|
|
2002
m., Nr. 12
|
|
NUOMONĖS
Asta PETRAITYTĖ
Katalikų Bažnyčios požiūris į dirbtinį apvaisinimą
Viena iš gana dažnai Lietuvos žiniasklaidoje aptariamų temų yra dirbtinis
apvaisinimas. Jau daugiau kaip pora metų dienraščiuose ir moterims bei
šeimoms skirtuose žurnaluose kartkartėmis pasirodo pasakojimų apie poras,
dirbtinio apvaisinimo pagalba susilaukusias vaikų. Šiose publikacijose
beveik be išimčių dirbtinis apvaisinimas pristatomas kaip pažangi nevaisingumo
gydymo technologija ir bene vienintelė priemonė padėti nevaisingoms poroms
turėti palikuonių. Straipsniuose neužmirštama paminėti, kad atsilikėlė
ir tamsi Bažnyčia, deja, nepritaria šioms pažangioms technologijoms
ir atseit prieštarauja pati sau, neleisdama poroms, bet kokia kaina trokštančioms
vaikų, jų įsigyti. Žinoma, tikrojo Bažnyčios mokymo šiuo klausimu visai
nesirūpinama atskleisti. Veikiau priešingai pasistengiama, kad jis žmonėms
liktų nežinomas.
Teigiamai apie dirbtinį apvaisinimą atsiliepiančių publikacijų gausa atspindi:
a) tam tikrus vertybinius pokyčius visuomenėje didėjantį vartotojiškumą,
utilitarizmą, pasitikėjimą technologijomis ir t. t.;
b) kai kurių farmacijos kompanijų, medikų, politikų bei visuomenės komunikavimo
priemonių darbuotojų finansinį suinteresuotumą dirbtinio apvaisinimo propagavimu
ir įteisinimu. Tam tikrų sluoksnių suinteresuotumą rodo ir itin liberalus
Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektas.
I. Skirtingų požiūrių į dirbtinį
apvaisinimą ištakos skirtingos
žmogaus pašaukimo sampratos
Prieš apžvelgiant Bažnyčios požiūrį į dirbtinį apvaisinimą, jo priimtinumą
moraliniu požiūriu, derėtų trumpai apibūdinti Bažnyčios mokymą apie žmogaus
asmenį, jo lytiškumą bei pašaukimą, nes būtent visiškai skirtingos žmogaus
asmens, jo gyvybės vertės, lytiškumo bei pašaukimo sampratos lemia skirtingus
požiūrius į dirbtinį apvaisinimą.
1. Padarykime žmogų pagal mūsų paveikslą ir panašumą (Pr 1, 26)
Bažnyčios mokymas apie nelygstamą žmogaus asmens vertę remiasi Apreiškimu.
Ypač reikšmingos Pradžios knygos 1 skyriaus 2628 eilutės: Padarykime
žmogų pagal mūsų paveikslą ir panašumą <
> vyrą ir moterį; sukūrė
juos. Dievas juos palaimino, tardamas: Būkite vaisingi ir dauginkitės
<
>.
Pradžios knygos 1 skyriaus 2628 eilutėse atskleidžiamos pamatinės krikščioniškosios
antropologijos tiesos: žmogus yra Dievo norėtas dėl jo paties, negana
to sukurtas kaip Jo paveikslas ir panašumas, kaip kūno ir sielos vienybė,
kaip lytinė būtybė vyras ar moteris. Žmogaus vaisingumas tai Dievo
dovana jam, drauge tai ir panašumas į Dievą Kūrėją. Taip pat nusakoma
Dievo žmogui duota galia ir užduotis būti Jo paveikslu, Jo atvaizdu:
a) užimant iškilią vietą kūrinijoje. Žmogus yra jos valdovas, turįs
su meile (panašiai kaip Dievas) ja rūpintis.
b) bendradarbiaujant su Dievu, kuris jį užkalbino, pašaukė ir kviečia
su meile, laisvai bei atsakingai sykiu veikti.
c) bendraujant su kitais žmonėmis. Žmogaus santykis su kitais turi būti
meilė. Būdamas Dievo paveikslas žmogus neturi teisės žudyti kito žmogaus,
kuris irgi yra Dievo paveikslas (plg. Pr 9, 6).
