|
|
2003
m., Nr. 14
|
|
TARPTAUTINĖ MOKSLINĖ KONFERENCIJA
Gintautas Vaitoška
Vaiko teisių nepaisymas kaip paviršutiniško biologinės asmens dimensijos
supratimo pasėkmė
Šio pranešimo tikslas parodyti, kad Lietuvos Respublikos dirbtinio apvaisinimo
įstatymo projektas, leidžiantis spermos ir kiaušialąsčių donorystę, pažeidžia
vaiko teisę užaugti tokioje aplinkoje, kuri užtikrina psichiškai stabilios
asmenybės formavimąsi. Siekdami pagrįsti šią išvadą, trumpai aptarsime:
1) įstatymo projekte vartojamą lytinių ląstelių donorystės sąvoką; 2)
apibrėšime vaiko teisę užaugti psichiškai stabiliai asmenybei formuotis
palankioje aplinkoje bei tokios aplinkos matmenis; 3) paviršutinišką kūniškosios
asmenybės dimensijos supratimą, 4) vaiko teisių pažeidimą kaip tokio supratimo
pasėkmę.
Sąvokos
Žodis donoras yra kilęs iš lotyniško veiksmažodžio donare, reiškiančio
dovanoti, aukoti. Tačiau kilni šios sąvokos prasmė apgauna įstatymo
projekto skaitytoją. Spermos donorystė iš tikrųjų reiškia jos pardavinėjimą
už fiksuotą, kad ir nelabai didelį, mokestį (pvz. kai kurios Anglijos
klinikos už vieną spermos porciją moka 20 Anglijos svarų). Kad spermos
donorai ją duoda dėl užmokesčio, pripažįsta ir patys apvaisinimo klinikų
gydytojai. Kad paskatinti kiaušialąsčių donorystę kai kurios Anglijos
klinikos neseniai buvo apsiėmę mokėti po 1500 svarų už kiaušinėlių paėmimo
procedūrą vietoje dešimteriopai mažesnės sumos. Tai rodo, kad kilnumo
motyvas šios rūšies donorystėje yra nepakankamai stiprus, o gal ir išvis
neegzistuoja (ypač tai galima pasakyti apie spermos davimą).
Galima būtų paprieštarauti, kad ir už kraujo davimą yra mokama, ir, nepaisant
to, niekas neabejoja, kad donoro sąvoka čia vartojama teisėtai. Tačiau
yra rimtų priežasčių, kodėl kraujo davimą galima apibūdinti kilnumą suponuojančiu
donorystės terminu, o spermos ne. Iš vienos pusės, kraujo netekimas
kelia didesnį iššūkį sveikatai, negu spermos ejakuliacija; kita vertus,
donoro kraujas gali išgelbėti kieno nors gyvybę, ko negalima pasakyti
apie spermą; trečia, nors racionaliame lygmenyje masturbacija nebelaikoma
kaip nors susijusi su asmens etika, ne vienas spermos donoras viešai
paklaustas apie tai, kaip jis savo spermą gydytojams atidavė, regis, patirtų
tam tikrą nepatogumą viešai pareikšti, kad tuo tikslu jis turėjo atlikti
onanizmą vaisingumo klinikoje, pasinaudodamas pornografiniais žurnalais
lytiniam susijaudinimui sukelti. Net ir labai racionaliai o iš tikrųjų
technologizuotai ir mechaniškai suvokiant šį veiksmą, ne taip lengva
yra priskirti jį kilnių poelgių kategorijai.
