibrėžiama skirtingai: visiškas nevaisingumas,
vaisingumo sutrikimas, pirminis nevaisingumas, antrinis nevaisingumas
ir pan. Jeigu skaičiuosime vaisingumo sutrikimų turinčias šeimas, be abejo,
jų bus daugiau. Tačiau ne visoms reikės gydymo, o dirbtinio apvaisinimo
prireiks tik kai kurioms. Jeigu skaičiuosime tik visiškai nevaisingus
vyrus ar moteris, šie skaičiai bus gerokai mažesni.
Nevaisingumo statistikai įtakos turi tokios problemos kaip lytiniu keliu
plintančios ligos ir didelis abortų skaičius, netiesiogiai ir hormoninė
kontracepcija. Yra pasirodę pranešimų, kad moterys, kurių mamos vartojo
hormoninius kontraceptikus, dažniau gydomos dėl gresiančio nėštumo nutrūkimo.
Kaip kovojama šiandien su lytiniu keliu plintančiomis ligomis, kurių,
beje, daugėja? Dažniausiai gydytojas apsiriboja gydymo skyrimu. Neretai
nesistengiama išsiaiškinti, kas yra ligos pirminis platintojas, kaip kad
turėtų būti daroma gydant lytiškai plintančias ligas. Geriausiu atveju
skiriamas gydymas artimiausiam partneriui. Akivaizdu, kad to maža. Tačiau
pastaruoju metu gydytojai nesuinteresuoti dirbti kitaip. Jie nėra materialiai
skatinami bandyti aiškintis, kas sudaro užsikrėtusių žmonių grandinę.
Maža to, naikinami venerologiniai dispanseriai, šioms ligoms skiriamas
vis mažesnis valstybės dėmesys ir finansavimas. Užuot kūrus prevencines
minimų ligų programas ir joms skyrus lėšų, vėliau labai brangiais gydomi
šių ligų padariniai. Vienas iš jų nevaisingos šeimos. Patikslinu, net
iki ketvirtadalio visų vyrų ir moterų nevaisingumo priežastis lytiškai
plintančios ligos, tokios kaip gonorėja ir chlamidiozė.
Tačiau prevencinės programos ne vien medikų reikalas ir problema. Tai
valstybės vykdoma politika. Pavyzdžiui, Švedijoje ir Danijoje, kur medicina
valstybės rankose, vykdomos plačios lytiškai santykiaujant plintančių
ligų prevencijos programos, ir šių ligų yra labai sumažėję. Tai naudinga
tos pačios valstybės kišenei, nes įveikus priežastis, nereikės daug brangiau
gydyti padarinių. Jungtinėse Amerikos Valstijose medicina privačiose rankose,
prevencijos programos vykdomos ne taip veiksmingai, sergamumas didesnis.
Lietuvoje pamiršta profilaktika, o medikai, nesigilindami į priežastis,
gydo padarinius. Gydo ir nevaisingumą. Pasidarė lengviau ir tarsi logiškiau
išsikovoti, kad būtų finansuojamas gydymas, užuot galvojus apie profilaktiką,
kurios niekas nefinansuoja. Tačiau, mano nuomone, valstybinė medicina
turėtų būti suinteresuota remti prevencines programas, o ne sudėtingas
technologijas, skirtas pavieniams ligoniams gydyti. Dabar vyksta atvirkštiniai
procesai. Kuriasi privačios klinikos, siūlančios brangias technologijas
(ir tai yra puiku) ir norinčios, kad jas finansuotų valstybė. Išnaudotų
lėšų ir veiksmingumo santykis taip pat dar labai nedidelis vos 20 proc.
sėkmingų pastojimų. Ar valstybei tai apsimoka? Ar ne geriau būtų tuos
pinigus skirti paauglių lytiniam švietimui, venerologiniams dispanseriams
ir profilaktikai?
Keletą žodžių tarsiu ir apie tų pačių vaisingumo klinikų propaguojamą
hormoninę kontracepciją. Žinoma, pati savaime ji nėra nevaisingumo priežastis,
tačiau būtent nuo jos prasideda grandinė, kuri vėliau, jau sukūrus šeimą,
gali privesti prie nevaisingumo. Juk kontracepcija atpalaiduoja nuo atsakomybės
ir baimės pastoti, vadinasi, yra tikimybė, kad daugėja partnerių, o kartu
ir galimybė užsikrėsti kokia nors liga, turinčia įtakos vaisingumui. Pagaliau
tie patys paaugliai lytinį gyvenimą pradeda vis anksčiau, neatsakingiau,
o toks gyvenimo būdas veda prie to, kad šiandien vis daugiau žmonių serga
lytinėmis ligomis. Būtent tokio gyvenimo būdo padariniai yra šiandienės
diskusijos objektas.
|