Buvimas Dievo paveikslu įpareigoja mylėti kitą kaip save (plg. Kun 19,
18).
d) išlaikant tinkamą santykį su savimi meilę sau, savigarbą, elgesį,
atitinkantį Dievo paveikslo orumą.
Taigi šioje Šventojo Rašto vietoje nusakoma, kas yra žmogus, koks jo tikslas.
Tačiau tai nėra statiškas teologinis teiginys. Jis žadina atvirumą, atsivertimą,
atsakomybę, kviečia žmogų veikti, panašėti į Dievą, visa kuo būti Jo atspindžiu.
Naujajame Testamente pats Kristus yra tobulas Dievo paveikslas ir panašumas.
2. Perduoti Dievo paveikslą ir panašumą
Jau kalbėjome, kad žmogaus tinkamas santykis su Kūrėju ir kitais žmonėmis
yra meilė, atspindinti žmogaus, kaip Dievo paveikslo, prigimtį ir tikslą.
Meilei būdingi keturi požymiai: meilė yra žmogiška (juslinė ir dvasinė),
visa apimanti, ištikima ir vaisinga1. Bažnyčia kalba apie žmogaus vaisingumą
kaip Kūrėjo dovaną, darančią žmogų įgalų dalyvauti Dievo kūryboje. Ir
nors Dievo įsakymas daugintis įdiegtas visai kūrinijai, žmogų jis saisto
ypatingu būdu, nes vien tik žmogus yra asmeniškas Dievo paveikslas ir
panašumas. Taigi žmogus yra Dievo kviečiamas ne tik išsaugoti panašumą
į Jį, bet ir perduoti tą paveikslą ir panašumą savo palikuonims2. Žmogaus
sukūrimas pagal Dievo paveikslą ir panašumą išreiškia žmogui patikėtą
užduotį apreikšti Dievo viešpatavimą žemėje, panašiai kaip vaikas apreiškia
tėvus (plg. Pr 5, 3)3. Šis kvietimas pirmiausia skirtas šeimai: vaisingumas
yra santuokos tikslas, nes santuokinė meilė savo prigimtimi siekia būti
vaisinga4.
Sutuoktiniai, pašaukti suteikti gyvybę, gauna Dievo kuriamosios galios
ir Jo tėvystės. Atlikdami tik jiems vieniems skirtą pareigą perduoti
gyvybę ir auklėti žmogų, sutuoktiniai supranta, jog yra Dievo Kūrėjo bendradarbiai
ir tarytum Jo meilės reiškėjai, rašoma Katalikų Bažnyčios katekizme5.
Tad santuokinis aktas turi apimti abi plotmes: sutuoktinių susivienijimą
bei visišką savęs dovanojimą vienas kitam ir atvirumą gyvybės pradėjimui,
sąmoningą pritarimą tėvystės ar motinystės galimybei6. Tik taip pilnutinai
priimama vaisingumo dovana ir atsiliepiama į Dievo planą žmonėms, planą,
kuris nesiriboja tik šiuo pasauliu, todėl žmogaus gyvybė ir jos perdavimo
uždavinys <
> visada yra susiję su amžinąja žmonių paskirtimi7.
Žmogus pašauktas gyvenimo pilnybei, kuri toli pranoksta jo žmogiškosios
egzistencijos ribas, nes toji pilnybė tai dalyvavimas pačiame Dievo
gyvenime8.
Kalbant apie vaisingumą kaip Dievo dovaną, santuokos tikslą, darosi aišku,
kad ir vaikai nėra užmokestis, bet dovana9 . Vien troškimas turėti vaikų
dar nesuteikia teisės jų turėti. Toje srityje tikrosios teisės priklauso
tik vaikui, būtent teisė būti savo tėvų tikro santuokinės meilės akto
vaisiumi ir teisė būti gerbiamam kaip asmeniui nuo savo prasidėjimo momento10 .
3. Reprodukcinis požiūris į žmogų
Šis požiūris į žmogų visiškai priešingas Bažnyčios mokymui. Bažnyčia moko,
kad kiekvienas žmogus yra asmuo nuo pat jo pradėjimo momento iki natūralios
mirties ir todėl gerbtinas ir saugotinas. Reprodukcinio požiūrio šalininkai
teigia, kad žmogumi tampama nežinia kelintą dieną, savaitę ar mėnesį po
pradėjimo. Ir patį žmogaus pradėjimą šio požiūrio šalininkai laiko ne
prokreacija, bet reprodukcija, kurioje paskutinį žodį taria technologija.