Kalbant apie antrąjį čia paminėtą prieštaravimą kad kraujas gelbsti
gyvybę, ko negalima pasakyti apie spermą racionaliai mąstant galima
būtų vėl paprieštarauti, kad sperma sukuria gyvybę, ir paklausti, ar dėl
to šis faktas nenusipelno dar aukštesnio etinio įvertinimo, negu gyvybės
išgelbėjimas. Tačiau iš tikrųjų pats spermos donorų stygius, kada už
ją nėra mokama atskleidžia kitą, gilesnį, nors ir labiau intuityvų spermos
davimo prasmės suvokimą. Jeigu aš galėčiau didžiuotis sutikęs žmogų, kurio
gyvybę išgelbėjo mano, kaip donoro duotas kraujas, tai vargu ar taip pasijausčiau
susitikęs gatvėje jaunuolį, kuris gimė iš mano sėklos ir kuriam aš esu
biologinis tėvas. Kūno ir kraujo požiūriu kad ir kaip nemoksliškai
iki mechanikos nužemintam mokslui skambėtų toks pasakymas aš, kartu
su mano sperma apvaisinta moterimi, jam būčiau artimiausias pasaulyje
žmogus. Tuo tarpu mano gyvenimo realybė rodytų visiškai kitą santykį,
būtent visišką kraujo ir kūno ryšio paneigimą. Kaip matysime vėliau
biologinė tapatybė yra neatsiejama dvasinės/psichologinės tapatybės dalis,
ir tokio susitikimo metu iškylančius sunkius jausmus galima būtų apibūdinti
kaip asmens tapatybės asmens kaip vaiko to jaunuolio atžvilgiu, ir asmens
kaip tėvo mano paties atžvilgiu krizę. Psichologiniu požiūriu tai yra
labai rimta asmeninė krizė, kuri, regis, ateityje bus įdėmiai tyrinėjama,
tačiau jau ir dabar sunkiai išgyvenama ne vieno Petri lėkštėje pradėto
žmogaus.
Vaiko teisė į psichiškai stabilią asmenybę formuojančią aplinką ir tokios
aplinkos matmenys
Tokia teisė vienareikšmiškai suformuluota antrajame Jungtinių Tautų Vaiko
Teisių deklaracijos punkte: Įstatymu ir kitokiomis priemonėmis vaikui
turi būti garantuota ypatinga apsauga ir suteikiamos galimybės ir sąlygos
sveikai ir normaliai vystytis fiziškai, protiškai, doroviškai, dvasiškai
ir dalyvauti visuomeninės gyvenime. Kokios yra harmoningo vaiko vystymosi
sąlygos?
Jas iškalbingai apibrėžia daugybė asmenybės formavimosi dėsnius tiriančio
psichologijos mokslo duomenys. Garsi vaiko ir motinos prisirišimą nagrinėjanti
anglų moksnininko Johno Bowlby mokykla teigia, kad jau pirmųjų dvylikos
gyvenimo mėnesių metu vaiko santykiai su motina suformuoja mažosios asmenybės
savęs vertinimą ir pasitikėjimą arba nepasitikėjimą kitais žmonėmis. Kaip
žinoma, šios asmenybės savybės praktiškai nulemia psichikos stabilumą
viso likusio gyvenimo metu. Bowlby mokyklos tyrinėtojai stebėjo, kaip
dvylikos mėnesių kūdikio bendravimo stilius, ramybės ir pasitikėjimo laipsnis
išliko praktiškai nepakitęs po trejų ir šešių metų. Lemiamą pirmųjų metų
ryšio su tėvais reikšmę pabrėžia ir psichoanalitinės pakraipos vaiko vystymosi
tyrinėtojai (pav. Karen Horney, Erikas Eriksonas), ir individualiosios
psichologijos kūrėjas Alfredas Adleris, ir dabartiniu metu viena iš pagrindinių
psichoterapijoje naudojamų asmenybės objektinių ryšių teorija (Margaret
Mahler ir kt.). Kaip teigia minimos mokyklos, vaiko harmoningą vystymąsi
užtikrina juo besirūpinančių žmonių vidinė harmonija ir ramybė. Tačiau
šių asmens savybių neįmanoma suprasti žvelgiant į žmogų izoliuotai, atsietai
nuo jį supančių santykių. Vienas pirmųjų šiuos santykius pradėjęs tyrinėti
amerikiečių psichiatras Murray Bowenas dar šeštajame praeito šimtmečio
dešimtmetyje pastebėjo, kad schizofrenija segančio vaiko ar jaunuolio
psichikos negalima adekvačiai suprasti nenagrinėjant jo santykių su motina
dinamikos, kuri savo ruožtu yra neatsiejamai susijusi su šios moters santuokos
psichologine situacija. Kitaip kalbant, kaip sakė kitas garsus anglų vaikų
psichoanalitikas Donnald Winnicott: nėra tokio dalyko kaip atskiras kūdikis
; vaikas visada yra tam tikros psichologinės šviesių ar tamsių, ramių
ar neramių jausmų, minčių ir būsenų grandinės dalis. Kaip įspūdingai atskleidžia
vienos žymiausių šeimos psichoterapijos autoritetu Virginijos Satir darbai,
vaikas sugeria tėvų liūdesį ir nerimą, nesąmoningai stengdamasis jiems
padėti ir pats kentėdamas nuo nepagal metus užsikrautos psichologinės
naštos. Ne mažesnę psichikos traumą vaikai patiria ir tėvams išsiskyrus.
Pastaraisiais metais Vakarų šalių visuomenės dėmesio pareikalavo iškalbingi
25 metų trukusios amerikiečių psichologės Judith Walerstein skyrybų pasekmių
vaiko asmenybei studijos rezultatai. Juose parodoma, kad išsiskyrusių
šeimų vaikai labiau kenčia nuo psichologinių problemų, narkomanijos, alkoholizmo,
blogiau mokosi nei vaikai iš neišsiskyrusių šeimų; taip pat akivaizdūs
buvo jų sunkumai kuriant savo santuokas.
Apibendrinant galima pasakyti, kad psichologijos mokslo duomenys patvirtina
tai, kas buvo gerai žinoma ir gerbiama įvairių šalių ir net civilizacijų
kultūroje: psichiškai stabilios vaiko asmenybės vystymąsi užtikrina harmoningoje
santuokoje gyvenančių tėvų meilė ir rūpestis jais. Ir nors tokią vaiko
augimo aplinką dabartiniais laikais tenka laikyti ne taip dažnai pasiekiamu
idealu iš vienos pusės, o toks tos aplinkos aprašymas neturi nieko bendro
su vienišų motinų ir išsiskyrusių tėvų smerkimu, neigti kad darni santuoka
geriausiai užtikrina sėkmingą vaiko asmenybės vystymąsi būtų tolygu nepripažinti
empiriniais stebėjimais nustatytų faktų.
Paviršutiniškas asmenybės biologinės dimensijos supratimas
Vaiko pradėjimui naudojant donoro spermą arba kiaušialąstę, vienas iš
sutuoktinių nėra gimusio kūdikio biologinis tėvas arba motina. Toks dalykas
gali būti siūlomas tik paviršutiniškai suvokiant kūniškosios asmenybės
dimensijos svarbą tiek būsimo vaiko tapatybei, tiek sutuoktinių tarpusavio
santykiams. Dirbtinio apvaisinimo problematiką nagrinėjantis Bažnyčios
dokumentas Donum Vitae vaiko pradėjimą panaudojant ne sutuoktinio lytines
ląsteles (vad. heterologinis apvaisinimas) neatsitiktinai vadina ištikimybės
sulaužymu ir svetimavimu. Lietuvos įstatymo projekte motinai leidžiama
pasirinkti spermos donoro fenotipą (2.3); nors nutylėta ką gi tai praktiškai
reiškia, nesunku suprasti, kad būsimąjai motinai suteikiama teisė pasirinkti
savo vaiko biologinio tėvo išvaizdą, asmenybės savybes, o gal ir intelektualinį
koeficientą (tokia praktika yra spermos bankuose praktikuojama). Akivaizdu,
kad į santuoką įsiterpia trečias žmogus ir jau ir taip dėl nevaisingumo
pergyvenantis sutuoktinis patiria papildomą pažeminimą. Jo psichologinė
padėtis santuokoje susilpninama dar ir tuo, kad jis nėra šeimoje auginamų
vaikų tėvas, kai tuo tarpu jo žmona yra jų motina.
Įstatymo projekte apibrėžiama, kad vaiko tėvas yra tas žmogus, kuris sutinka,
kad jo žmona būtų apvaisinta dirbtinu būdu (14.1), o lytinių ląstelių
donorai neturi teisės reikalauti būti pripažintais vaiko tėvais (13.2,
14.2). Nesunku matyti, jog projekto rengėjai nesuvokia kūno ir kraujo
ryšių psichologinės galios; vertinant tokią nuostatą platesniu žvilgsniu,
ji patektų į naiviajam racionalumo kultui priklausančių teiginių kategoriją.