Jei žmogaus pradėjimas tėra reprodukcija, tuomet ir žmogus laikomas ne
kūriniu, o tik gaminiu, arba produktu, o negimęs arba vos tik pradėtas
tarpiniu produktu, kuris ne tik nepripažįstamas asmeniu, bet dažnai
laikomas gamybos atliekomis arba menkaverte ar, priešingai, kokybiška
ir todėl realizuotina preke. Beje, prekės realizuojamos urmu arba dalimis.
Tad jei dar negimęs žmogus laikomas gamybos produktu, argi stebėtina,
kad jis gali būti parduodamas, nužudomas, atšildomas, užšaldomas, išmetamas,
sudraskomas dalimis, nes taip nori šios prekės vartotojai?.. Taigi viskas
pajungiama visagalių vartotojų interesams. Nors šaržuoju, bet, manau,
kad atspindžiu vartotojiškos, technologizuotos visuomenės mąstymą, kuri
rinkos ekonomikos dėsnius perkelia ir į prokreacijos sritį. Apskritai
kyla pavojus, kad mokslinio pobūdžio ar sveikatos priežiūros struktūros
bus imtos kurti ne tam, kad kuo geriau rūpintųsi žmonėmis, gerbdamos jų
orumą, bet kad duotų kuo didesnį pelną ir gerintų verslą, nepaisant to,
jog dėl to nukentėtų paslaugų neišgalintiems susimokėti kokybė, teigia
popiežius Jonas Paulius II11.
Įdomu tai, kad technologijos, įsikišdamos į prokreacijos sritį, labai
lengvai tampa tarsi nevaldomos ir ne tik pažeidžia asmenų santykius, bet
ir užvaldo juos. Pavyzdžiui, jei žmogus savo vaisingumą reguliuoja kontraceptikais,
ilgainiui jie ima jį reguliuoti. Sumanęs būti vaisingas, tūlas atranda,
kad tai beveik arba jau neįmanoma. Tada dažnai patenkama dar gilesnėn
technologijų valdžion griebiamasi dirbtinio apvaisinimo ir panašiai.
Šio reprodukcinio požiūrio į žmogaus pradėjimą ir apskritai žmogų, mano
nuomone, nereikėtų laikyti nuoseklia pažiūrų sistema. Tai veikiau tam
tikra utilitarizmo atmaina.
II. Katalikų Bažnyčios požiūris į dirbtinį apvaisinimą
Šiuo metu, ypač industrinėse Vakarų šalyse, kas penkta sutuoktinių pora
ne savo noru lieka bevaikė12. Nors patikimos statistikos, kiek šeimų yra
nevaisingų, nėra, manoma, kad tokių šeimų gali būti apie 1015 procentų.
Dalis jų ieško kokios nors išeities. Nūdien yra žinoma daugiau kaip šimtas
dirbtinio apvaisinimo metodų13. Žinoma, ne visi jie krikščionišku požiūriu
priimtini ir leistini. Bažnyčia įspėja, kad įvairios dirbtinės reprodukcijos
technikos, kurios, atrodytų, tarnauja gyvybei ir kurios dažnai šia intencija
naudojamos, iš tikrųjų atveria duris naujiems gyvybei gresiantiems pavojams.
Jau nekalbant apie tai, kad šios technikos moraliai nepriimtinos, nes
jos atskiria dauginimąsi nuo tikrai žmogiško santuokos akto konteksto,
šios technikos pasižymi dideliu nesėkmių procentu: turima galvoje ne tik
nepavykęs apvaisinimas, bet atsižvelgiama ir į tolesnį vystymąsi gemalo,
paprastai per labai trumpą laiką susidūrusio su žūties rizika. Negana
to, paprastai gemalų išgaunama daugiau negu reikia implantuoti į moters
įsčias, tad vadinamieji atlikę gemalai vėliau sunaikinami arba naudojami
tyrimams, kurie, pridengti mokslo ar medicinos pažangos vardu, faktiškai
sumenkina žmogaus gyvybę iki paprastos biologinės medžiagos, kuria galima
paprastai atsikratyti14.