Mokslo istorijoje toks technologinis entuziazmas atsitrenkė į ekologinių,
o gal ir socialinių bei karinių katastrofų pasėkmes; medicinoje jis gręsia
psichinės sveikatos žlugdymu. Kūniškosios asmens dimensijos nuvertinimas
buvo vienas iš ryškiausių ateistiniu materializmu grindžiamos sovietinės
medicinos bruožų; kaip žinia, abortas, moteriai sukeliantis gilią psichinę
traumą tačiau tada laikytas tik biologinio audinio pašalinimu, pirmą
kartą pasaulio istorijoje buvo legalizuotas Sovietų Rusijoje 1920-aisiais
metais. Tačiau jau pats dvidešimtojo amžiaus mokslas pateikė neginčijamų
įrodymų, kad dar Hipokrato priesaikoje užfiksuota pagarba negimusiam kūdikiui
yra visiškai racionaliai paaiškinama: nuo pat pirmo apvaisinimo momento
naujoji žmogiška būtybė genetiniu požiūriu yra unikali ir nepakartojama,
niekada neegzistavusi prieš šį momentą, ir niekada neegzistuosianti vėliau.
Kaip suvokiama ir paprasčiausiu sveiku protu, kūniškoji dimensija yra
žmogaus egzistavimo pagrindas ir jo tapatybės sąlyga; šia prasme spermos
donoro ar kiaušialąstės teikėjos fizinis ir psichologinis įsiterpimas
į šeimą, pradėjusią vaiką dirbtinio apvaisinimo būdu, yra neišvengiamas
faktas.
Belieka pastebėti, kad tokia problema neiškyla kada šeima kūdikį įvaikina.
Šiuo atveju ir vyras, ir žmona vaiko atžvilgiu yra lygūs, ir vaiko buvimas
nekelia grėsmės sutuoktinių vienybei.
Vaiko teisių pažeidimas
Apibendrinant galima pasakyti, kad leidimas panaudoti donorų lytines
ląsteles dirbtiniam apvaisinimui pažeidžia vaiko teisę užaugti psichikos
stabilumą nulemiančioje aplinkoje t.y. harmoningoje santuokoje.
Taip pat, kaip aptarėmė kalbėdami apie įstatymo projekte naudojamas sąvokas,
pažeidžiama ir vaiko teisė turėti aiškią asmens tapatybę. Įstatymo projekte
numatoma, kad, sulaukęs pilnametystės, vaikas įgauna teisę sužinoti kaip
jis buvo pradėtas, tačiau ne apie tai, kas buvo jo biologinis tėvas arba
motina. Kad žmogaus teisė žinoti savo kilmę yra labai svarbi aiškėja iš
pastaruoju metu įvairiose šalyse stiprėjančių reikalavimų atskleisti donorų
tapatybę, kada vaikas sulaukia pilnametystės. Tačiau jei donorų anonimiškumas
būtų panaikintas, savo biologinio tėvo ar motinos tapatybę sužinojęs žmogus
patirtų dvasinę traumą susipažindamas su žmogumi, kuris visiškai paneigė
su vaiku jį siejantį kraujo ryšį. Tad donoro lytinių ląstelių naudojimas
dirbtiniam apvaisinimui sukuria psichologiškai traumuojančią situaciją
nepriklausomai nuo to, ar suaugęs vaikas turi teisę sužinoti, kas yra
jo tėvai, ar ne.
Vaiko teisę į psichikos formavimuisi palankią aplinką pažeidžia ir įstatymo
projekte leidžiamas dirbtinis apvaisinimas įregistruotos partnerystės
atveju. Giliau pasižiūrėjus į sugyventinių motyvus gyventi partnerystėje
o ne santuokoje, aiškėja jų negalėjimas įsipareigoti gyventi ilgą laiką.
Toks leidimas nebepriklauso paviršutiniško kūniškosios asmens dimensijos
suvokimui, kurį nagrinėjome šiame straipsnyje, tačiau iš esmės atliekas
tą pačią ryšio tarp tėvų susilpninimo ir vaiko aplinkos destabilizavimo
funkciją.
Siekimas bet kokia kaina turėti vaikų, berods, grindžiamas tokia tėvų
teise. Tačiau vertinant krikščionišku požiūriu, vaikai yra iš Kūrėjo rankų
ateinanti dovana ir tėvai turi teisę tik į santuokinį gyvenimą, tačiau
ne į vaikų gimimą bet kokia kaina. Tokia teisė ne tik sudaiktina vaiko
asmenybę, tačiau ir sudaro nepalankias sąlygas jos vystymuisi.
|