Tačiau Bažnyčios požiūris į dirbtinį apvaisinimą toli gražu nėra kategoriškas
Ne. Katalikų Bažnyčia prokreacijos srityje pripažįsta tas priemones
ir intervencijas, kuriomis siekiama padėti natūraliam santuokiniam aktui
arba garantuoti, kad normaliai atliktas santuokinis aktas pasiektų savo
tikslą pradėti naują gyvybę15.
Tikėjimo mokslo kongregacijos instrukcijoje Donum Vitae išskiriama keletas
principų, kurių laikantis išvengiama didelės moralinės netvarkos, taikant
dirbtinio apvaisinimo metodus:
1. Visos dirbtinio apvaisinimo procedūros turi būti atliekamos tik sutuoktinių
porai (vadinamasis homologinis dirbtinis apvaisinimas). Heterologinis
dirbtinis apvaisinimas (kai pasinaudojama donorų gametomis) yra priešingas
santuokos vienybei, sutuoktinių orumui, jų pašaukimui tapti tėvais ir
vaiko teisei būti pradėtam bei gimti šeimoje16. Tuomet gyvybės pradėjimas
išreiškia troškimą arba tiesiog pasiryžimą bet kokia kaina turėti kūdikį,
o ne žymi visišką kito žmogaus priėmimą <
> Taikant šią [heterologinę]
techniką, ignoruojamas bendras ir vienijantis sutuoktinių pašaukimas tėvystei
ir motinystei, nes tėvu ir motina galima tapti tik vienam per kitą,
ši technika suardo jungtį tarp genetinės tėvystės, nėštumo ir vaiko auklėjimo
atsakomybės, o tai per šeimą neigiamai atsiliepia visuomenės gyvenimui17.
Lygiai taip pat neleistina surogatinė motinystė, kai atskiriamas nėštumas
nuo motinystės, pažeidžiama vaiko teisė būti pradėtam, išnešiotam ir pagimdytam
bei išauklėtam jo paties tėvų18. Taip pat morališkai nepriimtinas dirbtinio
apvaisinimo taikymas vienišiems asmenims ir sugyventiniams, nes tokiu
būdu išduodama santuokos jungtis, o santuokos vaisingumas paverčiamas
priklausomu nuo vyro ir moters užgaidų19.
2. Nors ir prokreaciniams tikslams, nepriimtina sėklą išgauti masturbacijos
būdu, nes masturbacija yra labai netvarkingas veiksmas, kuris tegali tik
atskirti, o ne suvienyti sutuoktinius20.
3. Apvaisinimas turi vykti gimdos ertmėje (in vivo), o ne mėgintuvėlyje
(in vitro), nes kūdikis turi būti sutuoktinių meilei būdingo akto vaisius
meilės dovana; jo atsiradimo neturi nulemti kokie nors techniniai veiksniai21.
4. Moralės požiūriu itin nepriimtini dirbtinio apvaisinimo būdai, susiję
su atsarginių embrionų kūrimu, nes taip vykdoma selekcija, atliekamus
embrionus užšaldant arba paprasčiausiai sunaikinant22. Tai beveik niekuo
nesiskiria nuo abortų.
Apibendrinant Bažnyčios požiūrį į dirbtinį apvaisinimą, galima teigti,
kad Bažnyčia kategoriškai neprieštarauja kiekvienam dirbtinio apvaisinimo
metodui, bet išskiria pagrindinius kriterijus, pagal kuriuos galima spręsti,
ar konkretus apvaisinimo būdas moralus, ar ne.
Drauge Bažnyčia skatina daugiau pastangų skirti nevaisingumo gydymui,
jo priežasčių nustatymui. Bažnyčia kviečia visuomenę pripažinti, kad labai
dažna nevaisingumo priežastis yra abortai ir kontraceptikų vartojimas.
Įveikus abortų ir kontraceptinę kultūrą, turėtų sumažėti ir nevaisingumo
atvejų.
Bažnyčia taip pat kviečia nevaisingas sutuoktinių poras nenusiminti, o
dalytis meile įsivaikinant našlaičius arba padedant kitoms šeimoms auginti
vaikus: Kaip rodo Evangelija, fizinis nevaisingumas nėra absoliutus blogis.
Sutuoktiniai, kurie, išmėginę visus leistinus medicinos būdus, vis tiek
lieka nevaisingi, tegu vienijasi su Nukryžiuotoju, visokio dvasinio vaisingumo
šaltiniu23.
III. Lietuvos Respublikos Dirbtinio apvaisinimo įstatymo
projektas Katalikų Bažnyčios požiūriu
Lietuvoje iki šiol galioja 1999 m. gegužės 24 d. Lietuvos Respublikos
sveikatos apsaugos ministro patvirtintas įsakymas Nr. 248: Dėl dirbtinio
apvaisinimo tvarkos. Šiuo įsakymu leidžiami taikyti visi dirbtinio apvaisinimo
metodai, tačiau tik ištekėjusiai moteriai ir tik sutuoktinio sperma, trečios
šalies dalyvavimas negalimas.
Pastaruoju metu LR Sveikatos apsaugos ministerijos parengtam Lietuvos
Respublikos Dirbtinio apvaisinimo įstatymo projektui būdingas ypatingas,
netgi kraštutinis liberalumas.
Šiuo įstatymo projektu visiškai nesiskaitoma su santuoka kaip institucija.
Dirbtinai apvaisinta gali būti ne tik sutuoktinė, bet ir partnerystėje
gyvenanti moteris arba šiaip to užsigeidusi. Beje, projekte numatoma,
kad santuokoje ar partnerystėje gyvenančiai moteriai apvaisinti galima
naudoti ir donoro lytines ląsteles. Ir ne tik lytines ląsteles. Projektu
bandoma įteisinti ir embrionų donorystė, apskritai įstatymo projekto rengėjams
atrodo priimtini visi dirbtinio apvaisinimo būdai tiek in vivo, tiek
in vitro.
Projekte bandoma įteisinti ir atliekamų embrionų sunaikinimą, užšaldymą,
atšildymą, panaudojimą kitoms moterims apvaisinti. Tai rodo neatsakingą
požiūrį į žmogaus gyvybę, jos nevertinimą. Kadangi projekte neapibrėžiama,
kiek galima vienam apvaisinimui sukurti embrionų, galimi piktnaudžiavimai
ir eksperimentai su embrionais, nors įstatymo projekte jie ir draudžiami.
Negana to, kad šis įstatymo projektas iš esmės prieštarauja Katalikų Bažnyčios
nuostatoms dėl dirbtinio apvaisinimo, jo dar nelydi atitinkamas kitų įstatymų
bei įsakymų paketas, pavyzdžiui, embrionų apsaugos įstatymas (jis priimtas
Vokietijoje). Taip pat Lietuvoje jau seniai reikia nuodugnesnio ir palankesnio
įstatymo norintiems įsivaikinti vaikus. Jei būtų priimtas šis Dirbtinio
apvaisinimo įstatymo projektas, tai kai kuriems žmonėms jis taptų gera
ir įteisinta proga pralobti iš kitų nelaimės ar egoizmo. Didėjant visuomenės
individualizmui bei vartotojiškumui, nemaža pasiturinčių, bet nevaisingų
šeimų galbūt net nepamąstydamos apie įsivaikinimo galimybę rinktųsi dirbtinio
apvaisinimo kelią.
Su daugeliu šio įstatymo projekto nuostatų iš esmės nesutinka Katalikų
Bažnyčia. Jos nuomonė išdėstyta Lietuvos Vyskupų Konferencijos kreipimesi24.
Jame teigiama: Gyvybė yra ne tik tėvų, bet ir Dievo kuriamojo akto vaisius,
todėl ji nusipelno besąlygiškos pagarbos. Su kiekviena nauja gyvybe turime
elgtis, kaip su mums patikėta vertybe, o ne kaip su savo nuosavybe, kurią
galima pirkti ir parduoti, leisti gyventi ar sunaikinti25. Kreipimesi
rašoma, kad Bažnyčia tvirtina, jog moralu ir būtina gydyti nevaisingumą,
tačiau gydymo priemone negali tapti pats vaikas. Taip pat prieštaraujama
tokiems dirbtinio apvaisinimo būdams, kurie iš esmės pažeidžia santuoką
kaip instituciją, embrionų donorystė tiesiai įvardijama kaip žmonių pardavimas.
Kreipimesi atskleidžiamas apvaisinimo in vitro blogis, nes šis būdas pažeidžia
žmogaus prigimtines teises ir orumą. Taigi šis Dirbtinio apvaisinimo įstatymo
projektas Katalikų Bažnyčios požiūriu yra nepriimtinas, nes įteisina įvairiopą
piktnaudžiavimą žmogaus gyvybe ir pažeidžia šeimą kaip instituciją.
|